201 960 läst · 205 svar
202k läst
205 svar
RYOBI maskiner, någon som testat?
Ja, det är förmodligen så enkelt. Verkar som de flesta blå har utgått och nu säljs billigare på exvis Jula.frohike skrev:
Ökade på min Ryobi samling med en cirkelsåg EWS1366 för 600:- samt en slipmus för 200:- från Jula. Får hoppas att de är ok att använda. Har i och för sig inte mycket att jämföra med.
Fick sågen från Jula i fredags men döm om min förvåning när jag packar upp den och ser att den är använd. Lite spån på sågen och klingan ser man har använts, men typ bara nån gång. Jävligt irriterad ringer jag upp Jula som erbjuder mig 300kr i ersättning. Funderar på att ta det. Frågan är bara om sågen är tillbakalämmnad av någon anledning, inte sågar rakt eller nåt.
En fråga som någon cirkelsågsexpert kanske kan svara på.
På Ryobis hemsida och Julas står det att axeldiametern är 30mm men den är bara 16mm fysiskt. Betyder det att man max kan använda klingor med håldiameter på 30mm tillsammans med adapterringar?
En fråga som någon cirkelsågsexpert kanske kan svara på.
På Ryobis hemsida och Julas står det att axeldiametern är 30mm men den är bara 16mm fysiskt. Betyder det att man max kan använda klingor med håldiameter på 30mm tillsammans med adapterringar?
Första missödet med Ryobi för min del.Inte så allvarligt men ändå...Glödlampan har gått sönder på min laddningsbara lampa.Har ca 5 dagar kvar på garantin Så jag var inne på granngården och frågade om dom hade glödisar.Men icke,han jag frågade hade också en som glödlaman hade gått paj på.Dom jobbade på detta fick jag till svar.18v glödis är väl inte helt lätt att få tag i antar jag.Skulle gärna vilja ha en diod istället.Jag ska kolla nätet lite nu.Några tips vart finna? / mats
Edit: Sökte på ebay,fanns hur mycket som helst.Ska vara samma som till massa andra 18 volts maskiner som black and decker dewalt mfl.Ska gå in hos min lokala bygghandel och höra imorgon.Såg att det fanns xenonlampor också.Låter intressant. / mats
Edit: Sökte på ebay,fanns hur mycket som helst.Ska vara samma som till massa andra 18 volts maskiner som black and decker dewalt mfl.Ska gå in hos min lokala bygghandel och höra imorgon.Såg att det fanns xenonlampor också.Låter intressant. / mats
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
http://www.szwholesale.com/3718v-117225-lumens-cree-bulbfbr2-p-1686.html rekommenderades på http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=211813&page=1
http://www.toolsnob.com/archives/2009/12/milwaukee_led_upgrade_kit.php verkar vara en annan lösning ! Passar rakt av i milwaukee, makita, ryobi osv !
http://www.toolsnob.com/archives/2009/12/milwaukee_led_upgrade_kit.php verkar vara en annan lösning ! Passar rakt av i milwaukee, makita, ryobi osv !
Redigerat:
Ursäkta sent svar, har heller ingen erfarenhet av ryobi-överhandsfräsen du efterfrågade. Jag har dock fräst ca 50m totalt med biltemas överhandsfräs, med väldigt mycket dålig erfarenhet. Vill därför utfärda en varning för deras billiga överhandsfräs. Hur hårt man än drar åt, så släpper frästrissan efter en stund. Så höjdmässigt blir det inte som man tänkt sig (om man ser att den börjar släppa). De gånger man inte hinner upptäcka att den börjat släppa, blir resultatet att verktyget kastas iväg med uppemot 10.000rpm med en väldig fart. Helt livsfarligt. Fick inte lämna tillbaka på garanti...TryBran skrev:
Den duger bara till att fräsa ur spår för elkablar och annat som man kan dölja, och spackla lätt. Varning!
Det är inget garantiärende utan en ren REKLAMATION, verktyget är farligt och ska därför reklameras, något som du har laglig rätt till förutsatt att det är mindre än två år sedan du köpte varan.BSOD skrev:Ursäkta sent svar, har heller ingen erfarenhet av ryobi-överhandsfräsen du efterfrågade. Jag har dock fräst ca 50m totalt med biltemas överhandsfräs, med väldigt mycket dålig erfarenhet. Vill därför utfärda en varning för deras billiga överhandsfräs. Hur hårt man än drar åt, så släpper frästrissan efter en stund. Så höjdmässigt blir det inte som man tänkt sig (om man ser att den börjar släppa). De gånger man inte hinner upptäcka att den börjat släppa, blir resultatet att verktyget kastas iväg med uppemot 10.000rpm med en väldig fart. Helt livsfarligt. Fick inte lämna tillbaka på garanti...
