Liten uppdatering. Tog stopp på 2.7m. hittade ett fint stenblock. Provade att borra med ett armeringsjärn åt olika och o stöter till stenblock åt alla håll:p

Dead end.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Skönt att du inte var på 12.7m i alla fall. :)

Bara på't igen någon annanstans ;)

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
U upa skrev:
Det där såg ju inte så bra ut..:dizzy:
Tycker de har fått väldans mkt stryk även om det var dåligt linat.. Förborrar du ner till grundvattnet eller ”bankar du på” från start?
Saknar du borr får du gärna låna mitt (100 mm i diameter så troligen eminent för dina behov) men behöver det själv på lördag och ev söndag.
Nu e jag ingen expert på att slå ner spets men vill minnas att jag läst att det skall tillföras så mkt vatten ner i röret man kan och det skall skyndas långsamt och hellre fler nätta stötar än full kraft. Jag har även en hejjare som är tillverkad för just detta du kan låna om du vill.
Ang gängorna har jag inte en aning vad som är bäst men nyfiken på svaret..:thinking:
Jag borrade ner till grundvatten först, ca 3m. Så jag tror inte jag behöver borra något mer, eller?

Grannen sa det att Rinkaby rör hade sagt till honom att ta det lungt och inte slå för hårt. Det var inget de sa till mig, och jag har slagit hårt med min hejare. Grannen spolade också vatten samtidigt och han tyckte det gick lättare.

Jag tänker att jag också ska spola vatten samtidigt, men då behöver jag skaffa 1m rör istället för de 2m rören jag har. Rinkaby kanske är villiga att kapa dem?

Jag har faktiskt en hejare så det klarar sig, tack ändå för frågan!

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
När du gängar rören så brukar de jag får gängade vara lite koniska. Gängar du då längre så har du försvagat röret mer genom att skära bort mer material med gängsnittet. När jag drog ihop mina r40 rör så fick jag ta i för kung och fosterland men fick ändå inte ihop rören så att de möttes. Man ser ju på ett av dina rör att det valt att gå sönder där gängan inte satt i muff men ändå var gängat (försvagat). Min slutsats är att det inte är säkert att det blir bättre att gänga längre iaf absolut inte längre än 1/2 muff.
Jag har sett på youtube att folk har drivit ner rörspetsar med bilmaskin, själv är jag skeptisk men kan säkert vara mer skonsamt för rören med 100000 små slag än 100 stora?
Jag har funderat på om man kan slå ner en rörspets utan spetsen på och sedan spola ut röret. Kanske går lättare att slå ner ett öppet rör?
Men som jag brukar förespråka så spolar jag hellre ner en sil än att slå ner den. Man behöver ju dock då en pump med lite högre flöde. Men att köpa r50 rör är inte gratis det heller.
Gängan är inte konisk på dessa rören. Jag bad rinkaby rör göra gängan längre desutom, då jag fick tips här om att rören kanske borde mötas i mitten, för att minska risken att skada gängan.

Jag förstår dock vad du menar med att gängan blir mer försvagad av att vara längre, det kanske är en bra tanke...

Jo det kanske går att slå ner röret utan spets, fast då måste man dra upp röret igen för att sätta på spetsen, vilket riskar att det rasar in under grundvattnet.

Rinkaby rör hade nämnt för min granne att ta det lungt och inte slå för hårt, så det kanske ligger någon i det :).

Om inte gängan är konisk rör gänga utan rak och man måste bottna gängan. Hur får man den då tät med lin?
Vid konisk gänga sköter det sig själv då linet blir inklämd vid kon-stop. Med rak gänga måste man ha så pass mycket lin att man fyller gängluckan/luckorna när man skruvar. Om man kan bottna så har man för lite.
Does not compute?

• Gilla
upa
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Gängan är inte konisk på dessa rören. Jag bad rinkaby rör göra gängan längre desutom, då jag fick tips här om att rören kanske borde mötas i mitten, för att minska risken att skada gängan.

Jag förstår dock vad du menar med att gängan blir mer försvagad av att vara längre, det kanske är en bra tanke...

Jo det kanske går att slå ner röret utan spets, fast då måste man dra upp röret igen för att sätta på spetsen, vilket riskar att det rasar in under grundvattnet.

Rinkaby rör hade nämnt för min granne att ta det lungt och inte slå för hårt, så det kanske ligger någon i det :).
Det jag menade med att slå ner utan spets är att bara plocka bort själva spetsen på din sil, men att ha kvar silen. Då skulle du inte behöva dra upp igen.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Var ute en stund nyss.

