Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
.Ägt boende plus ett godtyckligt sparande är dyrare än hyrt boende
Det här har andra redan sågat, men amorteringar är inte boendekostnader, så jämförelsen blir ointressant ur alla perspektiv utom vilka kassaflöden man måste ha för att hitta en bostad utanför den sönderreglerade hyresmarknaden.
Den punkten vill jag nog säga är falsk. Inte falsk på 100% men de flesta bostäder åtminstone.

Om du väljer att bo i en hyresrätt för typ 5-10 tusen i månaden i hela ditt liv eller i hus där månadskostnaden går ner för varje år med amortering.
Förutsatt att du inte är en trendkille och ska byta vitvaror varje år så går du nästan alltid ur en husaffär med vinst.
Om du då inte väljer att köpa något i en by i avveckling eller liknande.

R Rkarlsson skrev:
Den punkten vill jag nog säga är falsk. Inte falsk på 100% men de flesta bostäder åtminstone.

Om du väljer att bo i en hyresrätt för typ 5-10 tusen i månaden i hela ditt liv eller i hus där månadskostnaden går ner för varje år med amortering.
Förutsatt att du inte är en trendkille och ska byta vitvaror varje år så går du nästan alltid ur en husaffär med vinst.
Om du då inte väljer att köpa något i en by i avveckling eller liknande.
På orter i avveckling är priserna ofta så låga så månadskostnaden för att bo i princip bara behöver vara driften, det är ju oxå ett val att göra, slanta kontant eller sätta sig i miljonskuld bara för att bo

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den punkten vill jag nog säga är falsk.
Ja, det var ju själva min poäng.

• Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
På orter i avveckling är priserna ofta så låga så månadskostnaden för att bo i princip bara behöver vara driften, det är ju oxå ett val att göra, slanta kontant eller sätta sig i miljonskuld bara för att bo
Orterna i avveckling här så går husen väl på en 5-6-700 max. Men visst man behöver inte sälja och du har fortfarande inte levt dyrare än i en hyresrätt.
För i kalkylen kan inte nya hyresrätter räknas in alls. Med tanke på att en nybyggd 2a i Hässleholm kostar runt 8-10 000 medans tex min villa ligger vi på 7 i dagsläget och kommer ner mycket snabbare i utgifter efter sommaren.

Så med mina 5 tusen mot jämförelsevis 3-4a i stan som kostar nånstans på 10-15 i månaden ser jag inte hur det är billigare.

Allt detta beror väl mycket på vart man bor samt hur gammalt huset är. Bor du sedan generationer i en gammal bostadsrätt i Stockholm med uthyrda lokaler i botten kan du ju i några fall nästan få betalt för att bo där. Det är väl också självklart att kostnaden för en Brf totalt blir lägre än för ett enskilt hus, man är ju många som delar på anläggningskostnader o tak mm. Det man dock måste leva med är ju att höra grannes fotbollsmatch o annat liv som man i större mån slipper i hus. Man har ju också (oftast) betydligt många fler kvm per hushåll i ett hus mot en lägenhet så blir ju att jämföra äpplen o päron. Tält är annars billigare än hyresrätter men ser inte heller hur det är en bra jämförelse.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är väl också självklart att kostnaden för en Brf totalt blir lägre än för ett enskilt hus, man är ju många som delar på anläggningskostnader o tak mm.
Brf besväras ju stort av att det är inköpt arbetskraft som utför byggande och underhåll, i egen fastighet har man möjligheten att göra i princip allt själv.
Att kunna styra underhåll till när det verkligen behövs eller när man har lust och tid är oxå fördelaktigt.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
En hyresgäst betalar visst ränta och amorering. Men de gör det på hyresvärdens lån istället för på sina egna… det är bl.a det hyran går till…

G
Nissens Nissens skrev:
En hyresgäst betalar visst ränta och amorering. Men de gör det på hyresvärdens lån istället för på sina egna… det är bl.a det hyran går till…
Nej, det är inte samma sak. De betalar till ett vinstdrivande företag som har kostnader och inte alltid ens går med vinst eller lån. Kolla bara vad som hände idag. Vissa anser att marknadshyror kan öka byggandet av hyresrätter vissa tror inte det är en bra idé och regeringen avsätts. Många hyresvärdar har sålt sitt bestånd och det har skapats bostadsrätter i stället.

