802 929 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Enligt ”tyskarna” ska DN 115 klara 400kg så när jag dubblade den vikten visste jag att jag ”pressade” lite väl mkt över rekommendationerna men hade inte mkt val eftersom det inte rörde sig en cm.. Som jag skrivit här innan så fick det bära eller brista.. Och det bar.. Och det brast..B Bl0mman skrev:
Vi passade noga på om det skulle börja ”knaka” och hade en plan att hålla fast oss i röret som vi håller balansen med för att inte få vikten över oss men räknade inte med att ställningen skulle följa med när det välte så lite tur hade vi att inte ramla ner på ”bråten” och skada oss där..
Innan vi fortsätter ska det sättas på ”stödben” ställningen så den står stadigare men kommer troligen att behöva fortsätta med höga vikter. Inget jag rekommenderar ngn annan att göra ska väll oxå tilläggas..
Lerfräsen ser ut så här..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns beskiven tidigare här i tråden men är ett ”bonnameck” jag knåpat ihop. funktionen är den att den skruvas på ett rör som körs ner i botten. (Leran)
”Bågen” är lite större än innerdiametern på filterrören så den måste pressas ner genom dem men när den kommer ner så vidgas den och blir större än ytterdiametern på filterröret. Sen är det bara att med handkraft eller kraftig borrmaskin snurra rundor och ”fräsa” sönder leran i småbitar så att det går att plunscha upp dem.
Man kan köpa lerborr från erdbohrer. Den ser exakt likadan ut som den, jag har en själv.U upa skrev:Enligt ”tyskarna” ska DN 115 klara 400kg så när jag dubblade den vikten visste jag att jag ”pressade” lite väl mkt över rekommendationerna men hade inte mkt val eftersom det inte rörde sig en cm.. Som jag skrivit här innan så fick det bära eller brista.. Och det bar.. Och det brast..
Vi passade noga på om det skulle börja ”knaka” och hade en plan att hålla fast oss i röret som vi håller balansen med för att inte få vikten över oss men räknade inte med att ställningen skulle följa med när det välte så lite tur hade vi att inte ramla ner på ”bråten” och skada oss där..
Innan vi fortsätter ska det sättas på ”stödben” ställningen så den står stadigare men kommer troligen att behöva fortsätta med höga vikter. Inget jag rekommenderar ngn annan att göra ska väll oxå tilläggas..
[bild]
Finns beskiven tidigare här i tråden men är ett ”bonnameck” jag knåpat ihop. funktionen är den att den skruvas på ett rör som körs ner i botten. (Leran)
”Bågen” är lite större än innerdiametern på filterrören så den måste pressas ner genom dem men när den kommer ner så vidgas den och blir större än ytterdiametern på filterröret. Sen är det bara att med handkraft eller kraftig borrmaskin snurra rundor och ”fräsa” sönder leran i småbitar så att det går att plunscha upp dem.
Jag var ute ikväll. Börjar med att ta upp allt vatten/lervälling/silt med gruspumpen. Ner med stora borren. Kom nästan ner till botten direkt - skönt. Började borra men det var rätt tugnt och rören rörde sig inte trots 320 kg på. Bytte till lilla borren som tog sig igenom mycket enklare. Rören började också sjunka stabilt. Så 6,5 meter nu.
Haha sjukt att ni vågar hoppa på röret med redan 800 kg på @upa.
U upa skrev:Enligt ”tyskarna” ska DN 115 klara 400kg så när jag dubblade den vikten visste jag att jag ”pressade” lite väl mkt över rekommendationerna men hade inte mkt val eftersom det inte rörde sig en cm.. Som jag skrivit här innan så fick det bära eller brista.. Och det bar.. Och det brast..
[bild]
Var det inte så att du gjort en borra tidigare fast utan TNA-gänga och att det var då du kom igenom leran?U upa skrev:Ja, friskt vågat 2 meter vunnet..
Jodå.. Nog rätade det ut skrynklorna alltid..
Rören ser märkligt nog ut att ha klarat sig..
Ser bara en vit ”stress” på det ena så det verkar som att gängorna bara ”klättrat” ut. Ska kolla noga i morgon när jag skruvar ihop så där inte är ngn spricka jag missat.
Har läst igenom mina anteckningar jag har i ett block. Av ngn märklig anledning så verkar det som var helt logiskt och självklart när jag skrev det nu vara skrivet av en imbecill utomjording..
Jag får läsa igen vad jag skrivit här i forumet och se om jag var tydligare här..?
Vad som är märkligast är att jag klart kan minnas att jag fick upp rena ”drömfraktionen” i samband med att det tog stopp men får nu bara upp lera och åter mer lera..
