11 539 läst · 88 svar
12k läst
88 svar
Så fungerar Yale Doorman och här är alternativen
Jag frågade ännu en gång och nu bad de om ursäkt för att de svarat fel tidigare. Det finns INTE krav på godkända lås, det är bara en rekommendation.S sebastiannielsen skrev:
En krakkad molntjänst kan vara komprometterad ett tag utan att det upptäcks. Då behöves inte speciellt mycket tidskritisk koordination.MathiasS skrev:Men, om vi tänker oss en typisk svensk villa så föreslår jag att man rätt ofta kommer komma fram till att scenariot när inbrottstjuven koordinerat en hackerattack mot Yale och öppnar dörren till sin kompanjon ter sig som oerhört osannolikt jämfört med att någon sätter en kofot på altandörren, eller bara bryter upp valfri dörr. Det senare är oerhört mycket enklare.
Om jag måste få inbrott så ser jag hellre att det sker med en kofot än genom att någon öppnar ytterdörren och promenerar in. Det kan bli svårt att övertyga försäkringsbolaget om att det senare faktiskt var ett inbrott.
Bara det faktum att låset är uppkopplat mot molntjänsten är en risk. Det handlar inte om att tappa funktionalitet utan om risken för att andra ska kunna använda funktionalitet.
Om man inte behöver fjärrstyrning och statusuppdatering gör man väl då bäst i att inte ha någon internetuppkoppling?
Ja det är klart att det är en risk att låset är uppkopplat men du måste ju göra en bedömning av sannolikhet och konsekvens här för att avgöra hur risken ska värderas för dig. Och, när du jämför den risken med att ungarna tappar nycklarna, vad kommer du fram till då? Det är upp till dig att värdera och du och jag behöver ju inte komma till samma slutsats.P pmd skrev:En krakkad molntjänst kan vara komprometterad ett tag utan att det upptäcks. Då behöves inte speciellt mycket tidskritisk koordination.
Om jag måste få inbrott så ser jag hellre att det sker med en kofot än genom att någon öppnar ytterdörren och promenerar in. Det kan bli svårt att övertyga försäkringsbolaget om att det senare faktiskt var ett inbrott.
Bara det faktum att låset är uppkopplat mot molntjänsten är en risk. Det handlar inte om att tappa funktionalitet utan om risken för att andra ska kunna använda funktionalitet.
Som sagt så är inte nycklarna märkta med adress (åtminstone inte våra) så risken att någon ska gissa på rätt hus bedömer jag som mycket liten, så länge inte nycklarna tappas på den egna tomten eller på vägen utanför.
Det är f.ö. inte bara intrångsrisken man bör beakta med ett internetuppkopplat lås. Det finns en del elakingar på nätet som kan tänka sig att göra låsen obrukbara, och då handlar det om alla låsen i databasen. Man kan alltså inte "gömma sig" bakom en låg sannolikhet i ett sådant scenario.
Det är f.ö. inte bara intrångsrisken man bör beakta med ett internetuppkopplat lås. Det finns en del elakingar på nätet som kan tänka sig att göra låsen obrukbara, och då handlar det om alla låsen i databasen. Man kan alltså inte "gömma sig" bakom en låg sannolikhet i ett sådant scenario.
Jo, då får man väga in helheten. Om detta är det enda sättet att ta sig in i huset och någon lyckas blockera låset så kan ju det öka på risken. För egen del har jag andra sätt att ta mig in i huset och är inte beroende av låset på det viset. I värsta fall får jag ju demontera det om inte Yale kan lösa problemet. Det tar mig säkert 5 minuter att demontera yale-låset när jag väl är inne i huset igen. Och visst kan man gömma sig bakom låg sannolikhet. Det är väldigt osannolikt att det händer. Bor jag i en betongbunker med endast en väg in via yale-låset så är konsekvensen helt klart besvärande, men jag har flera andra dörrar att använda och då är konsekvensen inte speciellt besvärande.P pmd skrev:
Ni som oroar er för att molntjänster ska bli hackad, och någon ska ta sig in utan att lämna spår efter sig, och försäkringsbolaget därmed nekar ersättning.
