Rotavdraget höjs kraftigt från 30 till 50 procent, som en del av regeringens satsningar för att få fart på ekonomin.
Du kan läsa artikeln här: Rotavdraget höjs till 50 procent
Du kan läsa artikeln här: Rotavdraget höjs till 50 procent
Då var det dags igen med statliga bidrag till alla hantverkare. Hur kommer det sig att man inte förstår att det bara blir dyrare att anlita hantverkare om bidragen höjs? För att få igång investeringar måste vanligt folk ha råd att betala för tjänster utan bidrag. Sänk momsen istället på samtliga tjänster i samhället.
Ja, medan alla vi andra kämpar med inflation så ska byggbranchen kunna få större avdrag och därmed höja priserna utan att det initialt drabbar kunden, men det normaliseras så med andra ord kommer detta driva inflationen ytterligare då alla byggpriser kommer gå upp...
Blir väl antagligen som när ROT infördes att timpriset för en hantverkare höjs med ROT-avdraget - 10-15%.
Med en höjning på 20% lär väl timpriset öka med 15% till den 12 maj.
Under tiden bidraget är aktivt blir det (kanske) något billigare för slutkund men när bidraget försvinner har ingen råd att anlita hantverkare längre.
Så de gräver bara gropen djupare och djupare.
Med en höjning på 20% lär väl timpriset öka med 15% till den 12 maj.
Under tiden bidraget är aktivt blir det (kanske) något billigare för slutkund men när bidraget försvinner har ingen råd att anlita hantverkare längre.
Så de gräver bara gropen djupare och djupare.
Kalas! Nu kan jag beställa totalrenoveringen av bottenvåningen som jag har skjutit på i över 20 år...
Min plan är att gillestugan som idag är genomgångsrum för att nå alla andra rum (det finns fem dörrar och en trapp i rummet, dessutom finns kaminen där också - och inneenheten för LLVP) och därmed inte i praktiken är möjlig att möblera som ett vanligt rum skall få både biljardbord och darttavla. Kanske några andra roliga spel/lekar också. En skiva för pingis som läggs på biljardbordet kanske?
Det är idag vävtapet på väggarna (jag har bott i 21 år i huset och jag har inte ens målat denna) och jag har verkligen inte orkat spackla den slät själv. Dessuom är golvet inte vågrätt och sviktar (cellplast på betongsulan) och jag har verkligen inte orkat fixa det heller (tänker mig att antingen gjuta med isolerande betong eller så får det bli ett nivellerat golv istället, jag får diskutera med hantverkaren jag anlitar).
Och som om inte detta vore nog så skulle jag behöva förbereda för nytt inkommande vatten (kommunalt) i framtiden, samt att jag skulle behöva en ny slang för backspolningen på vattenrenaren (som idag ligger i en slang på stenläggningen längs med husväggen på framsidan av huset). Dessa slangar kan jag då lägga under golvet i gillestugan också.
The sky is the limit!
Min plan är att gillestugan som idag är genomgångsrum för att nå alla andra rum (det finns fem dörrar och en trapp i rummet, dessutom finns kaminen där också - och inneenheten för LLVP) och därmed inte i praktiken är möjlig att möblera som ett vanligt rum skall få både biljardbord och darttavla. Kanske några andra roliga spel/lekar också. En skiva för pingis som läggs på biljardbordet kanske?
Det är idag vävtapet på väggarna (jag har bott i 21 år i huset och jag har inte ens målat denna) och jag har verkligen inte orkat spackla den slät själv. Dessuom är golvet inte vågrätt och sviktar (cellplast på betongsulan) och jag har verkligen inte orkat fixa det heller (tänker mig att antingen gjuta med isolerande betong eller så får det bli ett nivellerat golv istället, jag får diskutera med hantverkaren jag anlitar).
Och som om inte detta vore nog så skulle jag behöva förbereda för nytt inkommande vatten (kommunalt) i framtiden, samt att jag skulle behöva en ny slang för backspolningen på vattenrenaren (som idag ligger i en slang på stenläggningen längs med husväggen på framsidan av huset). Dessa slangar kan jag då lägga under golvet i gillestugan också.
The sky is the limit!
Gillar inte detta. Jag tror det kommer driva upp timkostnader ytterligare. Funkar inte en bransch kan man inte hålla på att subventionera den.Redaktionen skrev:
Det allmänna skattetrycket är på en sådan nivå att alla tjänster blir väldigt mycket dyrare än att göra det själv. Åtminstone för enklare arbetsuppgifter så är det billigare att ta ledigt från jobbet och göra dem själv (långsamt) än att hyra in proffsen. Och detta även när man är högavlönad. Det visar på problemet vi har i skattesystemet. Och ROT-avdraget är ett försök att åtminstone delvis försöka adressera detta.S Staffan-N skrev:
Startade en annan tråd om detta och jag menar att det borde vara bättre att sänka momsen istället. Varför skall vi hela tiden gynna hantverkare i Sverige? Om vi sänker momsen så kanske det kunde hjälpa andra yrkesgrupper.
Är väl inte helt fel att stödja en bransch i kristider för annars finns den inte kvar i högkonjunkturen. Är väl bättre stimulans än rent bidrag.M Mach77777 skrev:
Har själv lite eljobb som behövs göras här hemma och nu kommer jag ta tag i det i maj när det blir billigare.
Eller så tar folk det svart istället om det blir för dyrt. Lite skatt är bättre än inget.pacman42 skrev:
Det allmänna skattetrycket är på en sådan nivå att alla tjänster blir väldigt mycket dyrare än att göra det själv. Åtminstone för enklare arbetsuppgifter så är det billigare att ta ledigt från jobbet och göra dem själv (långsamt) än att hyra in proffsen. Och detta även när man är högavlönad. Det visar på problemet vi har i skattesystemet. Och ROT-avdraget är ett försök att åtminstone delvis försöka adressera detta.
Nu låter det som om du fortfarande tänker inom ramarna för det befintliga skattesystemet. Det är väl inte det allmänna skattetrycket, utan specifikt skattetrycket på arbete och tjänster som gör det dyrt att anlita hantverkare?pacman42 skrev:
Det allmänna skattetrycket är på en sådan nivå att alla tjänster blir väldigt mycket dyrare än att göra det själv. Åtminstone för enklare arbetsuppgifter så är det billigare att ta ledigt från jobbet och göra dem själv (långsamt) än att hyra in proffsen. Och detta även när man är högavlönad. Det visar på problemet vi har i skattesystemet. Och ROT-avdraget är ett försök att åtminstone delvis försöka adressera detta.
Vi kan säkerligen skapa ett nytt, förenklat regelverk som möjliggör samma allmänna skattetryck och samma storlek på en offentliga apparaten utan att dessa extrema skattekilar skapas. Min poäng är att jag tycker att debatten om skattesystemet borde hållas separat från debatten om skattekvoten. Så att vi inte ständigt fastnar i detta höger-vänster-käbbel.
Framförallt skulle det hjälpa de som bygger och underhåller hus själva. Tänker att det är en stor andel på Byggahus.Ludde Jakobsson skrev:
Kanske någon slags VAB-reform skulle vara bra. Vård av hus? Friår är ju en grej för att bli klokare men finns inget för att inte taket ska sluta droppa in ...
Det finns rätt många företag som inte borde finnas i den här branschen och jag tror inte duktiga hantverkare har nåt emot att företag som bara klarar sig om dom subventioneras försvinner....