803 113 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Njae, semestern är slut och renoveringen inte riktigt färdig så jag håller på där på kvällarna. Jag måste även skaffa lite kopplingar (svindyrt ).B Bl0mman skrev:
Fast jag har ju faktiskt allt jag behöver för ett litet test så man kanske skulle smyga ut när frugan lagt sig
Dyrt men det blir förhoppningsvis något väldigt bra av det helaP Pyromanapa skrev:
Det tycker jag låter som en bra idé, måste ju klia i fingrarna
Ja, var glad så länge du inte behöver ngn. Den gör absolut ingen nytta förutom i lerlager. (Om man behöver ”känna” vad som finns just i mynningen på röret är den iofs bra..)B Bl0mman skrev:Tack för infon om konstruktionen och hur den fungerar. Jag har klarat mig utan, men var inne på att beställa från erdbohrer innan jag fick in tekniken som fungerade för mig med gruspumpen. Bra att veta hur den fungerar. Antaglien något som man själv skulle kunna fixa också om det skulle behövas framöver. Har ju X antal förlängningsrör till borr redan som skulle kunna vara till hjälp.
Jag kör med runda ”blårör” men går precis lika bra att mecka ihop av ett fyrkantigt om du skulle behöva.
Varit ute och kämpat vidare idag.
Fick ner ytterligare en meter men sedan blev det seeeegt som tusan att komma vidare. Någon liten cm så bara att dra på mer vikt o prova. Ca 1000 kg är mer än gängorna vill ställa upp på iaf om man hoppar på det. Var väldig noga med att ha allt centrerat men gängorna pallar inte riktigt vikten så stupstocken började pressa sig ner i röret under. Nu var vi tvungna att bryta då dottern har en läkartid så har lite tid att fundera på hur vi kommer vidare..?
Fick ner ytterligare en meter men sedan blev det seeeegt som tusan att komma vidare. Någon liten cm så bara att dra på mer vikt o prova. Ca 1000 kg är mer än gängorna vill ställa upp på iaf om man hoppar på det. Var väldig noga med att ha allt centrerat men gängorna pallar inte riktigt vikten så stupstocken började pressa sig ner i röret under. Nu var vi tvungna att bryta då dottern har en läkartid så har lite tid att fundera på hur vi kommer vidare..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj det måste vara rekord på stupstocken .
Är det lera fortfarande?
Är det lera fortfarande?
B Bl0mman skrev:Efter gruspumpande igårkväll och nu på morgonen kom jag ner på 12,5 m. Fick ju upp lite sand med inslag av lerklumpar iallafall den första metern från 9,5 m ner mot 10,5 m. Men tycker mig att det blir något bättre, dock fortfarande en del finare fraktioner. Lerklumparna verkar inte nu vara lika vanligt. Ska provpumpa senare idag så får vi se
Vet du vilken nivå du har grundvattnet på ?
Hur gör du när du "fräser runt"?U upa skrev:
Tog 0,5 meter idag så ca 7 meter ner nu. Fortfarande 320 kg på Stupstocken. Börjar bli lite segare nu. Mycket lera/lervälling i rören nu. Redan 1,5 meter innan botten började det bli väldigt lätt motstånd. Tog upp vatten/välling med gruspumpen. Hade velat borra upp den sista 40-50 cm med den stora borren men det är ett tidskrävande projekt eftersom jag måste dela borrjävrln varje gång jag ska upp och ner. Och under denna tid rinner vattnet till. Borren är inte heller alls helt fylld med lera när jag väl dragit upp den genom vattnet, kanske hälften?
Funderar kanske på att försöka luckra upp leran med Gardenaslangen om det nu går.
När man drar upp den lilla borran för att rören ska sjunka ner känns det ibland som att det sitter en idiot i röret som försöker dra ner det, leran?
Edit: När jag drog upp borren ser det ut som att det är vatten på de sista 3 metrarna - alltså filterören. Känner inte alls igen detta mot tidigare 2-3 hål jag gjort där jag alltid haft en vattenspegel vid 2,5 m djup.
Ja foderrör ca 4 meter. 3+1 meter. Jag körde länge utan att ha något vettigt stöd vid markytan. Utan använde 3 m foderör mest för att det inte skulle rasa in för mycket runt det blåa röret. I efterhand skulle jag gjort det mer orentligt från början. Stödet som det ger är bra om man ska längre ner på djupet. Lasta man på mycket vikt underlättar det att balansera upp allt.K Knight skrev:
"Stöd vid markytan" menar du spånskiva som man lägger på gräsmattan och borrar motsvarade hål i ?B Bl0mman skrev:Ja foderrör ca 4 meter. 3+1 meter. Jag körde länge utan att ha något vettigt stöd vid markytan. Utan använde 3 m foderör mest för att det inte skulle rasa in för mycket runt det blåa röret. I efterhand skulle jag gjort det mer orentligt från början. Stödet som det ger är bra om man ska längre ner på djupet. Lasta man på mycket vikt underlättar det att balansera upp allt.
Ja den hjälper också till såklart En av sakerna som jag hoppade över. Jag har en liggandes men jag har inte behövt den. Jag har gjort framsteg ändå utan någon större felbalastning...peppar peppar.K Knight skrev: