201 956 läst · 205 svar
202k läst
205 svar
RYOBI maskiner, någon som testat?
.Jag har svårt att bedömma batteritiden då man är uppe i allt när man fixar.Men läser du tidigare i tråden så har jag nog nämt batteritiden eller snarare hur långt jag kom när jag sågade nederdelen på ladu-väggen.Med det lilla batteriet känns maskinen lite sådär kan jag säga direkt.man kan nog bli besviken då,speciellt om man kör grövre mtrl och låter maskinen segdra.Jag har kompletterat med det större batteriet och detta gjorde susen.Kommer att köpa ett till såsmåningom.Jag klöv en tät 35mm plank med det lilla batteriet sist och jag kom ca 2,5 meter.Fast då matade jag på lite häftigt och maskinen fick segdra .Så då fick jag faktiskt vänta på att det stora batteriet skulle bli färdigladdat ca 25 min.Det är väl enda gången jag blivit stående utan batteri.Lite tjockare pywood klarar maskinen lätt iallafall.Men reglar 45*95 tror jag man kan glömma.Det går inte att jämföra med den nätanslutna Hitachicirkelsågen jag lånar från firman,den är ju urstark om man jämför / mats
kirderf83 skrev:alfamats:
Hur bedömmer du batteritiden? Kan man massaor med en laddning eller bara såga en skiva i taget innan den behöver laddas, är den tillräckligt kraftig för att såga 45x95 reglar, kanske tom klyva dom, men det är väl för mycket begärt antar jag
Hur många snitt kan man göra i en säg 12mm osb eller liknande innan den börjar skrika efter ström?
Och framför allt, vilket batteri kör du med? Stora eller lilla? Kanske till och med har båda? Isf tycker du skillnaden är stor?
Många frågor men man vill ju ha pengar över till virke också så man vill ju inte köpa nått man blir besviken på och sen vara tvungen att köpa en ny maskin på en gång
Jag är naturligtvis medveten om att den ej går att jämföra med en Festool sänksåg o dyl
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
Glömde att tillägga att jag köpte en 15 år gammal Ryobi metallkap på blocket för ett tag sedan. Har dock inte hunnit använda den än, testkörde den bara en gång innan jag köpte den.
batteritiden på det stora men klumpiga batteriet är helt ok enligt mig då man har två så sitter ändå ett på laddaren hela tiden och skulle man missa att ladda så räcker det men en fikapaus så kan man dra igång sen. självfallet så tar betteriet slut fortare om man kör i tjockt trä med tigersågen än om man skruvar i gips/trä med skruvdragaren.
Jag sprang runt med trimmern (samma batteri) i över en timme på en laddning.
kirderf83:
jag har köpte det mesta på coop då jag köpte dem innan swedol börjat sälja (tror jag) stora skruvdragaren är köpt på Olsana.se
har inte kollat så noga men jag tror priserna är ganska hårt styrda av Ryobi så skillnaden så en säljare till en annan borde inte vara så stor
Jag sprang runt med trimmern (samma batteri) i över en timme på en laddning.
kirderf83:
jag har köpte det mesta på coop då jag köpte dem innan swedol börjat sälja (tror jag) stora skruvdragaren är köpt på Olsana.se
har inte kollat så noga men jag tror priserna är ganska hårt styrda av Ryobi så skillnaden så en säljare till en annan borde inte vara så stor
Jag har bara gott att säga om Ryobis maskiner, de som jag testat. Jag har elhyvel (blå), vinkelslip (blå) samt skruvdragare och tigersåg (batterdrivna, neongröna 18v). Jag upplever t.ex. att skruvdragaren med 18v 1,4 Ah batteri orkar längre mellan laddningarna än min blåa AEG 12v & 3.0 Ah maskin, vilken anses vara mer proffsmaskin än Ryobi.
Elhyveln har hyvlat massor med, men nu sist körde jag den för varm så remmen small av. Tro det eller ej, men Servicecentralen i Sundsvall har beställt en ny rem åt mig för det facila priset av 120:- inkl frakt och moms Från Frankrike! Är inte säker på det går att få tag i reservdelar till alla märken lika enkelt. Förresten så hyvlade jag ett plankgolv och kanske tog någon mm för mycket i varje drag...