Nissens
G OMathson skrev:
Nej, det är inte samma sak. De betalar till ett vinstdrivande företag som har kostnader och inte alltid ens går med vinst eller lån. Kolla bara vad som hände idag. Vissa anser att marknadshyror kan öka byggandet av hyresrätter vissa tror inte det är en bra idé och regeringen avsätts. Många hyresvärdar har sålt sitt bestånd och det har skapats bostadsrätter i stället.
Haha, du är rolig du. Självklart betalar hyresvärden på lånen hen tagit för att köpa fastigheten.

Att det är ett bolag spelar ingen roll, de betalar självklart på lånen.

Du tror väl inte fastighetsbolagen ägnar sig åt välgörenhet?

Det är ju bara att välja, om man vill betala på sina egna lån eller någon annans.

J J00 skrev:
Väldigt svårt att jämföra men hursomhelst är ju de som bott i hyresrätt senaste decennierna de stora förlorarna. Värdeökning på bostadsrätter och villor har täckt alla bokostnader och mer därtill för de allra flesta…
Värdeökningen täcker ingenting med mindre än att du säljer och flyttar till hyresrätt/billigare boende.

Nissens
S Strontus skrev:
Värdeökningen täcker ingenting med mindre än att du säljer och flyttar till hyresrätt/billigare boende.
Det är ett grymt pensionssparande.

Jag kommer att sälja av allt en dag, sätta in miljonerna på banken, hyra en bostad och unna mig allt jag vill resten av livet.

Är väldigt glad att jag inte bott i hyrd bostad sedan 1987. :)

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
unna mig allt jag vill resten av livet
Vänta inte för länge bara,rätt många går i graven som miljonärer;)

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Nissens
Handyman 1 skrev:
Vänta inte för länge bara,rätt många går i graven som miljonärer;)
Helt ok, då kommer mina barn på grön kvist, det är minst lika bra.:D

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
M
P-plats P-plats skrev:
Enda problemet är att man inte har nytta av värdeökningen om man inte ska flytta till ett mindre eftertraktat område eller låna pengar...
Beroende på hur lånesituationen ser ut så kan man ju "casha ut" några miljoner och fortfarande ha amorteringsfritt. 2 mille kostar under 1500kr/mån i ränta idag. 2 mille i en indexfond till 7% ränta per år är 140,000, eller 11,600 i månaden. Dra bort dina 1500 och du har 10 papp som kanske gör att du tom. bor gratis.

Jag ser min fastighet som en tillgång, och denna tillgång behandlar jag som en del av min ekonomi där en tillgång inte får ta för stor del. "Inte alla ägg i samma korg...". Att sitta med en obelånad fastighet som närmar sig 8-siffrigt i värde är för mig lika vansinnigt som att ha 10 miljoner i sparande i en och samma aktie, eller ha dom på ETT konto.

Så den som inte tror att man kan dra nytta av värdeökningen på sin fastighet är antingen helt nöjd med sin livssituation eller har inte sett vilka möjligheter detta kan innebära. Javisst, börsen kan krascha, men du kan även bli överkörd på gatan imorgon eller bli arbetslös. Blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor..eller hur brukar man säga? Tar man inte en enda risk i livet kommer man aldrig komma nånvart.

Beträffande amortering så är det självklart ingen kostnad, det är ett sparande, en investering i det egna boendet. Tror ni Kalle betalar samma för sin 350K stuga i inre norrland som Bertil i 23 miljoners kåken på Lidingö?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
G
Det är ju bara att välja, om man vill betala på sina egna lån eller någon annans.[/QUOTE]
Nissens Nissens skrev:
Haha, du är rolig du. Självklart betalar hyresvärden på lånen hen tagit för att köpa fastigheten.

Att det är ett bolag spelar ingen roll, de betalar självklart på lånen.

Du tror väl inte fastighetsbolagen ägnar sig åt välgörenhet?

Det är ju bara att välja, om man vill betala på sina egna lån eller någon annans.
Ja du är också väldigt rolig som jämställer hyra med amoretering. Finns en hel del små gamla bolag med tex en enda fastighet som inte har några lån då det gått i arv.
Många fastighetbolag har slutat med välgörenhet och sålt till bostadsrätter, det är ju till viss del därför regeringen föll idag.
På villor går det bra att ha marknadsvärde som ska beskattas vid köp(högre pris -högre lagfart), skatta belåningen (pantbrev), sen gärna en skatt på det på uppåt kanske 6000kr/mån ( av skattade pengar) men marknadshyror det går inte... då faller regeringen. Har man en "billig" hyreslägenhet i tex Stockholms innerstad så har man mer rättigheter än om man äger en villa:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.