Maxwells demon TotalControl skrev:
Kommer du alltid att köra med PEM 32 på sugledningen eller var det bara för prov?
Jag skulle nog gå upp i dimension.
Detta är ju först ett prov 32 slang hade jag sedan tidigare därför blev de lite delar till just 32.
Men jag är ju sjukt sugen på att se om den kan ge ännu mer. Har ikväll vattnat för fullt med två gardena aquazoom spridare, säker två timmar och vattnet verkar inte ta slut.

Tänkte sänka ner ett flöte för att se hur mycket vattenpelaren försvinner när pumpen går.

Vilken dimension hade du tänkt jag skulle prova? 40 eller rent av 50? Jag har tillgång till 50mm pem slang men frågan är om de blir för stort? Vad tror du?

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Roligt att höra att brunnen verkar ge mycket vatten!
Hur såg det ut på SGU vid dig om möjligheter till en filterbrunn? Nu verkar det ju onekligen att du har bra med vatten men tänkte mest för framtida referenser till de som har tankar på en brunn.

Jag hade tänkt säga PEM 40 för den är enklare att få tag på i korta längder. Men om du har PEM 50 liggandes så är det ännu bättre. Blir inte för stort.
Det kommer förmodligen ge lite mer vatten. Betydligt mindre mottryck i sugledningen som du får tillgodo på trycksidan.
Det man inte tänker på är att tryckförlusten räknas på hela systemet inte bara efter pumpen.

Jag kör själv PVC 50/PEM 50 på sugledningen. Samt en 2" (R50) bottenventil.

Testa och återkom. Är förjävla nyfiken hur det blir :)

• Gilla
fizz och 3 till
  • Laddar…
A
Är så nära att med beställa grejer men har ont om tid :(

får leva ett tag till med mitt rörspett som ger 10liter på 22 sen :(

Maxwells demon TotalControl skrev:
Roligt att höra att brunnen verkar ge mycket vatten!
Hur såg det ut på SGU vid dig om möjligheter till en filterbrunn? Nu verkar det ju onekligen att du har bra med vatten men tänkte mest för framtida referenser till de som har tankar på en brunn.

Jag hade tänkt säga PEM 40 för den är enklare att få tag på i korta längder. Men om du har PEM 50 liggandes så är det ännu bättre. Blir inte för stort.
Det kommer förmodligen ge lite mer vatten. Betydligt mindre mottryck i sugledningen som du får tillgodo på trycksidan.
Det man inte tänker på är att tryckförlusten räknas på hela systemet inte bara efter pumpen.

Jag kör själv PVC 50/PEM 50 på sugledningen. Samt en 2" (R50) bottenventil.

Testa och återkom. Är förjävla nyfiken hur det blir :)
Jag tyckte inte min SGU verkade så positiv med tanke på Glacial lera så jag var väldigt tveksam
Jordarter 1:1 miljon Postglacial sand--grus
Jordarter 1:25 000-100 000 Glacial lera
Grundvatten 1:1 miljon Ovanligt goda uttagsmöjligheter, sedimentberg. Mediankapacitet 60 000-200 000 l/h (ca 1 500-5 000 m3/d)

De får bli ett prov på PEM 50. Kostar mig några hundra för kopplingar men de kan de vara värt om de sen fungerar bra.

Jag gjorde ett flöte nu ikväll för att kolla vattenpelarens nivå. Ja har 0,5m sump och 4 meter filter under grundvattnet. När jag startar pumpen sjunker nivån med enbart 60cm och stannar där. Alltså har jag konstant 3,9 meter vatten i röret.
Bottenventilen hänger 50cm från botten. Känns riktigt bra hittills

• Gilla
Maxwells demon och 4 till
  • Laddar…
H holgersson skrev:
Jag tyckte inte min SGU verkade så positiv med tanke på Glacial lera så jag var väldigt tveksam
Grundvatten 1:1 miljon Ovanligt goda uttagsmöjligheter, sedimentberg. Mediankapacitet 60 000-200 000 l/h (ca 1 500-5 000 m3/d)

De får bli ett prov på PEM 50. Kostar mig några hundra för kopplingar men de kan de vara värt om de sen fungerar bra.

Jag gjorde ett flöte nu ikväll för att kolla vattenpelarens nivå. Ja har 0,5m sump och 4 meter filter under grundvattnet. När jag startar pumpen sjunker nivån med enbart 60cm och stannar där. Alltså har jag konstant 3,9 meter vatten i röret.
Beställde du allt som ett paket eller? Tycker det blir lite svårt att beställa från tyska sidor:( är sjukt sugen på att göra em filterbrunn

A
S Sbbblom skrev:
Beställde du allt som ett paket eller? Tycker det blir lite svårt att beställa från tyska sidor:( är sjukt sugen på att göra em filterbrunn

Undrar samma, eller om någon kan göra mindre inköpslista vilka delae ni köpt :)

kanske beställer direkt och monterar vid tid

• Gilla
fidde_modo och 1 till
  • Laddar…
A
@TotalControl blev så sugen att dra igång mitt projekt och beställa nu när jag läser tråden.

Det va jag som hade ett murat pumprum under marken så när jag stod på sanden i brunnen va jag nästan 4 meter under marken och har bara en decimeter till grundvattenytan med perfekta sgu förutsättningar.

Om jag köper detta paketet, vad fattas? Ser inget om 0,5m sump? Var hittar jag sumpen?

var hittar jag släta dn150 foderrör till borrning?

frågan är eftersom jag har 1 decimeter till grundvattenytan räcker det med:

DN 115 system:
0,5m sump
2m filterrör
1m rör slätblårör

Alltså har jag grundvatten 90cm ovanför första filterröret innan jag börjar plocka vatten, räcker det?