Tigersågen är otroligt lätt och smidig och man kan vända på bladet så det går att såga emot sig och ifrån sig, om ni förstår vad jag menar. Bra om det är trångt ibland. Kanske går på andra sågar också, det vet jag inte.
Vinkelslipen är den som vann testet i Gör Det Själv, och det förstår jag. Mycket smarta detaljer.
Jag kommer definitivt att köpa fler Ryobi's!
Elhyveln har hyvlat massor med, men nu sist körde jag den för varm så remmen small av. Tro det eller ej, men Servicecentralen i Sundsvall har beställt en ny rem åt mig för det facila priset av 120:- inkl frakt och moms Från Frankrike! Är inte säker på det går att få tag i reservdelar till alla märken lika enkelt. Förresten så hyvlade jag ett plankgolv och kanske tog någon mm för mycket i varje drag...
Tigersågen är otroligt lätt och smidig och man kan vända på bladet så det går att såga emot sig och ifrån sig, om ni förstår vad jag menar. Bra om det är trångt ibland. Kanske går på andra sågar också, det vet jag inte.
Vinkelslipen är den som vann testet i Gör Det Själv, och det förstår jag. Mycket smarta detaljer.
Jag kommer definitivt att köpa fler Ryobi's!
Såg att det finns på Karlsson, är intresserad av Ryobis bordcirkelsåg nån som vet hur den är eller tips om liknande?
Är också intresserad av den. Har bara sett kartongen och lite bilder på nätet. Vill gärna känna och klämma innan man lägger ut pengar på en sådan sak.
Dock såg jag att det stod Made in Taiwan på den. Så det är ju inte Japan-gjort längre. Skall se om jag kan hitta ett ställe som har den uppmonterad.
Säkert att ingen har en bordscirkelsåg och kan ge lite feedback?
Dock såg jag att det stod Made in Taiwan på den. Så det är ju inte Japan-gjort längre. Skall se om jag kan hitta ett ställe som har den uppmonterad.
Coop i Trollhättan har Ryobi i sitt sortiment och både ETS1526 och ETS1825 uppmonterade.sundrik skrev:Är också intresserad av den. Har bara sett kartongen och lite bilder på nätet. Vill gärna känna och klämma innan man lägger ut pengar på en sådan sak.
Funkar dammutblåset ok? Verkar ju prisvärd i övrigt.Smedson skrev:
Skall spåra i cellplast, behöver nog bara maskinen till detta och det kommer ta mig fan konstsnö i hela huset med maskinen jag använder nu.
(Lånad billig alpha tool från Bauhaus, där man inte kan sänka gejdrarna till mer än hälften om utblåsmunstycket sitter på, praktiskt..)
TryBran skrev:Funkar dammutblåset ok? Verkar ju prisvärd i övrigt.
Skall spåra i cellplast, behöver nog bara maskinen till detta och det kommer ta mig fan konstsnö i hela huset med maskinen jag använder nu.
(Lånad billig alpha tool från Bauhaus, där man inte kan sänka gejdrarna till mer än hälften om utblåsmunstycket sitter på, praktiskt..)
Har inte använt den med dammsugare,mest stått ute i trädgården.
Kan inte minnas att munstycket skulle ha varit i vägen...ska tänka på det nästa gång jag kör...
Julas nyöppnade butik i Haninge (utanför Stockholm) har just nu en cirkelsåg från Ryobi till bra pris. ("Erbjudande bara i Haninge")
EWS-1366, 1350 W och 190 mm klinga, klyvkniv, för 599 kr ("nersatt 600 kr") finns inte i katalogen eller på julas hemsida.
Denna är det---->
Jag tog med mig en hem igår, tror den duger åt mig (min sågbudget är lite decimerad eftersom jag nyligen köpte en sänksåg)
/f
EWS-1366, 1350 W och 190 mm klinga, klyvkniv, för 599 kr ("nersatt 600 kr") finns inte i katalogen eller på julas hemsida.
Denna är det---->
Jag tog med mig en hem igår, tror den duger åt mig (min sågbudget är lite decimerad eftersom jag nyligen köpte en sänksåg)
/f