Tror ni det finns fler som kan hacka eller dyrka upp lås? Vad är mest uppförsbacke, bevisa att någon dyrkat ditt lås, eller referera till ett utlåtande om att molntjänsten varit hackad och drabbat tusentals användare?
https://youtube.com/@lockpickinglawyer?si=KK9_BIxCl5RJc7BP
Tror ni det finns fler som kan hacka eller dyrka upp lås? Vad är mest uppförsbacke, bevisa att någon dyrkat ditt lås, eller referera till ett utlåtande om att molntjänsten varit hackad och drabbat tusentals användare?
https://youtube.com/@lockpickinglawyer?si=KK9_BIxCl5RJc7BP
Administrator
· Skåne
· 7 872 inlägg
Nu har vi uppdaterat artikeln med information om ytterligare två lås som ni efterfrågade.
Det är inte speciellt sannolikt att någon gör en attack mot en molntjänst specifikt för att bryta sig in i ett visst hus. Risken ligger i att molntjänster blir komprometterad med följd att hemliga uppgifter om väldigt många lås kan spridas.A ajn82 skrev:Ni som oroar er för att molntjänster ska bli hackad, och någon ska ta sig in utan att lämna spår efter sig, och försäkringsbolaget därmed nekar ersättning.
[länk]
Man kan göra det svårt för den som vill dyrka upp ett lås. Med rätt skydd märks det att någon har varit på det.
Doorman L3S inte LS3 (s/LS3/L3S/).
Radiomodulen är för fjärrkontroller jag tror artikelförfattaren menar kommunikationsmoduler men det är en sådan struntsak att nog endast jag reagerar på det.
När det gäller dessa smarta lås så kan de fysiskt uppfylla kraven på certifiering men om du kan fjärrmanövrera låset så beror det på hur det sker vilket kan vara lägre säkerhet än låset i sig.
Det skulle kunna vara t.ex via hemautomationssystem som kan styras hur som helst och därför blir svårt att garantera att lösningen uppfyller certifieringskraven men i samråd med försäkringsbolag kan man komma fram till en lösning som de är nöjda med.
Radiomodulen är för fjärrkontroller jag tror artikelförfattaren menar kommunikationsmoduler men det är en sådan struntsak att nog endast jag reagerar på det.
Den fösta motfrågan är om du har krav på "godkänd" låsning alltså certifierad enligt kl3 från ditt försäkringsbolag? om inte så behöver du inte oroa dig om det.É ÉlPon skrev:
När det gäller dessa smarta lås så kan de fysiskt uppfylla kraven på certifiering men om du kan fjärrmanövrera låset så beror det på hur det sker vilket kan vara lägre säkerhet än låset i sig.
Det skulle kunna vara t.ex via hemautomationssystem som kan styras hur som helst och därför blir svårt att garantera att lösningen uppfyller certifieringskraven men i samråd med försäkringsbolag kan man komma fram till en lösning som de är nöjda med.
Ja precis, jag skrev tidigare i tråden att mitt försäkringsbolag svarat att jag kan ha vilket lås som helst eftersom jag har ”vanlig” försäkring utan speciella extra krav. Så då kvittar det (sett mot försäkringsbolaget) om jag förstör klass 3 genom att fjärrstyra det.1 123abc skrev:Doorman L3S inte LS3 (s/LS3/L3S/).
Den fösta motfrågan är om du har krav på "godkänd" låsning alltså certifierad enligt kl3 från ditt försäkringsbolag? om inte så behöver du inte oroa dig om det.
Hur fungerar detta rent praktiskt? Måste man uppge namn, personnummer, adress när man skaffar internetuppkopplat lås? Eller är det när Harry ska bryta sig in som han upptäcker att det sitter ett Yale yhygy554986 med wifiuppkoppling och plockar fram sin laptop och knäcker Yales databas?P pmd skrev:Det är inte speciellt sannolikt att någon gör en attack mot en molntjänst specifikt för att bryta sig in i ett visst hus. Risken ligger i att molntjänster blir komprometterad med följd att hemliga uppgifter om väldigt många lås kan spridas.
Man kan göra det svårt för den som vill dyrka upp ett lås. Med rätt skydd märks det att någon har varit på det.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fungerar och behövs grusarmering i lutning
Trädgård allmänt -
Hur fungerar er trådlösa gräsrobot
Trädgård allmänt -
Sänksåg eller cirkelssåg som fungerar med skena?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Yale Doorman säkerhetsdörr?
Fönster & Dörrar -
Hur fungerar mitt expansionskärl trasigt eller ok samt funderingar
Värme allmänt