Av alla de senaste sessionerna har nog kvällens varit enklast. Hörde tom hur rören pös ned när jag hade hängt på alla vikter, fortfarande 320 kg.

Tänkte göra som igår - borra, vattna, kiespumpa och sen borra igen - men när jag tog ner borren var jag i princip i botten så jag började borra direkt, på samma sätt som innan - ca 20-50 cm under röret och sen dra upp. Ikväll igen hörde jag hur röret pös ner medans jag borrade ner i röret, tidigare har det endast åkt ner när jag dragit upp borren i omgångar som sagt.

Vill inte jinxa något men jag har en positiv känsla kring detta hål. Bifogad bild på nästan 8,5 m ner i backen. Måste beställa mer rör nu, så ofrivillig paus. Bra för husfriden om inget annat :).

Det enda som är lite så, är väl att det inte kommer upp någon grus ännu när jag gruspumpar. Det gjorde det på det förra hålet, som iofs ligger 50 meter bort.

• Närbild av borrningshål, 8,5 meter djupt, med synlig slang och tunga betongblock vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mardigan och 3 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Var ute en stund nyss.

Av alla de senaste sessionerna har nog kvällens varit enklast. Hörde tom hur rören pös ned när jag hade hängt på alla vikter, fortfarande 320 kg.

Tänkte göra som igår - borra, vattna, kiespumpa och sen borra igen - men när jag tog ner borren var jag i princip i botten så jag började borra direkt, på samma sätt som innan - ca 20-50 cm under röret och sen dra upp. Ikväll igen hörde jag hur röret pös ner medans jag borrade ner i röret, tidigare har det endast åkt ner när jag dragit upp borren i omgångar som sagt.

Vill inte jinxa något men jag har en positiv känsla kring detta hål. Bifogad bild på nästan 8,5 m ner i backen. Måste beställa mer rör nu, så ofrivillig paus. Bra för husfriden om inget annat :).

Det enda som är lite så, är väl att det inte kommer upp någon grus ännu när jag gruspumpar. Det gjorde det på det förra hålet, som iofs ligger 50 meter bort.
Härlig känsla att det går så lätt utan större ansträngning. Hur mycket rör tänkte du beställa?

B Bl0mman skrev:
Härlig känsla att det går så lätt utan större ansträngning. Hur mycket rör tänkte du beställa?
Hmm tänkte att det skulle räcka med typ 4 meter :D.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat igen. På vilket djup hade du grus i förra hålet?

Tja det var ju där det tog stopp. 8,5 meter. Så samma djup om jag inte minns fel.

Uppdatering. Märker ingen större skillnad i tillrinningen, pumpen slutar efter ett tag vilket kräver sin tillsyn vilket är lite drygt.

Det som oroar mig nu är mest att det ska vara såhär fortsatt på djupet. Har kollat på sgu över jordlagerföljden längre bort. Ca 500 meter härifrån. Det verkar inte finnas något närmre. Där är det lerig grovmo, styv sedimentär lera, moränlera, svagt lerig grovmo (kunde bara läsa de ursprungliga klassificeringen). Djupet är ca 40 meter på skalan. Det ser inte helt positivt ut.
Förutsättningarna skiljer sig förhoppningsvis åt.

Fortfarande mer rör som gäller antar jag:crysmile:

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Det jag menade med att slå ner utan spets är att bara plocka bort själva spetsen på din sil, men att ha kvar silen. Då skulle du inte behöva dra upp igen.
Men om man tar bort spetsen på rörspetsen så blir det ju hål i botten på röret och då fyller ju inte silen något syfte längre..?

S Spidertotz skrev:
Men om man tar bort spetsen på rörspetsen så blir det ju hål i botten på röret och då fyller ju inte silen något syfte längre..?
Varför inte?
En filterbrunn har ingen spets i botten men filtret fyller fortfarande en funktion. Sen tror jag att det är lämpligt att ha ner isgrus eller någon form av plugg eller sil i botten efter att man spolat den ren.
Jag vet som sagt inte om detta skulle funka, men jag har funderat på om det skulle funka och då vara lättare att slå ner. Om du har ett T-stycke på röret och spolar kontinuerligt borde det gå betydligt lättare om man plockar bort spetsen på silen. Det är ju lätt att testa med ett av dina 2m rör. Slå ner det 2 m och testa om du kan spola ur det med en slang när du fått ner det en bit. Sen vet man om det gick lättare och om det kan funka. Att testa är att veta, allt annat är gissningar.
Jag ska se om jag hinner göra ett test här hemma.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Nu har jag slängt iväg en beställning på mer rör så får det bära eller brista:)

Redigerat:
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.