m97rek skrev:
Är det någon annan som har provat Ryobi 2026?
det är den jag har inte 2025 som jag skrev sist, har sågat reglar plank golv grenar (fråga inte varför) samt foder/socklar ger fina snitt håller inte med om att det skulle vara svårt att skruva åt gradskivan tycker den är bättre än farsans gröna bosch för samma peng. lasern går på strömen fr. väggen inte som boschens batterier (tror dom bytt detta i de nyare modellerna)
köpte kellens stativ och det fungerar bra men kan inte fästa den exakt som det är tänkt (2 bult i stället för 4) men den sitter som berget ändå så det gör inget.
den har en blå indikatorlampa i handtaget, glömde strömen på i en vecka å då var handtaget varmt men inget annat

fungerar bra och ger fins snitt om man inte pressar igenom den för snabbt utan jobbar i vettigt tempo, man behöver inte snigla.
jag är nöjd än så länge, stort plus är att den tar lite större bitar än många andra i samma prisklass. (typ 305 / 90mm)

Ska väl summera sommaren med Ryobi då.Grästrimmern är jag jättenöjd med.Vibrationerna jag nämde tidigare finns inte kvar.Antar att den är inkörd nu:)
Cirkelsågen har blivit en favorit.Liten och behändig.Har med den överallt där det ska kapas i virke.Att den saknar klyvkil gör inget då den inte är urstark direkt.Den tunna klingan gör att det funkar fint att såga igenom det mesta jag har försökt mig på ändå.Jag kompletterade med ett större 2,4 ah batteri också.Det var en bra investering.Jag har inte lyckats bli strömlös ännu. Måste säga att det är prisvärda saker./ Mats

johanzz
Enligt säljare och tillverkare jag pratat medså är miluwakee toppmärket förproffs.
AEG är näst bästa riktade till proffs.
Ryobi är för hemmafixare.
När det var demomvisning av maskiner hos en återförsäljare här i visby så samarbetade alla försäljarna.
Dom stod på olika platser men gick emellan och rekomenderade varandras verktyg.
Samma mellan dewalt och b&d.

Hilti behöver ingen monter, proffs hantverkare köper dom ändå.

Missade det ovan, men de ägs alltså av samma koncern?

Mr Handyman skrev:
Missade det ovan, men de ägs alltså av samma koncern?
Milwaukee, AEG och Ryobi ägs av Techtronic Industries (TTI).

B&D äger sedan länge DW, och för ca fem år sedan köpte de även upp företaget bakom Delta, Porter-Cable, FLEX, Devilbiss mfl.

Så inte bara mina DeWaltmaskiner utan också Flexprylarna borde alltså vara märkta med B&D. Skrämmande!

Det verkar var modernt med klusterbildningar. Stanley har ju köpt upp Bostich, det kanske var några år sen, och ett av de stora låsföretagen, vilket det nu var.

Bosch äger väl Skil och Dremel vill jag minnas.

Hur ska detta sluta?

v-g skrev:
För hemmafixare duger så gott som alltid biltemas prylar. Bättre att ha alla verktyg är stå med en enda festtool säger jag. Visst det är precision så det heter duga men vem kör F1 till jobbet en snöslaskig tisdagsmorgon? Har kört säkert 30-40 timmar med min biltema borrhammare fortfarande inte ett fel på den.
Tänk så olika man kan vara, jag har hellre färre riktigt bra verktyg än flera dåliga.
Sak samma gäller allt för min del i hemmet, datorer etc etc.
Jag slet ut tre eller fyra Biltema sticksågar på att kapa till ett klickgolv.
Min Bosch blåa sticksåg har använts flitigt i fyra år nu, har ramlat ner från taket etc etc och håller fint och sågar med bra precision ännu.

Det där låter som en skröna....eller så överdriver du.
"Jag slet ut tre eller fyra Biltema sticksågar på att kapa till ett klickgolv"
själv hade jag begärt pengarna tillbaka efter andra sågen oavsett leverantör.

Självklart håller din blå bosch längre och är bättre, den ska vara tillverkad för det och priset därefter.

Men den som tex inte har några stålar och bara ska kapa ett par lister eller såga av något, så kankse det är en bra investering än att inte köpa en alls.

