É ÉlPon skrev:
Fick detta svar när jag frågade:
Du är säker på att de inte misstolkat det som för cykel då?
För på cykel är kravet strikt.

För enligt deras papper på hemsidan är det inte så.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
en närmare titt på det lås som dominerar marknaden, men även vilka alternativ som finns.
Du kan läsa artikeln här: Så fungerar Yale Doorman och här är alternativen
I artikeln står:
För de som bor i lägenhet finns Yale Linus som ett alternativ till husägarnas Doorman.
Saknar info om Linus. I själva verket är det för de som bor i hus Linus är ett alternativ. Inte sällan ett bättre alternativ. Visst fungerar Linus i lägenhet oxo. Där är Doorman sällan/aldrig något alternativ.

Så egentligen skall man väl se det som att Yale Linus är ett lås för alla dörrar både hus och lägenhet. Och att Doorman finns som alternativ för de som bor i hus.
Varför skrev ni inget alls om Linus?

Själv tycker jag att Linus främsta fördelen mot Doorman är att den kan monteras utan att det syns från utsidan att man har ett smart-lås. Ytterdörrens utsida behöver inte heller förändras med ett lås som inte passar det befintliga utseendet.

Att man kan använda befintlig nyckel utifrån med Linus är oxo en skillnad. Det finns fler.
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Har ett YD idag som fungerar bra (förutom connect-modulen som trots perfekta wifi-förutsättningar inte håller nätkontakten)
Detta har jag oxo noterat. Det enda sättet jag säkert har lyckats återupprätta kontakten med är att koppla ur och in. Norsk reset. Jag misstänker att connect är känslig för någon slags störningar. Men har inte lyckats identifiera vilka.
Någon som har bättre koll på detta här?
 
O O skrev:
Detta har jag oxo noterat. Det enda sättet jag säkert har lyckats återupprätta kontakten med är att koppla ur och in. Norsk reset. Jag misstänker att connect är känslig för någon slags störningar. Men har inte lyckats identifiera vilka.
Någon som har bättre koll på detta här?
I mitt fall kopplar den upp sig själv igen, jag behöver inte göra något. I första stegen har jag lagt den på en egen AP mwn det har inte hjälpt. Nästa steg ör att flytta den APn till samma rum som connect-enheten.
 
Jag har oxo provat lite olika grejer. Avstånd till AP har varierat från ca 8m till 0.3m. Men jag har inte märkt någon skillnad. Jag tror dock att den som är 8m bort har stabilast uppkoppling.

Egen AP har jag inte testat. Hade den mellan två AP ca 1m från båda. Det blev betydligt bättre sedan jag tog bort den ena av dessa AP, en repeater.

En teori är att connect behöver sitta ganska fritt från elkablar.

Men jag förstår inte vad som är problemet. Utan att veta orsaken famlar man i blindo.
 
Jag har via mac-adress låst den till den fysiskt närmaste AP'n i huset. Ser jag till signalen som mottagits av Connect-enheten så är det inget fel på den, ej heller har jag några störande wifinät med stark signal i närheten, båda dessa saker ser jag i mgmt-consolen till wifit. Men, jag ska ändå göra ett sista test och flytta AP'n närmare
 
MathiasS MathiasS skrev:
I mitt fall kopplar den upp sig själv igen, jag behöver inte göra något
Det gör mina oxo ett antal gånger, men till slut stannar de off-line. Och det stör mig att inte veta vad som orsakar detta beteende.

För att lösa detta har jag funderat på att sätta upp någon automatisk omstart. Antingen periodisk typ kl 03:00 varje dygn eller direkt när de går off-line. Inte så komplicerat att fixa. Men det skall ju inte behövas.

Du flyttar på APn och jag flyttar på Connect:en.🙂
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P
É ÉlPon skrev:
Vad menas att de inte är godkända av försäkringsbolaget om de fjärruppkopplas? Vad innebär det för mig som privatperson?
Det undrar jag också.

Om fjärruppkoppling innebär att låset behöver ha kontakt med "molnet" så förstår jag varför försäkringsbolagen inte gillar det. Det är en uppenbar säkerhetsrisk att ha sitt lås styrt av en server nånstans som man inte själv har någon som helst kontroll över.

Om låset behöver ha uppkoppling till "molnet" för att man ska kunna låsa upp med en telefonapp så går den upplåsningsmetoden fetbort.
 
Det menas väl att en person ställt en fråga till ett försäkringbolag om en produkt och fått ett svar av en försäkringsbolagsanställd.
Det innebär väl ingenting annat för någon annan (privatperson) än att man skall ha koll på sina försäkringsvillkor.
 
P pmd skrev:
fjärruppkoppling innebär att låset behöver ha kontakt med "molnet"
Nej, det som försäkringsbolagen inte godkänner (i SSF Klass 3) är all form av fjärradministration av låset som innebär att det kan öppnas på distans.
I det inkluderar skapandet av engångskoder (även om dessa engångskoder är "offline"), lägga till nya koder/brickor, låsa upp inaktiva brickor, upplåsning osv.

Detta är varför, när du har ett Yale doorman i ett Aptus-system (i ett system som sköts av hyresvärden), måste aktivera en ny bricka med en befintlig bricka och en aktiveringskod. Detta för att det inte ska gå lägga till en bricka på distans.

Att öppna på distans innefattar även radiomodulen ( https://www.securitysweden.com/shop/webshop/332-yale-doorman-v2-fjaerrkontroll-och-mottagare.html )

Det saknar med andra ord betydelse var servern står, eller vem som har kontrollen över den. För "SSF Klass 3" krävs att du står fysiskt vid dörren när du öppnar den.
Har för mig att S3 tillåter fjärröppning dock.
 
P
Hur fungerar det med en telefonapp? Måste telefonen och dörrlåset kommunicera via "molnet" eller kan de prata med varandra direkt?
 
P pmd skrev:
Måste telefonen och dörrlåset kommunicera via "molnet" eller kan de prata med varandra direkt?
Beror på lås.
Normalt sett går det via "Molnet", vems server beror på hos vem integrationen du har.

Det finns lås som kan arbeta helt lokalt, men då behöver du öppna portar i routern m.m. Därför är dessa lås ovanliga.
 
P
Jag skulle aldrig låta någon utomstående (som man kanske inte ens vet var den befinner sig) ha kontroll av dörrlåsen i mitt hus. Jag undrar hur många som inte förstår att det är en säkerhetsrisk.
 
É
P pmd skrev:
Jag skulle aldrig låta någon utomstående (som man kanske inte ens vet var den befinner sig) ha kontroll av dörrlåsen i mitt hus. Jag undrar hur många som inte förstår att det är en säkerhetsrisk.
Vilka lösningar/produkter tänker du på mer konkret gällade de lås som diskuteras här?
 
P
Alla. Min fråga i inlägg #56 är generell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.