• Översikt av en murad pumprumsbrunn under mark med synlig blå kabel och del av betongstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Well construction set with well cover, casing, and screen components on an online shop page, intent to purchase for a pumprum project.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa
  • Laddar…
H holgersson skrev:

Kan bara instämma med TotalControl. Riktigt skoj att du får ut bra mad vatten!! :D Blir jäkligt peppad att komma igång med grävandet här och se vad man kan få för resultat själv..
Jag antar att ni menar en sån där backventil med filternät när ni säger bottenventil..? Jag har funderat en hel del på hur man löser det där bäst. Om man har backventilen längst ner i brunnen slipper man ju suga luft när systemet ska igång men innebär inte det att man måste ta upp slangen varje år innan vintern för att kunna tömma systemet? Idag sitter backventilen uppe vid pumpen på min och det fungerar bra att ”dra” igång den om man kopplar in det kommunala och ”snapsar” systemet men har aldrig haft den igång med så många meter på sugsidan. Kommer det ens att fungera? Vad är optimalt?

Shirack skrev:
@TotalControl blev så sugen att dra igång mitt projekt och beställa nu när jag läser tråden.

Det va jag som hade ett murat pumprum under marken så när jag stod på sanden i brunnen va jag nästan 4 meter under marken och har bara en decimeter till grundvattenytan med perfekta sgu förutsättningar.

Om jag köper detta paketet, vad fattas? Ser inget om 0,5m sump? Var hittar jag sumpen?

var hittar jag släta dn150 foderrör till borrning?

frågan är eftersom jag har 1 decimeter till grundvattenytan räcker det med:

DN 115 system:
0,5m sump
2m filterrör
1m rör slätblårör

Alltså har jag grundvatten 90cm ovanför första filterröret innan jag börjar plocka vatten, räcker det?
Hur många meter filter och släta rör du ska ha låter jag bättre vetande svara på men sumpen får du om du kapar ett slätt rör på mitten och helt enkelt gängar på och använder det längst ner. Den andra halvan kan du använda till att montera stupstocken på så blir det enklare än att flytta den efter hand.
Foderrör (markrör) dn150 tror jag inte finns (?) men dn160 bör inte vara så svårt att finna. Jag köpte mitt på Rinkaby rör pga det ligger på väg hem från jobbet men finns i ”vanliga” bygghandeln.

A
U upa skrev:
Hur många meter filter och släta rör du ska ha låter jag bättre vetande svara på men sumpen får du om du kapar ett slätt rör på mitten och helt enkelt gängar på och använder det längst ner. Den andra halvan kan du använda till att montera stupstocken på så blir det enklare än att flytta den efter hand.
Foderrör (markrör) dn150 tror jag inte finns (?) men dn160 bör inte vara så svårt att finna. Jag köpte mitt på Rinkaby rör pga det ligger på väg hem från jobbet men finns i ”vanliga” bygghandeln.
tack :) ska höra mes rinkaby bor med nära där.

är ändå inte helt med ang sumpen, Då jag ej sett någon bild på det men ska det inte va botten i sumpen? Hur gör man det om man sågat bort gängerna ?

Shirack skrev:
tack :) ska höra mes rinkaby bor med nära där.

är ändå inte helt med ang sumpen, Då jag ej sett någon bild på det men ska det inte va botten i sumpen? Hur gör man det om man sågat bort gängerna ?
Istället för att montera en botten så lägger man ner isgrus eller bentonit när röret är på plats. Isgrus fungerar typ som ett filter som släpper igenom medan bentonit blir som en plugg.

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
A

Ser fint ut, men har du inte dragit upp det yttersta foderrör? Ser inte ut så? Täcker det inte filterrörets vatteninflöde?

@holgersson

Bor man nära Hornbach så har de bra pris på foderrör/markavloppsrör, t.om billigare än Rinkabyrör

• Gilla
1
  • Laddar…
A
M mortimer skrev:
Bor man nära Hornbach så har de bra pris på foderrör/markavloppsrör, t.om billigare än Rinkabyrör

Tack ja är där ofta så ska kolla, men jag har bestämt mig för att beställa idag.

Frågan är om jag ska försöka borra ner filterbrunnen med skurupborr eller kiespump.

är ju i ett speciellt läge eftersom jag är en bra bit ner under marken redan...

Kommer beställa DN 115set

Behöver jag foderrör eftersom jag nästan är vid grundvattnet direkt eller jag kan börja gräva ner det blåa filterbrunnen direkt?

eller är det så att foderröret ska ner till samma botten nivå som filterbrunnen om man borrar med kiespump?

@holgersson

Låter riktigt bra kapacitet! Grattulerar till att ha borrat en egen vattengivande brunn.
Så kul att vi blir fler och fler som har lyckats.
Att nivån sjunker är helt normalt. Lite beroende hur djup brunnen är och vilket material som finns runt brunnsröret så kan vattennivån i brunnsröret vara något högre än grundvattennivån.
Det beror på att trycket är något högre runt brunnsrören tackvare markens "massa".
Sen när man pumpar så jämnar det ut sig så att säga.

@Shirack

Undra om inte jag hade kört med kiespump eller plunscher direkt. Med skurupborr så måste du borra i ett större rör för att inte hålet ska rasa igen när du tar upp borren.
Försöka få ner i alla fall 3 meter filter och ett par meter släta rör. En liten bit foderör kan ju vara bra att ha. Men du har ju litet specialfall då du nästan har grundvattnet i dager i din grop.
Den gängade bottenpluggen behöver du inte som kittet på Fontario visar. Frågorna ang sump och isgrus har @upa svarat föredömligt på.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.