Hej,

Följer tråden med stort intresse.
Gjorde ett försök med rörspets för 2 år sedan. Lånade ett jordborr och kom ner ett par meter. Slog ner en bit med slägga tills det tog stopp. Troligen en sten i vägen.
Sugen på att göra ett försök till. Enligt uppgift skall det finnas ett tånglager i vägen så det går inte att spola ner. Planen är att borra ner, sätta avloppsrör så det inte faller ihopa. Sedan slå ner spetsen med en stolpnedslagare.
Finns det någon i närheten av Malmö som har ett långt borr att låna/hyra ut?
 
Filterbrunn uppdatering:

Jag och min Far kunde inte hålla oss längre. Vi satte igång runt 14:00, stötte på berg vid 8 meter runt 16:30.
Med en hel del pauser. Minns inte att det var såhär tungt. Dock så kör vi utan trissa/winsh och ställningar. När Kiespumpen är full med sand och vatten så är det rätt svettigt att dra upp den.

Men vilket fall, blev DN115 släta
0.5 m sump
3 meter filter 0.3
4.5 meter brunnsrör.
Vattnet ligger på 3.5 meter.

I morgon blir det att start-pumpa brunnen ren samt isgrus.

Grått brunnsrör på gårdsplattor bredvid en öppen grävd grop med synlig sand och rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen filterbrunn med blå rör och en kiespump, omgiven av betongblock och en gräsmatta, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
upa och 5 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Filterbrunn uppdatering:

Jag och min Far kunde inte hålla oss längre. Vi satte igång runt 14:00, stötte på berg vid 8 meter runt 16:30.
Med en hel del pauser. Minns inte att det var såhär tungt. Dock så kör vi utan trissa/winsh och ställningar. När Kiespumpen är full med sand och vatten så är det rätt svettigt att dra upp den.

Men vilket fall, blev DN115 släta
0.5 m sump
3 meter filter 0.3
4.5 meter brunnsrör.
Vattnet ligger på 3.5 meter.

I morgon blir det att start-pumpa brunnen ren samt isgrus.

[bild] [bild]
Hur menar du med att göra brunnen ren? Att låta pumpen gå tills vattnet blir fint?
 
@holgersson
Yepp man börjar pumpa med ett lågt flöde ett bra tag. Sen ökar man och kör någon timme. För att bygga upp ett sand filter runt brunnsfiltret.

@mortimer En djuphålspump. Som primärkrets kylsystem till huset. Istället för frikyla med bergvärme.
 
@TotalControl
Jag fick nämligen igår hem pumpen jag beställt plurijet 4/100x. Självklart var jag tvungen att provpumpa filterbrunnen som jag gjorde förra sommaren men inte haft någon pump förrän nu. Pem 32 på sugledning och 25 på tryck ner till gardena 3/4 slang gav runt 70liter/min. En hel del extremt fin sand följde med upp. Funderade på som du att spola rent den, men visste inte att de va LÅGT tryck som gällde till en början.
 
  • Byggprojekt med pump, slangar och grävt hål i en trädgård nära en stegstege och grind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyinstallerad plurijet 4/100x pump kopplad till en sugledning och tryckslang på en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
H holgersson skrev:
@TotalControl
Jag fick nämligen igår hem pumpen jag beställt plurijet 4/100x. Självklart var jag tvungen att provpumpa filterbrunnen som jag gjorde förra sommaren men inte haft någon pump förrän nu. Pem 32 på sugledning och 25 på tryck ner till gardena 3/4 slang gav runt 70liter/min. En hel del extremt fin sand följde med upp. Funderade på som du att spola rent den, men visste inte att de va LÅGT tryck som gällde till en början.
Jag har bara kopplat på någon tålig spridare och låtit det stå och gå X antal timmar :)
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
H holgersson skrev:
@TotalControl
Jag fick nämligen igår hem pumpen jag beställt plurijet 4/100x. Självklart var jag tvungen att provpumpa filterbrunnen som jag gjorde förra sommaren men inte haft någon pump förrän nu. Pem 32 på sugledning och 25 på tryck ner till gardena 3/4 slang gav runt 70liter/min. En hel del extremt fin sand följde med upp. Funderade på som du att spola rent den, men visste inte att de va LÅGT tryck som gällde till en början.
Jo brunnenbau forum påstår att man ska göra så. Sen vet jag inte om det blir bättre eller sämre än om man kör full galopp från början. Men oavsett så låt pumpen gå i timmar i början.
Har du isgrus eller betonitplugg i botten av brunnen?
 
H holgersson skrev:
@TotalControl
Jag fick nämligen igår hem pumpen jag beställt plurijet 4/100x. Självklart var jag tvungen att provpumpa filterbrunnen som jag gjorde förra sommaren men inte haft någon pump förrän nu. Pem 32 på sugledning och 25 på tryck ner till gardena 3/4 slang gav runt 70liter/min. En hel del extremt fin sand följde med upp. Funderade på som du att spola rent den, men visste inte att de va LÅGT tryck som gällde till en början.
Är det som du har gjutit en låda där rören går ner i backen? Ser ”cleant” o fint ut på bilden iaf.
 
U upa skrev:
Är det som du har gjutit en låda där rören går ner i backen? Ser ”cleant” o fint ut på bilden iaf.
 
  • Grävd kvadratisk grop med kantbegränsningar, fylld med singel och en slang nerkörd i mitten, omgiven av grus och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Odlingsbäddar i trädgård med växter och bevattningsslang vid en vit husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fizz och 3 till
  • Laddar…
Är det stenplattor eller målad gips?
 
M mortimer skrev:
Är det stenplattor eller målad gips?
Nej de är är någon hård tålig fasadskiva som blev över från jobbet
 
A
H holgersson skrev:
@TotalControl
Jag fick nämligen igår hem pumpen jag beställt plurijet 4/100x. Självklart var jag tvungen att provpumpa filterbrunnen som jag gjorde förra sommaren men inte haft någon pump förrän nu. Pem 32 på sugledning och 25 på tryck ner till gardena 3/4 slang gav runt 70liter/min. En hel del extremt fin sand följde med upp. Funderade på som du att spola rent den, men visste inte att de va LÅGT tryck som gällde till en början.

Snyggt, är det en 1-fas pump?


Hur gör du när du mäter liter/minut

Hade du helt ren 3/4 utan munstycke eller något?
 
Shirack skrev:
Snyggt, är det en 1-fas pump?


Hur gör du när du mäter liter/minut

Hade du helt ren 3/4 utan munstycke eller något?
ja de är en 1-fas pump. Plurijet 4/100x. Är själv helt okunnig vad gäller pumpar så med lite förslag härifrån så blev de denna.

Jag tar tiden på hur lång tid det tar att fylla en 10liters hink
10 liter tog mig ca 8sekunder
10/8x60=75liter/minut

Jag hade inget munstycke när jag mätte bara 3/4slang
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kommer du alltid att köra med PEM 32 på sugledningen eller var det bara för prov?
Jag skulle nog gå upp i dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.