802 904 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Se bifogad lerborr.K Knight skrev:
Vad är det för skillnad på pluncher och kiespump?TotalControl skrev:Bra jobbat. Det var dyrt avloppsrör. Om du har Bauhaus i närheten så får du en 2 meters rör för 260:- eller 5 meter för 629:=.
Men jag hade nog skippat det om det blir meck och dyrt.
Nu är jag inte någon lerborrare men kiespumpa lera är svårt du får fortsätta med jordborr/lerborr. I alla fall luckra upp innan kiespump. Man ska kunna ta bort kolven och använda den som plunscher som fungerar bättre i lera. Vet inte om någon här har testat det.
Tillägg: om det är lera så kan det vara ett lager ytvatten som ligger där och inte det "riktiga" grundvattnet som kallas friktionslager.
Jag använder min hemmameckade ”lerfräs” och där uppe har jag svetsat på en bult så jag kan spänna på en krallig betongvisp. (Stor borrmaskin typ..)I ibrakadabra skrev:Hur gör du när du "fräser runt"?
Tog 0,5 meter idag så ca 7 meter ner nu. Fortfarande 320 kg på Stupstocken. Börjar bli lite segare nu. Mycket lera/lervälling i rören nu. Redan 1,5 meter innan botten började det bli väldigt lätt motstånd. Tog upp vatten/välling med gruspumpen. Hade velat borra upp den sista 40-50 cm med den stora borren men det är ett tidskrävande projekt eftersom jag måste dela borrjävrln varje gång jag ska upp och ner. Och under denna tid rinner vattnet till. Borren är inte heller alls helt fylld med lera när jag väl dragit upp den genom vattnet, kanske hälften?
Funderar kanske på att försöka luckra upp leran med Gardenaslangen om det nu går.
När man drar upp den lilla borran för att rören ska sjunka ner känns det ibland som att det sitter en idiot i röret som försöker dra ner det, leran?
Edit: När jag drog upp borren ser det ut som att det är vatten på de sista 3 metrarna - alltså filterören. Känner inte alls igen detta mot tidigare 2-3 hål jag gjort där jag alltid haft en vattenspegel vid 2,5 m djup.
Gäller att börja köra långsamt (med gott om vatten i röret) och i lager som ger med sig (läs där leran börjar nere i röret) och sedan är det bara att öka hastigheten och ”kötta” på neråt. Man känner ganska enkelt hur leran luckras upp då maskinen jobbar lättare och lättare samt att det inte blir så tungt att hålla emot. Underlättar väldigt mkt mot att stå och handveva där uppe. Finns inte en chans att jag skulle komma lika djupt med bara handkraft.
Jag har testat ditt sätt att gräva upp lera med borren @ibrakadabra men har haft för mkt tillrinning av vatten i röret så det mesta glider av innan jag fått upp det. Så det har varit enklare att fräsa sönder och sedan plunscha upp skiten. Nu har jag alla filter i lera så funderar på att testa på ditt vis igen. Tycker du att det blir mindre jobb per andel lera eller är det för att få rörelse på filterröret nedåt som är din primära anledning till att köra med skruvborren?
Det där såg ju inte så bra ut..S Spidertotz skrev:Nu har jag dragit upp hela min spets igen, då jag som sagt tidigare misstänker att den tjuvar luft någonstans.
Snabb sammanfattning är såhär: afan, inte konstigt den tjuvar luft...!
Här är en snabb förklaring vad jag refererar till:
från mark:
t-koppling - första 2m röret - muff - andra 2m röret - muff - rörspets.
Om vi börjar uppifrån,
Detta är gängorna mellan första 2m röret och andra 2m röret:
[bild] [bild]
Första röret har en liten skada på ena sidan.
Andra rörets kant och lite intryckt mot mitten runt om, troligen på grund av all kraft från slagen.
Det var här jag trodde det tjuvade luft, vilket det kan göra, då jag använt alldeles för lite lin. Samt så kunde jag snurra på muffen med en hand utan att hålla i röret.
Här är andra 2m röret och rörspetsen. Ser ut som rörspetsen är sned:
[bild]
Såhär såg muff och gängor mellan andra 2m röret och rörspetsen ut, kan ju också tillägga att även här var det alldeles för lite lin:
[bild] [bild] [bild]
Gängan på andra 2 meter röret var helt förstörd och orsakade troligen det sneda på förra bilden. Gängan på rörespetsen såg bra ut.
Frågan är dock hur gängan blivit skadad på det sättet? Där var alldeles för lite lin, samt så tyckte jag det gick lite trögare de sista 40 centimeterna när jag slog ner röret.
Kan ju tillägga att alla gängor är lite längre än standrad så att rören ska nudda varandra i muffen.
Nu tänker jag såhär:
vad tror ni?
- Köpa nya rör
- köpa 1m rör istället, för då kan jag koppla på en t-koppling och spola ner vatten i röret samtidigt.
- lina mycket mer
- kanske vara lite mer försiktig när jag slår....?
- Ska jag fortfarande köra med längre gängor så att rören nuddar varandra i muffen?
Tycker de har fått väldans mkt stryk även om det var dåligt linat.. Förborrar du ner till grundvattnet eller ”bankar du på” från start?
Saknar du borr får du gärna låna mitt (100 mm i diameter så troligen eminent för dina behov) men behöver det själv på lördag och ev söndag.
