Blir mer och mer nöjd med den gula 18V cirkelsågen.Har i veckan lagt ca 20 kvm tak.Lite innertak, men mestadel spontat yttertak.har kluvit plankor upp till 35mm tjocka och det är nog vad den mäktar med.,man får vara stadig på handen annars så orkar inte sågen när man ska korrigera tillbaka till strecket man ritat upp.Men det är inget större problem när man vet om det och blir mera nogrann.Kapade även vindskivor på plats på huset och ladan idag.Sågen är helt fantastiskt smidig däruppe under taken.Att man skulle bli så nöjd med den billiga sågen trodde jag aldrig. / mats

Mitt förtroende har ju ökat för Ryobi då jag märkte att det är ju samma tillverkare (TTI) för
både Ryobi, AEG och Milwaukee. Har än dock inte vågat mig på att köpa någon maskin än. Men är lite sugen att prova hammaren

Denna Ryobi skruvdragare med automatlåda skulle vara intressant att prova, fast den verkar fortfarande ha ett borrläge (både manuell & automatlåda?).

Frohike: Det är väl samma ägare och inte samma tillverkare.

LilleNo: Automatlägelåda??

Nimajneb:
http://www.ttigroup.com/en/our_brands TTIs märken som de tillverkar. Plus att de tillverkar lite andra märken som de inte listar. Så det är olika ägare av namn men samma tillverkare

frohike skrev:
Nimajneb:
[länk] TTIs märken som de tillverkar. Plus att de tillverkar lite andra märken som de inte listar. Så det är olika ägare av namn men samma tillverkare
Som jag sa, samma ägare men olika tillverkare. Naturligtvis har dom gemensam R&D på vissa komponenter samt på både legotillverkning och inköp av enklare komponenter.
En annan viktig styra är co-ordinerade säljkanaler.

TTI säger även klart o tydligt att dom tar fram produkter för marknaden och inte ett smack om tillverkning.

Kan ha fel men jag har so far inte stött på någon AEG som tillverkas i en "TTI" fabrik.

frohike skrev:
[länk]
Förvisso en väldigt gammal sida men jag tror vi kanske menar samma sak.

Vad jag menar är att AEG-Powertools, Milwaukee etc etc inte produceras av TTI utan av resp dotterbolag just nu..... Dessa bolag och varumärken köptes väl från Atlas Copco för 5 år sedan kanske.

När det gäller Ryobi så vet jag att det gjordes en rekonstruktion för kanske 10 år sedan av TTI och jag tror Ryobi redan då var med på något sett. Idag tror jag att Ryobi är avknoppat från moderbolaget och agerar under eget företag.

För vår del i Europa tycker jag det ska bli spännande o se hur TTI väljer att positionera sina varumärken. Det pågår uppenbarligen en rejäl uppgradering av AEG brandet.
AEG är ju ett starkt varumärke i Europa, lite på samma sätt som Milwaukee är i Nordamerika.

Skulle inte bli förvånad om man väljer att dra tillbaka Milwaukee som varumärke från Europeiska marknaden och branda tex Borrhammare och tigersågar med AEG. Alternativt så försöker man ta upp kampen med Hilti rejält.. men som jag förstår har Hilti haft problem med sin profil i USA och jag kan nog inte påstå att Milwaukee har lyckats profiliera sig riktigt som det stora Hilti alternativet.

Mycket möjligt att det är så.. Men men min poäng är ju att flera kända kvalitétsmärken har en gemensam ägare. Ser man på Milwaukee, AEG och Ridgid så har alla lite olika maskiner, men i flera fall samma produkt med lite olika namn på.
Vilket i min värld betyder att de plockar de bästa från alla världar och delar mellan varandra. jag tror även att Ryobi ligger bra mycket bättre än B&D mfl

Tror faktiskt att det var därför AEG bytte färg, då Ridgid har samma färger. Det verkar mao som Ridgid säljs som AEG i europa och vise versa i staterna

men men klok blir man inte.

K
JSBN:

Det låter ju kanonfint

Vart köper ni era maskiner? Jag har endast sett dom på CO och coop samt massa engelska webshoppar, har hört att swedol har dom också men hittar dom ej på deras hemsida

art hottar man dom till bäst pris?

Är mest sugen på: Slagskruvdragare, sticksåg, cirkelsåg samt vanlig kraftig skruvdragare till att borra och så med, ev tigersåg längre fram

Mvh

Nimajneb skrev:
LilleNo: Automatlägelåda??
Aj, otur när jag tänkte!
Det är följande textrad från den länkade produktbeskrivningen: Auto Shift-automatisk växellåda som jag antog menas att den automatiskt växlar mellan låg/hög hastighet (skruvdragar/borrläge) beroende på motstånd. Istf att man manuellt behöver ändra en omkopplare i läge 1/2 när man växlar mellan skruvdragar/borr-funktionalitet (bekvämt IMO att slippa tänka på det, jag glömmer bort det på min borr/skruvdragare ibland).
Problemet var att jag blandade ihop det med borrläget på momentinställningen :blushing:

Redigerat:
K
alfamats:

Hur bedömmer du batteritiden? Kan man massaor med en laddning eller bara såga en skiva i taget innan den behöver laddas, är den tillräckligt kraftig för att såga 45x95 reglar, kanske tom klyva dom, men det är väl för mycket begärt antar jag:)

Hur många snitt kan man göra i en säg 12mm osb eller liknande innan den börjar skrika efter ström?

Och framför allt, vilket batteri kör du med? Stora eller lilla? Kanske till och med har båda? Isf tycker du skillnaden är stor?

Många frågor men man vill ju ha pengar över till virke också så man vill ju inte köpa nått man blir besviken på och sen vara tvungen att köpa en ny maskin på en gång

Jag är naturligtvis medveten om att den ej går att jämföra med en Festool sänksåg o dyl:)

kirderf83 skrev:
JSBN:

Det låter ju kanonfint

Vart köper ni era maskiner? Jag har endast sett dom på CO och coop samt massa engelska webshoppar, har hört att swedol har dom också men hittar dom ej på deras hemsida

art hottar man dom till bäst pris?

Är mest sugen på: Slagskruvdragare, sticksåg, cirkelsåg samt vanlig kraftig skruvdragare till att borra och så med, ev tigersåg längre fram

Mvh
Ryobi finns i Swedolkatalogen och i butiken. De säljer samma maskiner i 18v+ serien som Classe förutom arbetslampan och deltaslipen. De har också några maskiner som inte finns hos classe i 18v+ serien, borrhammare och excenterslip. När det gäller sladdverktyg saknar Swedol slagborren som finns på Classe, medan de har vinkeslipar, excenterslip, multislip, handöverfräs, elhyvel, pendelsticksåg, bandslip, cirkelsåg, varmluftspistol och bordcirkelsåg. Samtliga av dessa är blå istället för snorgröna.

Har själv använt skruvdragaren, i 18v+ serien, en hel del när jag monterade ihop en friggebod, och byggde ved och brädförråd. Den fungerar bra, är stark men plastchucken slits fort. Funderar på att skaffa fler verktyg.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.