802 851 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Det smög ju ner väldigt enkelt..M Mardigan skrev:
Testat att spola med spetsen på?
grämer mig att jag missade lidl svetsen i veckan för lomma-leran kräver nog detta uppläggU upa skrev:Absolut!
Ett ganska ”osexigt” men funktionellt system.
Här på första bilden syns det ”vanliga” 100mm borret samt ”lerfräsen”.
[bild]
Pp andra bilde syns det lite tydligare att jag svetsat på en muff på borret samt gängat på en muff på lerfräsen som är ett vanligt blårör jag kapat längs med och sedan ”moddat” med slägga för att få till en ”knivegg” i samma diameter som filterröret och sedan helt enkelt satt en skruv i ändan för att hålla ihop den.
[bild]
På tredje bilden ser man ett rör som jag svetsat på en bult i ena ändan för att kunna koppla på och köra med betongvispen ovan,
När man borrar i trögare fraktioner eller när man ska ner till grundvattnet är det enklare att skruva manuellt och det handtaget ser man bredvid samt bredvid det ett ”förlängningsrör” som man såklart behöver så mång meter ner man skall.
[bild]
Här på nästa bild ser man tydligare bulten man kopplar till vispen. (Syns oxå mkt bättre vilka grymma ”svetsarskills” man besitter när man är stressad..)
[bild]
På sista bilden ser man lite tydligare att det sitter en enkel T-koppling för att skapa det manuella handtaget samt en pågängad muff på ett av förlängningsrören.
[bild]
Jag valde för enkelhetens skull att ha alla delar i 1 meterslängder för att på så vis kunna hålla reda på hur djupt jag är och kunna lägga till eller ta bort en meter efter behov.
En nackdel med att man gängar hop det är att det inte finns något som ”låser” rören så man får se till att bara rotera borren på ”rätt” håll så man inte gängar av nere i brunnen. Har inte varit några problem för mig men varit noga med att tänka mig för.
En fördel är att man enkelt och billigt kan köpa en extra meter efter behov. 1 meter 20R som är kapad och gängad i båda ändar kostar en femtilapp och en muff 11 kronor på Rinkaby rör om jag minns rätt
Jo det behövs ju lite grejer. Vår balja är på 700 liter och ca hälften går åt på en spolning om inget krånglar så ca 350 liter. I min senaste film spolade jag ju ner ett r40 rör med ca 30 minutliter men det var ju bara en meter. Tror att man skulle ha lite högre flöde om man ska ner många meter med r40, kanske 50-60 minutliter.U upa skrev:Mitt största problem med att spola ner är mängden vatten som kommer att behövas. I början på sommaren slängde jag en ”barnpool” som skulle kunnat funka men har nu som mest en murarbalja så det blir en massa inköp för att komma igång med den möjligheten känns det som och eftersom jag har jordborr samt hejare blir enklare och billigare att banka ner en spets..?
Jag skulle tro att det är möjligt att spola ner ett 50mm avloppsrör med en 1000w jetpump och en 90l murarbalja. Men att testa är att veta. Det som krävs är att vatten hela tiden strömmar upp utanför röret ända upp till marknivå, då fastnar aldrig röret.
Hmmm.. Har ju ngn meter avloppsrör och en gammal dränkpump liggandes i garaget. Kanske ska se vad man kan mecka ihop för ngt kul..M Mardigan skrev:Jo det behövs ju lite grejer. Vår balja är på 700 liter och ca hälften går åt på en spolning om inget krånglar så ca 350 liter. I min senaste film spolade jag ju ner ett r40 rör med ca 30 minutliter men det var ju bara en meter. Tror att man skulle ha lite högre flöde om man ska ner många meter med r40, kanske 50-60 minutliter.
Jag skulle tro att det är möjligt att spola ner ett 50mm avloppsrör med en 1000w jetpump och en 90l murarbalja. Men att testa är att veta. Det som krävs är att vatten hela tiden strömmar upp utanför röret ända upp till marknivå, då fastnar aldrig röret.