Nu e jag ingen expert på att slå ner spets men vill minnas att jag läst att det skall tillföras så mkt vatten ner i röret man kan och det skall skyndas långsamt och hellre fler nätta stötar än full kraft. Jag har även en hejjare som är tillverkad för just detta du kan låna om du vill.
Ang gängorna har jag inte en aning vad som är bäst men nyfiken på svaret..
När du gängar rören så brukar de jag får gängade vara lite koniska. Gängar du då längre så har du försvagat röret mer genom att skära bort mer material med gängsnittet. När jag drog ihop mina r40 rör så fick jag ta i för kung och fosterland men fick ändå inte ihop rören så att de möttes. Man ser ju på ett av dina rör att det valt att gå sönder där gängan inte satt i muff men ändå var gängat (försvagat). Min slutsats är att det inte är säkert att det blir bättre att gänga längre iaf absolut inte längre än 1/2 muff.S Spidertotz skrev:Nu har jag dragit upp hela min spets igen, då jag som sagt tidigare misstänker att den tjuvar luft någonstans.
Snabb sammanfattning är såhär: afan, inte konstigt den tjuvar luft...!
Här är en snabb förklaring vad jag refererar till:
från mark:
t-koppling - första 2m röret - muff - andra 2m röret - muff - rörspets.
Om vi börjar uppifrån,
Detta är gängorna mellan första 2m röret och andra 2m röret:
[bild] [bild]
Första röret har en liten skada på ena sidan.
Andra rörets kant och lite intryckt mot mitten runt om, troligen på grund av all kraft från slagen.
Det var här jag trodde det tjuvade luft, vilket det kan göra, då jag använt alldeles för lite lin. Samt så kunde jag snurra på muffen med en hand utan att hålla i röret.
Här är andra 2m röret och rörspetsen. Ser ut som rörspetsen är sned:
[bild]
Såhär såg muff och gängor mellan andra 2m röret och rörspetsen ut, kan ju också tillägga att även här var det alldeles för lite lin:
[bild] [bild] [bild]
Gängan på andra 2 meter röret var helt förstörd och orsakade troligen det sneda på förra bilden. Gängan på rörespetsen såg bra ut.
Frågan är dock hur gängan blivit skadad på det sättet? Där var alldeles för lite lin, samt så tyckte jag det gick lite trögare de sista 40 centimeterna när jag slog ner röret.
Kan ju tillägga att alla gängor är lite längre än standrad så att rören ska nudda varandra i muffen.
Nu tänker jag såhär:
vad tror ni?
- Köpa nya rör
- köpa 1m rör istället, för då kan jag koppla på en t-koppling och spola ner vatten i röret samtidigt.
- lina mycket mer
- kanske vara lite mer försiktig när jag slår....?
- Ska jag fortfarande köra med längre gängor så att rören nuddar varandra i muffen?
Jag har sett på youtube att folk har drivit ner rörspetsar med bilmaskin, själv är jag skeptisk men kan säkert vara mer skonsamt för rören med 100000 små slag än 100 stora?
Jag har funderat på om man kan slå ner en rörspets utan spetsen på och sedan spola ut röret. Kanske går lättare att slå ner ett öppet rör?
Men som jag brukar förespråka så spolar jag hellre ner en sil än att slå ner den. Man behöver ju dock då en pump med lite högre flöde. Men att köpa r50 rör är inte gratis det heller.
Då har jag varit ute och testat djuphålspumpen...
Är svinigt nöjd
Skulle kolla flödet men det är svårt uppskattar till ca 100l/min iaf.
Är svinigt nöjd
Skulle kolla flödet men det är svårt uppskattar till ca 100l/min iaf.
Det är nog nästan tvunget att ha något som skär vertikalt också om man ska borra i lera. Svetsa på ett vertikalt skär ett varv upp på borren så borde det vara lättare att lyfta borren sen när man inte borrar i rör?K Knight skrev:
Annars är @ibrakadabra den här som har erfarenhet av spiralborr och lera, vi andra har kört med ”lerfräs”.
Jag gräver ju inte i den bemärkelsen att jag drar upp borren och tömmer egentligen.U upa skrev:Jag använder min hemmameckade ”lerfräs” och där uppe har jag svetsat på en bult så jag kan spänna på en krallig betongvisp. (Stor borrmaskin typ..)
Gäller att börja köra långsamt (med gott om vatten i röret) och i lager som ger med sig (läs där leran börjar nere i röret) och sedan är det bara att öka hastigheten och ”kötta” på neråt. Man känner ganska enkelt hur leran luckras upp då maskinen jobbar lättare och lättare samt att det inte blir så tungt att hålla emot. Underlättar väldigt mkt mot att stå och handveva där uppe. Finns inte en chans att jag skulle komma lika djupt med bara handkraft.
Jag har testat ditt sätt att gräva upp lera med borren @ibrakadabra men har haft för mkt tillrinning av vatten i röret så det mesta glider av innan jag fått upp det. Så det har varit enklare att fräsa sönder och sedan plunscha upp skiten. Nu har jag alla filter i lera så funderar på att testa på ditt vis igen. Tycker du att det blir mindre jobb per andel lera eller är det för att få rörelse på filterröret nedåt som är din primära anledning till att köra med skruvborren?
Lerborren blev jättetung att borra, kom liksom inte ner till önskat djup, så jag testade skruvborren som gick mycket enklare.
Pumpa upp leran med Jet-pump.I ibrakadabra skrev:
Sil på sugledningen så ni inte får in förstora stenar i pumpen. Gardena slangen i röret för att spä ut leran.
Jag pumpade nog upp 500L sand