Det är stort steg på vägen att berätta om sina funktionsvariationer, ofta är det första steget efter att ha förstått själv för vara mottaglig för hjälp. Jag önskar dig lycka till både med detta och din dragkrok.

Mer allvarligt så är du naturligtvis helt fri i att skita i vad jag skriver även om jag har rätt och du fel.

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är stort steg på vägen att berätta om sina funktionsvariationer, ofta är det första steget efter att ha förstått själv för vara mottaglig för hjälp.

Jag önskar dig lycka till både med detta och din dragkrok.
Beror på vilken funktion en är lämpad att fylla, en del är lämpade att följe fåraherden och andra inte.

God sommar på dig, återkommer kanske nån gång, om jag minns.

J jesper--- skrev:
Är den fullt iskruvad? Inte ens jag vet.
.
Man ser på bilden ett avstånd mellan skruvskallen och det den ska dra fast, ska inte vara så!
Så bilden ger dig svaret, den är felaktigt iskruvad.
Skruv med glapp mellan skallen och underlaget, indikerar felaktig iskruvning.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man ser på bilden ett avstånd mellan skruvskallen och det den ska dra fast, ska inte vara så!
Så bilden ger dig svaret, den är felaktigt iskruvad.
[bild]
Även fast det är mer pixellerat än en mörkhyad på efterlyst så ser avståndet mellan LÅSBRICKA ut att vara obefintligt. Går och fotar snart, 64 mp sajten kommer krasha så bra bild kmr det bli.

J jesper--- skrev:
Gängorna gick sönder i ramen, vill du att jag köper en ny bil för att börja om? Jag tvingar inte in helicoilen för då går den inte i rätt, jag tvingar inte in bulten för då går antingen bulten, coilen eller gängorna sönder utan leder den försiktigt in.

Ser snett ut, kanske inte är snett, jag ser ingenting snett på bilden.

Nej jag tänker inte dra husvagnar eller betongblock i 110km/h.
Hade jag vetat om att min dragkrok var monterad sådär hade jag inte hängt något annat än ett cykelställ på det...

Som @mexitegel skrev ovan, dragkroken är typgodkänd, dvs den måste monteras exakt som det står i anvisningen, med medföljande skruvar.. Nu har du bytt skruvar, du pratade om rostfria, en "dålig" rostfri skruv kan ha halva draghållfastheten mot en vanlig stål 8.8 skruv, vem vet vad det är för kvalitet på den som verkar sitta lite snett i ramen, och det gör att dragkroken aldrig blir godkänd..

Kommer nån på den avreglerade bilprovningen kolla; tveksamt.
Hur stor är sannolikheten att det händer något; ganska låg.
Hur bra kommer det kännas i magen att använda dragkroken när man vet att kärran kan lossna och rulla över en barnvagn?

J jesper--- skrev:
Nej jag tänker inte dra husvagnar eller betongblock i 110km/h.
Nästa ägare av bilen kanske gör det?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade jag vetat om att min dragkrok var monterad sådär hade jag inte hängt något annat än ett cykelställ på det...

Som @mexitegel skrev ovan, dragkroken är typgodkänd, dvs den måste monteras exakt som det står i anvisningen, med medföljande skruvar.. Nu har du bytt skruvar, du pratade om rostfria, en "dålig" rostfri skruv kan ha halva draghållfastheten mot en vanlig stål 8.8 skruv, vem vet vad det är för kvalitet på den som verkar sitta lite snett i ramen, och det gör att dragkroken aldrig blir godkänd..

Kommer nån på den avreglerade bilprovningen kolla; tveksamt.
Hur stor är sannolikheten att det händer något; ganska låg.
Hur bra kommer det kännas i magen att använda dragkroken när man vet att kärran kan lossna och rulla över en barnvagn?
Nu sprider sig skräcken som löpeld.

Dem rostfria är kvalitetskruvar från hängiven järnhandel, så bra kvalitet det blir.

Det går att hitta på teoretiskt möjliga scenarion, vart gränsen går från genuint bekymmer till hysteri är här, masshysteri nu till och med.

Your objection is duelly noted, återkommer med bilder så håll bollarna på is nån timme.

K Kane skrev:
Nästa ägare av bilen kanske gör det?
Potentiell nästa ägare kommer bli informerad av monteringen och mina stresstest som visar att allting håller maximal totalvikt kommer även framföras.

J jesper--- skrev:
Dem rostfria är kvalitetskruvar från hängiven järnhandel, så bra kvalitet det blir.
Det är säkert bra skruvar.

Det enda du behöver är att bara be tillverkaren av dragkroken att skriva ett intyg på att det är ok att använda dessa istället och att de inte behöver vara fullständigt iskruvade och att de fungerar tillsammans med helicoil så är saken ur världen. Först då kan monteringen av dragkroken bli godkänd.

mexitegel mexitegel skrev:
Det är säkert bra skruvar.

Det enda du behöver är att bara be tillverkaren av dragkroken att skriva ett intyg på att det är ok att använda dessa istället och att de inte behöver vara fullständigt iskruvade och att de fungerar tillsammans med helicoil så är saken ur världen. Först då kan dragkroken bli godkänd.
Det är ingen sak, med sak då ett genuint bekymmer.
År av stresstest är intyg nog, återkommer om ett par år med uppdatering hur bra den har hållit, bara jag kommer ihåg, kommer vara så upptagen med att transportera tegelstenar på maxvikt att minnet bara ser tegel vem vet.

J jesper--- skrev:
Nu sprider sig skräcken som löpeld.

Det går att hitta på teoretiskt möjliga scenarion, vart gränsen går från genuint bekymmer till hysteri är här, masshysteri nu till och med.

Your objection is duelly noted, återkommer med bilder så håll bollarna på is nån timme.
Är den som sitter i ramen också rostfri kan du borsta rent skallen så man kan se märkningarna på den...

Kanske inte var så tokigt förr när Bilprovningen skulle godkänna dragkroksmontage?:thinking:

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är den som sitter i ramen också rostfri kan du borsta rent skallen så man kan se märkningarna på den...
We done here?

• Närbild av en sliten skruv med märklig prägling på huvudet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Kanske inte var så tokigt förr när Bilprovningen skulle godkänna dragkroksmontage?:thinking:
Hade åkt igenom som en afghan vid gränsen.

J jesper--- skrev:
We done here?
Lite klenare än en 8.8 men ganska lika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.