15 262 läst · 92 svar
15k läst
92 svar
Så mycket kostar en bostad i snitt per år
Men det är ju just underhållet som är problemet. Säg att man byter i snitt en vitvara per år. Då är bara det 500-1000 kr per månad. Vårt tak är 45 år gammalt det håller inte hur länge som helst till, vi har en värmepump som är 16 år gammal. Så man kan ju lätt förutse insatser inom överskådlig tid på många hundratusen. Underhållet är ett stort svart hål som drar påtagliga utgifter hela tiden utan att vi så här långt gjort några större insatser. Om man bara tittar på räntor, fastighetsavgift, försäkring, sophämtning, bredband, el och vatten så hamnar vi kanske också på en 7000 krR Rkarlsson skrev:Menar du att det hade varit mer närmre om det blivit 158000?
Bor i hus byggt 45.
Nuvarande total driftkostnad är snitt på ca 7100 kr, med hög amortering. Efter semestern så sänker jag det till ca 5200. (löser ett topplån)
Då har jag inte räknat in något för underhåll, det ligger i samma konto som "allt möjligt huset"
Så efter semestern bor jag några kronor billigare än den hyresrätt (2a på 55kvm) jag bodde i innan i driftkostnad, då var det en lägenhet byggd på 60 talet med originalkök och ytskiktet i vardagsrummet likaså. Den skulle gå runt på ca 5500-6000 kr idag.
Jag förstår inte hur era underhållskostnader kan vara så höga.
Ni är ju medlemmar här för att ni förmodligen gör/kan göra mycket själva.
Jag har ett kylskåp från 92, ett tak från 1923
Man lagar väl saker när de går sönder, eller köper ni nytt direkt? Köper ni ett nytt badrum när er dushslang läcker?
Ni är ju medlemmar här för att ni förmodligen gör/kan göra mycket själva.
Jag har ett kylskåp från 92, ett tak från 1923
Man lagar väl saker när de går sönder, eller köper ni nytt direkt? Köper ni ett nytt badrum när er dushslang läcker?
Förstår att du har så otroligt hög underhållsbuffert om du byter en vitvara per år. Man har väl som mest, kyl/frys (möjligt 1 av varje) ugn, spis. De bör ha en livstid på 10 år om man sköter om det. Så bara slarvigt räknat med omkastade siffror så säg 22000 kr för kombiskåp ugn spis, vilket bör bli 183 kr månaden. Sen beror det på ens standard.hlph skrev:Men det är ju just underhållet som är problemet. Säg att man byter i snitt en vitvara per år. Då är bara det 500-1000 kr per månad. Vårt tak är 45 år gammalt det håller inte hur länge som helst till, vi har en värmepump som är 16 år gammal. Så man kan ju lätt förutse insatser inom överskådlig tid på många hundratusen. Underhållet är ett stort svart hål som drar påtagliga utgifter hela tiden utan att vi så här långt gjort några större insatser. Om man bara tittar på räntor, fastighetsavgift, försäkring, sophämtning, bredband, el och vatten så hamnar vi kanske också på en 7000 kr
Exempel. (slarviga siffror)
Tak 45 år, 160 kvm 200 000 = 370 i månaden. Mitt är nog en 40-50 år men det finns inga planer att byta det bara för att pannorna inte är lika fina som grannens nylagda tak.
Jag kan ju säga att jag har utgifter på 17000 också för huset, men bufferten går ju inte endast till huset i den ekonomin.
Att det kostar med hus är sant. Men inte att det är svindyrt. Om man tänker så, då försvinner ju hela känslan med att bo i en villa.
Har helt nytt hus på strax under 200m2 i Göteborg och den saftigaste månaden var januari då drog kåkjäveln 1270kw/h... Innan detta bodde vi i frölunda i svindyra hyresrätter..
Måste säga att jag bor billigare nu 2-300m från havet än jag gjorde i hyresrätten..
Skattefritt i 15 år--- visst vi amorterar 3000 i månaden men det är ju inga pengar,,
Måste säga att jag bor billigare nu 2-300m från havet än jag gjorde i hyresrätten..