Verktyg och läder skall alltid anpassas efter behov.
Själv har jag en blandning av verktyg en del billigare en del dyrare.
Jag tittar inte så mycket på märket utan mer var prylarna kommer ifrån.

Jag anser väl att biltemasågarna också bör vara tillverkade för det, att såga alltså..

Skulle jag bara kapa ett par lister så hade jag hellre lånat än köpt något billigt skräp.
Nu gillar jag inte att låna så jag köper bra grejer istället.
Sen ska jag väl använda dem mer än till att bara såga av något är det väl iofs tänkt också... :)

Borrhammaren fungerar fortfarande perfekt. ;) Blandat bruk och bilat o grejjat minsann. Clasohlssons CoTech-stickis har jag sågat massor med gips med och är det någon som sliter så borde det ju vara det (dammet som dessutom innehåller glasfiber).

Men det är klart det verkar ju som några hellre står med en enda märkeskapger än att ha fullt sortiment och ha ALLA verktyg. Känns lite som att vara träsnidare och ha ett enda stämjärn.

Sen är det ju så att biltema, jula osv har ju rena skitgrejjer ibland men byte är ju sällan problem och jag har lämnat tillbaka flera saker som inte fungerat som det ska och fått pengarna åter. Biltema har då jag upplevt som justa så sett.

Plus hur ska man veta VAD man ska ha om man inte provat nåt värdelöst tidigare? :D

Jag önskar ju att jag kunde köpa den dära festoolannonsen med grejjer för 100 papp men nu är ju inte fallet så :( Har man det välbeställt så är det ju bara att handla det man vill oavsett pris.

Man kan ju fundera på hur ofta man rimligtvis kommer att använda det och till vad. Är man hyfsat ung och har typ hus och lantställe kan det vara både tidsbesparande och ekonomiskt sett över hela livet att köpa en bra borrskruvdragare och eventuellt en sticksåg (precision, går att snirkla runt med men även att såga av och såga rakt med om man vill) och kanske köpa resten junk om man upptäcker att man behöver det till något så länge det inte är direkt farligt eller behöver bli bra. Ska man bygga ut huset eller något annat monsterprojekt sparar man nog mycket tid, svordomar och pengar på att köpa det mesta av bättre kvalisort.

Jag tycker att det är kanonbra att det finns billiga maskiner, så att den som bygger något litet då och då slipper låna maskiner jämt och ständigt eller handskruvmejselskruva en trapp eller en lekstuga. Bara man har i skallen att de i regel inte kommer att vara några höjdare till precisionsarbeten, till större projekt eller på lång sikt.

Vi är rätt OT nu va? När det gäller Ryobi funderar jag på att köpa en excenterslipmaskin eller/och en planslipmaskin, någon som har åsikter om dem?

Redigerat:
H
Ni som har möjlighet kan numera köpa Ryobi på GEKÅS i Ullared!!
Lågprismärke på lågprisvaruhus.

hokanp skrev:
Ni som har möjlighet kan numera köpa Ryobi på GEKÅS i Ullared!!
Lågprismärke på lågprisvaruhus.
Ja, sikkert bedre enn B&D de har solgt der.

I grunn synes jeg det er for mye shit på Gekas, men det har da vært en del bra for pengene også :)

Har Ryobis 12V, som jag köpte på impuls i våras. Det senaste halvåret har den fått jobba.

Tycker den är en bra maskin, framförallt för att den är lätt och smidig. Konstaterade att 12V Makitan utan batteri vägde mer än Ryobin med batteri. För hemmafixaren duger den enormt långt. Har tre andra skruvdragare, men det är Ryobin jag alltid tar med mig.

Nackdelarna är
Styrkan. När man vill kämpa i något större så orkar den helt enkelt inte.
Hastigheten. Aningen för hög för att dra i skruv med. Aningen för låg för att borra med. Har lärt mig leva med det, så det är mycket en vanesak.
Saknar lysdiod. Har det på IXOn, och det är ofta riktigt bra.

Hade jag byggt på heltid hade jag skaffat mig en maskin med metallchuck och dubbla växlar för de stora jobben och en 10,8V att ha i bältet. Men som allroundmaskin så gillar jag den skarpt.

K
Ingen med mer info om ryobi, särskilt deras serie med gula maskiner 18v-serien alltså som har samma batteri och laddaare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.