(Jag som bestämt mig för att gå den lätta vägen och inte krångla till det..)
Får se om lusten är kvar när jag fått sova på saken..
Ja, det var en billig rackare de hade på Lidl. Rekomenderar verkligen en egen svets. Köpte en pinnasvets för en billig peng av en här i tråden och det är riktigt kul att kunna fixa lite själv här hemma. Ska försöka mig på att svetsa ihop en månportal av cortenplåt och armeringsjärn som nästa projekt.. F-n vet hur det kommer att gå (och se ut) men kul att försöka själv…O olofh skrev:
Säg det till @Spidertotz att slå ner en rörspets är den enkla vägenU upa skrev:
Nej, det vet jag inte,B Bl0mman skrev:
Grannen har som sagt en spets på 17-18m. Upa som bor i samma by har 1,9m.
Så någonstans där emellan skulle jag tro.
Då hade jag fått för mig rätt.U upa skrev:Dina fraktioner ser bra ut (även om man inte vill ha de mest finkorniga) så bara hoppas att det håller i sig.
Ditt grundvatten lär inte finnas högre upp någonstans på tomten om du inte har en väldigt stor eller mkt kuperat tomt så så länge du inte stöter på ”patrull” och är nöjd med placeringen så är det inte lönt att flytta av den anledningen.
Jag kör med ”blårörsborr” så har inga 30x30 att låna ut. Om det är till hjälp så finns det till att borra 8 meter + borret som är 1 meter men då är borret bara 10 mm.
Jag bor i Viby och har 1,9 meter till grundvattnet.
Tack för erbjudandet om borren. Jag får se hur jag gör. Det är ju ganska roligt att bygga förlängningar till egna borret så jag ska se om jag lyckas med det först.
Jag har kikat och inga brunnar i samma del av byn som jag bor men ett tiotal brunnar i andra delar där grundvattnet ligger mellan 4-5m.TotalControl skrev:
Jag bor lite högre upp än dessa så jag får fortsätta neråt.
Ska som sagt försöka bygga egna förlängningar till borret så jag i alla fall kommer ner till 10m.
Som en kompis konstaterade: "Du är ju på frostfritt djup så du har hela vintern på dig."
Det finns att köpa bara förlängningar på Erdhbohrer, dock så kostar de 130:-/metern.
Oj, så du plockade faktiskt bort spetsen? Känns lite riskfyllt i och med att en spets inte är billig...i alla fall inte min. Men kul att du provade! Verkar ju som det funkar rätt bra också.M Mardigan skrev:
Det kanske är en tanke, men det känns lite riskfyllt samtidigt, för blir det inte bra har man precis förstört en rörspets.
Se också att du har en spets med invändigt filter, det kanske är enklare att ta bort spetsen på en sådan. På min med utvändigt nät är nätet svetsat ganska långt ner på spetsen, så det blir kanske svårt att kapa bort spetsen och se till så att nätet fortfarande är fastsvetsat.
Ja det är med invändig sil. Spetsen satt med två genomgående stålsprintar som var ”nitade” det var bara att slipa eller om jag borrade bort nitningen och sedan kunde man knacka ut dem. Inte svårt och jag hade inte haft problem att återställa om jag velat. Hur sitterspetsen på din?S Spidertotz skrev:Oj, så du plockade faktiskt bort spetsen? Känns lite riskfyllt i och med att en spets inte är billig...i alla fall inte min. Men kul att du provade! Verkar ju som det funkar rätt bra också.
Det kanske är en tanke, men det känns lite riskfyllt samtidigt, för blir det inte bra har man precis förstört en rörspets.
Se också att du har en spets med invändigt filter, det kanske är enklare att ta bort spetsen på en sådan. På min med utvändigt nät är nätet svetsat ganska långt ner på spetsen, så det blir kanske svårt att kapa bort spetsen och se till så att nätet fortfarande är fastsvetsat.