Den duger bara till att fräsa ur spår för elkablar och annat som man kan dölja, och spackla lätt. Varning!
Mitt förslag är att du tar på dig ditt kamikazepannband och åker dit igen och dänger fräsen i disken och kräver, i vänliga ordalag, att de tar den som en reklamation.
Tar de inte den då så föreslår jag att du ställer till en scen, gapa och skrik så högt du vågar.
Tar de ändå inte den så kontakta ARN, inte guillous riddare utan allmäna reklamations nämnden.
Lycka till!
Du kommer nog längre om du kontaktar biltemas huvudkontor i helsingborg och begär att få prata med en produktansvarig, alternativt mailar in en reklamation.
Tänk om verktyget hade slungats iväg och träffat ett barn tex.
Tänk om verktyget hade slungats iväg och träffat ett barn tex.
Jag köpte fräsen, använde den i en halvtimme och sedan var den sönder. Fick pengarna tillbaka av Swedol. Köpte en Bosch POF 1400. Är nöjd med den.BSOD skrev:Ursäkta sent svar, har heller ingen erfarenhet av ryobi-överhandsfräsen du efterfrågade. Jag har dock fräst ca 50m totalt med biltemas överhandsfräs, med väldigt mycket dålig erfarenhet. Vill därför utfärda en varning för deras billiga överhandsfräs. Hur hårt man än drar åt, så släpper frästrissan efter en stund. Så höjdmässigt blir det inte som man tänkt sig (om man ser att den börjar släppa). De gånger man inte hinner upptäcka att den börjat släppa, blir resultatet att verktyget kastas iväg med uppemot 10.000rpm med en väldig fart. Helt livsfarligt. Fick inte lämna tillbaka på garanti...
Hallå
Jag har haft Ryobis handöverfräs i drygt ett år nu. Den är för övrigt min första fräs. För pengarna är den godkänd. Dock skulle jag nu i efterhand lägga lite mer för en grön Bosch.
Jag stör mig på att den löper väldigt trögt på pelarna samt att djupinställningen inte är så precis som man skulle önska. Vidare är revolverstoppet vekt och flexar om man trycker ned fräsen hårt vilket gör att fräsdjupet ibland diffar men någon halv mm.
Vidare är dammsugsuttaget helt värdelöst. Det sitter i vägen för korgrörelsen, sitter löst och har för liten diameter för de adaptrar jag har hittat.
Kort sagt: den är billig och utan tvekan bättre än lågprismaskinerna men inte mer. Köp minst en Pof 1400 från Bosch. Den verkar dock inte bra perfekt heller. Jag har börjat inse att man får börja spara till en DeWalt/Trend/Festool om man skall bli nöjd.
Jag har haft Ryobis handöverfräs i drygt ett år nu. Den är för övrigt min första fräs. För pengarna är den godkänd. Dock skulle jag nu i efterhand lägga lite mer för en grön Bosch.
Jag stör mig på att den löper väldigt trögt på pelarna samt att djupinställningen inte är så precis som man skulle önska. Vidare är revolverstoppet vekt och flexar om man trycker ned fräsen hårt vilket gör att fräsdjupet ibland diffar men någon halv mm.
Vidare är dammsugsuttaget helt värdelöst. Det sitter i vägen för korgrörelsen, sitter löst och har för liten diameter för de adaptrar jag har hittat.
Kort sagt: den är billig och utan tvekan bättre än lågprismaskinerna men inte mer. Köp minst en Pof 1400 från Bosch. Den verkar dock inte bra perfekt heller. Jag har börjat inse att man får börja spara till en DeWalt/Trend/Festool om man skall bli nöjd.
Batterierna laddas inte helt och enkelt. Allting känns OK först eftersom dem kommer ladade när man köper dem. Vid laddning blinkar rött. Jag lämnad tillbaka dem och fick 2 nya. Ett fungerar men ett måste jag lämmna in igen .Andy78 skrev:
Både Ryobi och Fredells känner till problemet...
MITT problem är att jag har 5 Ryobi maskiner och inga batterier att använda de med .
Maskinerna verkar OK.