J jesper--- skrev:
Hade åkt igenom som en afghan vid gränsen.
Hur åker de igenom?
 
Och den "snea" bulten är inte mer sne än någon annan, 8mm med +- 0,5mm tolerans, med skjutmått och ingen garanti för 90 grader men flera mätningar per sida bult och minimum 3 mätpunkter utspritt över bulthuvudet, icke på markering.
 
K Kane skrev:
Hur åker de igenom?
Vips
 
J jesper--- skrev:
We done here?
Tja, vad var det för kvalitet på de som följde med?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, vad var det för kvalitet på de som följde med?
8.8
 
J jesper--- skrev:
8.8
Så bara marginellt sämre då...

Men men... Problemet kvarstår, även om jag fattar att det är jävligt jobbigt...

Varför lät du inte dragkroksförsäljaren lösa problemet redan när skruven med fel gänga upptäcktes?
 
A AndersS skrev:
Man ser på bilden ett avstånd mellan skruvskallen och det den ska dra fast, ska inte vara så! Så bilden ger dig svaret, den är felaktigt iskruvad.
Jag fattar inte riktigt hur någon kan vara tvärsäker på något bara genom att titta på den där bilden.

Har man skruven framför sig i verkligheten borde det dock vara ganska enkelt att konstatera om den verkar pålitlig eller ej, men bilden säger mig enbart att det skulle kunna finnas "avstånd", men det kan lika gärna vara skuggor eller "synvillor".
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så bara marginellt sämre då...

Men men... Problemet kvarstår, även om jag fattar att det är jävligt jobbigt...

Varför lät du inte dragkroksförsäljaren lösa problemet redan när skruven med fel gänga upptäcktes?
Skadan var redan skedd, det var jag som monterade fel bult i fel hål, antog att alla M10 medföljda var 1,5 men det var ett begränsat antal på 1,25 utan min vetskap, så jag försöker och försöker, tänkte det var skräp i hålen som sabbade första men sen andra och tredje, sen kollar jag innehållsförteckningen och ser 1,25 bultar och står där med en ram likt berlinmuren.

Handhavandefel.
 
J jesper--- skrev:
Skadan var redan skedd, det var jag som monterade fel bult i fel hål, antog att alla M10 medföljda var 1,5 men det var ett begränsat antal på 1,25 utan min vetskap, så jag försöker och försöker, tänkte det var skräp i hålen som sabbade första men sen andra och tredje, sen kollar jag innehållsförteckningen och ser 1,25 bultar och står där med en ram likt berlinmuren.

Handhavandefel.
Aha... Vem kom på tanken att sätta helicoil då? Har du haft någon kontakt med leverantören av dragkroken?
 
J jesper--- skrev:
antog att alla M10 medföljda var 1,5 men det var ett begränsat antal på 1,25 utan min vetskap
Finns det någon rationell förklaring till att man riggat denna fälla? Varför skulle inte alla bultar (skruvar menar jag naturligtvis, sorry) ha samma stigning? :mad:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det någon rationell förklaring till att man riggat denna fälla? Varför skulle inte alla bultar (skruvar menar jag naturligtvis, sorry) ha samma stigning? :mad:
Bra fråga, har nog med beteckningar, diameter och längd visst, men gängor....dem äger väl andelar i råvarusektorn :crysmile:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Aha... Vem kom på tanken att sätta helicoil då? Har du haft någon kontakt med leverantören av dragkroken?
Har du nån bättre idé? Vad ska tillverkaren göra? Köpa en ny bil åt mig för handhavandefel?
 
J jesper--- skrev:
Har du nån bättre idé? Vad ska tillverkaren göra? Köpa en ny bil åt mig för handhavandefel?
Nja, men de borde ju uppdatera installationsanvisningen för din bilmodell, så det tydligt framgår att det finns olika skruvar...

Annars är det väl pest eller kolera.. Det finns ju inget "bättre sätt" än helicoil, frågan är om det är tillräckligt bra... Ställ frågan till tillverkaren och se vad de säger.....
 
Har aldrig sett nån anvisning där de olika skruvarna inte ingående beskrivs med mått och var de hör hemma. Brukar vara en bra ide att inventera högen och sortera ihop dem enl anvisning och kolla av att antal per storlek stämmer. Då är det lättare att positionera dem på rätt plats.
Sen bör det nämnas att rostfria skriv inte är bättre per automatik. De är rent generellt aningen mjukare än normal 8.8 skruv.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, men de borde ju uppdatera installationsanvisningen för din bilmodell, så det tydligt framgår att det finns olika skruvar...

Annars är det väl pest eller kolera.. Det finns ju inget "bättre sätt" än helicoil, frågan är om det är tillräckligt bra... Ställ frågan till tillverkaren och se vad de säger.....
Har för mig det var bultar lämpade till medföljande muttrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.