Har köpt en grästrimemr samt 18v batteri. Batteriet var av usel kvalitet och självurladdades på mindre än en vecka. Fick ett nytt på garanti, dock kvarstod problemet.
I övrigt var intrycket "billigt". Plastigt och dålig känsla.
När batteriet var fulladdat så räckte det inte till kantklippning av min tomt (tar kanske 15min). Något som den boschtrimmerna (18v) som jag köpt gör med råge.
Kommer inte köpa ryobi igen på ett tag.

Mina batterier gick inte heller så länge de första gångerna man laddade dom.De blev bättre efter 3-4 gånger.Tar ur mina batterier ur laddaren också när dom är färdigladdade.Verkar som dom urladdar annars om de sitter kvar i laddaren när denna inte är ansluten i vägguttaget,kanske det som var problemet? Sen måste jag fråga vilken trimmer du har? Har en CLT 1830 och den känns gedigen,helt överlägsen tex gardena och minst lika bra som de boschar jag kände på,så jag blir lite förvånad faktiskt.Men det kanske finns lite billigare modeller nu än när jag köpte min för 2 år sedan. / Mats
Länk till den jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=413523

Vi har en Ryobi Lövblås Bensin RBV26, helt ok funktion, men mer svårstartat har jag aldrig varit med om. Går knappt igång när den är varm?....

alfamats skrev:
Mina batterier gick inte heller så länge de första gångerna man laddade dom.De blev bättre efter 3-4 gånger.Tar ur mina batterier ur laddaren också när dom är färdigladdade.Verkar som dom urladdar annars om de sitter kvar i laddaren när denna inte är ansluten i vägguttaget,kanske det som var problemet? Sen måste jag fråga vilken trimmer du har? Har en CLT 1830 och den känns gedigen,helt överlägsen tex gardena och minst lika bra som de boschar jag kände på,så jag blir lite förvånad faktiskt.Men det kanske finns lite billigare modeller nu än när jag köpte min för 2 år sedan. / Mats
Länk till den jag har: [länk]
Hej,

Ja så kan det vara. Pratade med Ryobis support om batteriproblemen och de hade ALDRIG hört talas om det förrut. Verkar dock vara ett utbrett problem. Något som de borde känna till.
Det var denna jag hade:
http://www.jula.se/batteridriven-grastrimmer-rlt1830li-721077
Ser ut att vara en uppdaterad version av din?
Väldigt plastigt intryck, sladdrig. Boschen som jag köpte istället för denna (för någon hundring mer) är sämre på pappret men har högre kvalitetstänk och vinner i min lilla interna tävling!

Mvh

Stefan

Såg ett fräsbord i dag på K-rauta. Såg riktigt ok ut för 1400 pix.
ngn som provat?

Jag köpte och lyckades köra sönder en Ryobi vinkelslip på ca 10 minuter.

Det började med att jag hade en billig slip från rusta för 230mm skivor, jag hade nyligen en skaplig mängd med graniskivor till vår entregång att lägga. En hel del av dem behövde kapas. För att minska dammet så riggade jag upp trädgårdsslangen och vattenbegöt skivan som skulle kapas.

Rusta maskinen lade av efter ca 20m kapade skivor, strömbrytaren pajade, tror den belv full med stendamm.

Jag "lyxade" till det lite och handlade en Ryobi slip på bauhaus för ca 1100kr. Den tvärdog efter ca 40cm sågning, jag antog att det kom vatten i elektroniken till mjukstarten. Kändes inte rimligt att reklamera den efterssom vatten hanteringen strider direkt mot instruktionsboken.

Jag handlade en ny billig maskin denna gång på Lidl, och den funkar, och känns dessutom bättre att hålla i, och till min förvåning har den dessutom mjukstart.

Jag dissekerade Ryobi maskinen, felet visade sig vara att kolen hade fastnat i sina hållare, det kan vara så att det var vattenbegjutningens fel, för det satt slipdamm i hållaren, men maskinen var inte reparabel, hållarna pajade när jag försökte få loss kolen. På denna punkt var Ryobi sämre än en 230kr maskin från Rusta.

