8 972 läst · 65 svar
9k läst
65 svar
Rostskyddsbehandla dragkrok
Allvetare
· Västra götaland
· 9 138 inlägg
Såna där brickor har noll låsfunktion, men däremot kan de gå av om man drar dem för hårt.. Kanske inget att oroa sig för, men ska man vara petig bör man nog plocka bort dem, och byta låsmuttrarna... Fanns de inte med i monteringssatsen har de inget där att göra...
Låsmuttrarna är världsklass, rostfria, jag gängpajade hela skiten flrst, fel bult där fel gänga där så fick i princip köpa hälften av alla bulrar och muttrar om igen och göra helicoil, jag kollade ritningen nu, det ska vara en plan bricka närmast muttrarnaDan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 138 inlägg
Tja, tekniskt sätt får du säga "var världsklass". Jag hade inte litat på att återanvända muttrar för någon femtiolapp när det gäller infästning av ett drag..J jesper--- skrev:
Skruven som förbinder mot bilens balk ser ut att sitta snett?J jesper--- skrev:Vid infästning i ramen hade blivit lite rostigt, monterade i ramen i höstas och blev avbruten av minusgrader och äckelvinter, nu idag kändes våren definitivt av så då hoppar jag på hästen igen, ja jag vet att jag dragit fel/för hårt så låsbrickan ballat ur, de lugnt, det kom orginal utan låsbrickor.
Olja bra här eller någon typ av gummi/tjär baserat? Har en dunk tjärmassa, gummi/tjära med konsistens som flytande honung, de är bra grejer, har inte ens testat men det bara känns bra
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det är möjligt den är helicoilad så finns en risk att den inte är helt symmetrisk, dock intakta gängor, släpper aldrig igenom en en gängpajjare.mexitegel skrev:
Just den.J jesper--- skrev:
Monteringen bygger på typgodkännanden och jag är rätt säker på att helicoil med sned skruv inte faller inom den ramen. Rent praktiskt ändras förutsättningarna från den tänkta tvärkraften i skruvförbandet till en (delvis) axial kraft.
Jag skulle bli förvånad om en riktig besiktningsingenjör hade släppt igenom det där.
Du bör rådgöra med dragkrokstillverkaren om hur du kan lösa problemet för till syvende och sist måste du vara helt säker på att det håller. Här duger inte att du tror det.
Jag håller min dragkrok rostfri genom att ha ett tunt lager fett på den. På själva kulan har jag ett vanligt konsistensfett. De andra synliga delarna av dragkroken sprayar jag med Biltemas litiumfett på sprayburk, och torkar av det mesta av överskottet.
Gör det kanske fyra gånger per år. Tar 5 minuter. Nu efter 7500 mil på min Golf ser dragkroken som ny ut. Inte en rostfläck. Kommer att göra detta på alla mina bilar i framtiden. Har inget kulskydd, infällbar krok och i infällt läge drar den faktiskt inte åt sig mycket smuts alls. Använder släpkärra ofta, minst en gång i veckan.
De delarna av dragkroken som inte syns under bilen bryr jag mig inte om alls.
Gör det kanske fyra gånger per år. Tar 5 minuter. Nu efter 7500 mil på min Golf ser dragkroken som ny ut. Inte en rostfläck. Kommer att göra detta på alla mina bilar i framtiden. Har inget kulskydd, infällbar krok och i infällt läge drar den faktiskt inte åt sig mycket smuts alls. Använder släpkärra ofta, minst en gång i veckan.
De delarna av dragkroken som inte syns under bilen bryr jag mig inte om alls.
Yes olja låter bra, tvättar hela underredet inkl dragkroken och hittar något sätt att få iväg olja i spraystråle så ruttnar den inteK kbladh skrev:Jag håller min dragkrok rostfri genom att ha ett tunt lager fett på den. På själva kulan har jag ett vanligt konsistensfett. De andra synliga delarna av dragkroken sprayar jag med Biltemas litiumfett på sprayburk, och torkar av det mesta av överskottet.
Gör det kanske fyra gånger per år. Tar 5 minuter. Nu efter 7500 mil på min Golf ser dragkroken som ny ut. Inte en rostfläck. Kommer att göra detta på alla mina bilar i framtiden. Har inget kulskydd, infällbar krok och i infällt läge drar den faktiskt inte åt sig mycket smuts alls. Använder släpkärra ofta, minst en gång i veckan.
De delarna av dragkroken som inte syns under bilen bryr jag mig inte om alls.
Gängorna gick sönder i ramen, vill du att jag köper en ny bil för att börja om? Jag tvingar inte in helicoilen för då går den inte i rätt, jag tvingar inte in bulten för då går antingen bulten, coilen eller gängorna sönder utan leder den försiktigt in.mexitegel skrev:Just den.
Monteringen bygger på typgodkännanden och jag är rätt säker på att helicoil med sned skruv inte faller inom den ramen. Rent praktiskt ändras förutsättningarna från den tänkta tvärkraften i skruvförbandet till en (delvis) axial kraft.
Jag skulle bli förvånad om en riktig besiktningsingenjör hade släppt igenom det där.
Du bör rådgöra med dragkrokstillverkaren om hur du kan lösa problemet för till syvende och sist måste du vara helt säker på att det håller. Här duger inte att du tror det.
Ser snett ut, kanske inte är snett, jag ser ingenting snett på bilden.
Nej jag tänker inte dra husvagnar eller betongblock i 110km/h.
Den dagen jag säljer är den dagen jag väljer stig, en stig av hederlighet eller en stig av inhemsk terrorism genom dragkroksabotage.S Smeafan skrev:
Förövrigt, varför blir det jämnt såhär på detta forum? Det är ett oerhört användbart verktyg men det kommer inte gratis liksom...
Redigerat:
Jag kan inte ge dig ett svar på hur du ska lösa det då det bara är de som har typgodkännandet som kan göra det. Det är så det fungerar.J jesper--- skrev:Gängorna gick sönder i ramen, vill du att jag köper en ny bil för att börja om? Jag tvingar inte in helicoilen för då går den inte i rätt, jag tvingar inte in bulten för då går antingen bulten, coilen eller gängorna sönder utan leder den försiktigt in.
Ser snett ut, kanske inte är snett, jag ser ingenting snett på bilden.
Nej jag tänker inte dra husvagnar eller betongblock i 110km/h.
Bilden visar tydligt att skruven inte är monterad rätt eftersom man ser skaftet. Antingen sitter den snett eller så är den inte dragen i botten.
Vilken hastighet du tänkt köra i spelar ingen roll.
Är den fullt iskruvad? Inte ens jag vet.mexitegel skrev:Jag kan inte ge dig ett svar på hur du ska lösa det då det bara är de som har typgodkännandet som kan göra det. Det är så det fungerar.
Bilden visar tydligt att skruven inte är monterad rätt eftersom man ser skaftet. Antingen sitter den snett eller så är den inte dragen i botten.
Vilken hastighet du tänkt köra i spelar ingen roll.
Tyvärr har jag antisociala och antiauktoritära drag så du kan nog gissa om jag kommer göra något.