Skattefritt i 15 år--- visst vi amorterar 3000 i månaden men det är ju inga pengar,,
Hur ska man kunna jämföra för alla räknar ju olika...
Vi trycker in lite drygt 6'/mån flr samtliga driftkostnader och normalt underhåll.
Sen vräker jag in pengar i renoveringar MEN sen rusar ju värdet också.
Vi trycker in lite drygt 6'/mån flr samtliga driftkostnader och normalt underhåll.
Sen vräker jag in pengar i renoveringar MEN sen rusar ju värdet också.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag kör samma argument när vi börjar prata om detta. Visst kostar det mer att bo i hus men det är inte o ska inte behöva vara svindyrt.P-plats skrev:
Det beror klart på husets skick, köpsdatum o många andra faktorer..
Men ett hus ökar i snitt mer värde varje år o är dessutom mer eftertraktad/högre värderat än en bostadsrätt.. framförallt under Coronatider e(vilket visade sig stämma enligt statiskt för i år)..
Så jag undrar om man tar hänsyn till det i relation till alla kostnader kontra en hyresrätt/bostadsrätt...
Enda problemet är att man inte har nytta av värdeökningen om man inte ska flytta till ett mindre eftertraktat område eller låna pengar...T th3stinger skrev:Jag kör samma argument när vi börjar prata om detta. Visst kostar det mer att bo i hus men det är inte o ska inte behöva vara svindyrt.
Det beror klart på husets skick, köpsdatum o många andra faktorer..
Men ett hus ökar i snitt mer värde varje år o är dessutom mer eftertraktad/högre värderat än en bostadsrätt.. framförallt under Coronatider e(vilket visade sig stämma enligt statiskt för i år)..
Så jag undrar om man tar hänsyn till det i relation till alla kostnader kontra en hyresrätt/bostadsrätt...
Hade varit kul att kunna casha ut lite av värdeökningen lite då och då.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 845 inlägg
Undermålig artikel. Det här säger absolut ingenting av relevans då faktorn ”allt annat lika” saknas så det står härliga till.
Singelhushåll har lägre boendekostnad än barnfamiljer
Tacka fan för det! Det är ju en person som ska bära bördan istället för två och försörjningsansvaret för barn saknas.
Ägt boende plus ett godtyckligt sparande är dyrare än hyrt boende
Det här har andra redan sågat, men amorteringar är inte boendekostnader, så jämförelsen blir ointressant ur alla perspektiv utom vilka kassaflöden man måste ha för att hitta en bostad utanför den sönderreglerade hyresmarknaden.
Villaboende är dyrare än brf-boende
Jaha, och hur står det sig efter rensning för bostadsstorlek, singel-/familjehushåll osv.?
Artikeln är tunn som en silkesslöja. Här får ni ett klick och ett svar till.
Singelhushåll har lägre boendekostnad än barnfamiljer
Tacka fan för det! Det är ju en person som ska bära bördan istället för två och försörjningsansvaret för barn saknas.
Ägt boende plus ett godtyckligt sparande är dyrare än hyrt boende
Det här har andra redan sågat, men amorteringar är inte boendekostnader, så jämförelsen blir ointressant ur alla perspektiv utom vilka kassaflöden man måste ha för att hitta en bostad utanför den sönderreglerade hyresmarknaden.
Villaboende är dyrare än brf-boende
Jaha, och hur står det sig efter rensning för bostadsstorlek, singel-/familjehushåll osv.?
Artikeln är tunn som en silkesslöja. Här får ni ett klick och ett svar till.
Många kloka synpunkter i kommentarer, detta är en komplicerad fråga där det är tveksamt med så här grova generaliseringar. En ytterligare kommentar från mig är att ägt boende har stora differenser. Någon har intresse och ekonomi för att få till eleganta lösningar på toppnivå. En annan ägare värdesätter god ekonomi och reparerar och lagar själv med billiga material. Det ger förstås enorma skillnader i kostnader. I ett hyresboende är man i stort sett hänvisad till den bedömning av standard som hyresvärden ger.