Ryobi maskinen kändes väldigt plastig, klart sämre känsla än Lidl maskinen.

Jag har Lidls 230mm vinkelslip och den verkar vara helt ok det lilla jag använt den (kapa Leca, armeringsjärn mm), dock tycker jag att den verkar lite slö. Har inte jämfört med någon annan 2000W 230mm vinkelslip så det kanske inte blir bättre än så här.

Jag har köpt vinkelslip, sticksåg och cirkelsågen och har kört dom i 1 år utan några problem. Har kört samtliga tungt. Lagt golv i hela huset, kapat plattor med vinkelslipen osv.... Det är blåa serien eldrivna iofs .

Jag köpte en Ryobi bensindriven trimmer 2004, 25 - 30 cc, minns inte exakt. Kändes ok men problem med att tråden kilade fast sig gång efter annan. Det var tydligen ett typfel sa dom, men det hade inte kommit ut något modifierat trådhuvud utan var bara att åka och få det fixt gång efter annan. Kändes inte som något man fixade själv, det kanske hade gått att såga isär och få på ett nytt huvud men jag vågade mig aldrig på det. När det hade hänt för femte elle sjätte gången i rad så fick jag hem maskinen, körde tio minuter och sedan...IGEN. Jag blev så förbannad att jag minns att jag slängde maskinen i diket, inne på min egen tomt 50 m från vägen och gick in och gjorde något annat. Sedan vet jag egentligen inte vart den har tagit vägen. Jag är rätt tanskspridd, det ska medges. Antagligen har jag lämnat in den igen och tappat bort inlämningskvittot. När jag frågade något år senare på verkstan sa dom dock att dom inte haft något trimmer som inte blivit uthämtad. Eller så har någon varit in på tomten och snott den. Lika bra att den är borta i vilket fall. Om jag hade haft den kvar så hade jag väl åkt skytteltrafik till verkstan än idag. I somras köpte jag en Partner som har funkat bra hittills, även om reglagen känns lite plastiga.

AnneFi
Vi har sedan länge Ryobis 12 V verktygskit och skruvdragaren har använts ganska flitigt.
Nu när vår vanliga skrivdragare gav upp så köpte jag ett kombokit med Skruvdragare 802, cirkelsåg och två batterier till sambon i födelsedagspresent.

nu undrar jag om någon vill rekommendera någon av de andra maskinerna som han kan få i julklapp?
vet att vi behöver en slagborr eftersom hela vårt hus är i sten men vilken av dom ska man välja?

vi har inte direkt några sågar förutom cirkelsågen jag köpte nu och de små maskinerna.
men jag vet inte vad man ska köpa.
vet att han inte vill ha en kap och geringssåg för det tackade han nej till.

AnneFi skrev:
Vi har sedan länge Ryobis 12 V verktygskit och skruvdragaren har använts ganska flitigt.
Nu när vår vanliga skrivdragare gav upp så köpte jag ett kombokit med Skruvdragare 802, cirkelsåg och två batterier till sambon i födelsedagspresent.

nu undrar jag om någon vill rekommendera någon av de andra maskinerna som han kan få i julklapp?
vet att vi behöver en slagborr eftersom hela vårt hus är i sten men vilken av dom ska man välja?

vi har inte direkt några sågar förutom cirkelsågen jag köpte nu och de små maskinerna.
Beträffande dina väggar... Kolla i tråden http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/180816-bra-borrmaskin-borrhammare.html

AnneFi
där fanns ingen ryobi i en den tråden va?
här är en länk till ryobis borrhammare.
då är där bara ett alternativ om man ska ha batteridriven med sds-chuck.
frågan är om den är bra.

AnneFi skrev:

Han kanske vill ha en Köttsåg.
Det hade jag velat ha.

AnneFi
Eh va?
Letar edert en såg man kan göra mer än bara en sak med.
Saker som vi har på agendan här hemma i det närmsta är att lägga laminatgolv.
Göra om bjälklaget på BV, golv värme och parkett. Nytt kök och nya innerväggar.

Sticksåg är ju alltid praktiskt, om ni inte redan har det. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.