Ingen kommer ihåg en fegis..I ibrakadabra skrev:Man kan köpa lerborr från erdbohrer. Den ser exakt likadan ut som den, jag har en själv.
Jag var ute ikväll. Börjar med att ta upp allt vatten/lervälling/silt med gruspumpen. Ner med stora borren. Kom nästan ner till botten direkt - skönt. Började borra men det var rätt tugnt och rören rörde sig inte trots 320 kg på. Bytte till lilla borren som tog sig igenom mycket enklare. Rören började också sjunka stabilt. Så 6,5 meter nu.
Haha sjukt att ni vågar hoppa på röret med redan 800 kg på @upa.
Jo, det stämmer. I det förra hålet kom vi igenom leran och fick upp fina fraktioner men filterröret var svängt likt en banan och till slut var det så snett att plunschern till slut troligen inte skulle komma förbi. Rören rörde sig inte en cm nedåt när det kommit ner till fraktionen av grus. Försökte då lyfta upp men rören small av så vi valde att byta plats till det hål vi är i nu.M Mardigan skrev:
Vi kan såklart minnas fel (och mina anteckningar är inte kompletta) men vi är nästan säkra på att det var liknande när vi fick bryta i detta hålet. Bra fraktioner började komma när röret fastnade och jäkligt ”surt” att behöva bryta..
I det gamla hålet har jag bättre anteckningar kvar och även fraktioner från varje meter sparat och där kom det en ”ficka” med bra fraktioner för att sedan återgå till lera så det kan vara så att det är samma i detta hålet utan att jag minns det..
Jag har en teori kring min rörspets jag skulle vilja fråga om.
Jag suger ju troligen luft på en koppling i marken som inte är tät. Jag behöver dock slå ner röret mer, då flödet var rätt dåligt när jag testade med slang.
Om jag slår ner röret så lång att den skarv som tjuvar luft kommer under grundvattennivån, då bör den väll inte tjuva luft längre? Alltså, att de kopplingar som är under vatten inte drar in något luft.
Det skulle betyda att jag inte behöver dra upp röret utan kan slå ner det direkt istället?
Tänker jag rätt?
Jag suger ju troligen luft på en koppling i marken som inte är tät. Jag behöver dock slå ner röret mer, då flödet var rätt dåligt när jag testade med slang.
Om jag slår ner röret så lång att den skarv som tjuvar luft kommer under grundvattennivån, då bör den väll inte tjuva luft längre? Alltså, att de kopplingar som är under vatten inte drar in något luft.
Det skulle betyda att jag inte behöver dra upp röret utan kan slå ner det direkt istället?
Tänker jag rätt?
Ja du tänker rätt.S Spidertotz skrev:Jag har en teori kring min rörspets jag skulle vilja fråga om.
Tänker jag rätt?
Men du måste vara medveten om att du sänker grundvattnet lokalt och tillfälligt när du pumpar sedan. Jag sänker min nivå ca 1-1,5m när jag kört länge med höga flöden.
Där sammanlagt 3 skarvar på röret. Rörspets - skarv - 2m rör - skarv - 2m rör - Top.U upa skrev:
Det är troligen bara skarven mellan de 2 2meters rören som är problemet. Skarven mellan spets och rör kommer troligen vara i vatten alltid.
men ja, jag tycker det också känns som en risk att inte dra upp det.
Ja, skarven mellan spets och rör behöver du inte bry dig om. Tjuvar den luft där ligger du ändå för högt i förhållande till vattennivån. Så kanske dra upp så skarven ovan kikar upp och fixa till den så ”sparar” du iaf några meter jobb?S Spidertotz skrev:
Idag har det inte hänt så värst mkt pga behov av mer rör till lerfräsen och sjuka ungdomar i hemmet. Skickade sambon till Rinkaby rör som hade kanonservice som vanligt och kapade upp 5 st 1 meterslängder av ”blårör” samt gängade dem i ändarna medans hon väntade.
I övrigt har det bara blivit stöttor till ställningen, en hel del mätningar samt plunschat och fräst rundor i leran. Var ca 2 meter under röret och banade väg och om min känsla inte ljuger för mig är det lera och åter mer lera..
Förberedelserna för morgondagen är klara och då ska det på vikt på stupstocken igen och förhoppningsvis vidare nedåt. Har nu bara 3 friska släta rör kvar så förhoppningsvis kan jag finna slutet på leran innan de tar slut så jag vet hur mkt mer jag behöver beställa.. Om jag nu får ner dem vill säga..?
I övrigt har det bara blivit stöttor till ställningen, en hel del mätningar samt plunschat och fräst rundor i leran. Var ca 2 meter under röret och banade väg och om min känsla inte ljuger för mig är det lera och åter mer lera..
Förberedelserna för morgondagen är klara och då ska det på vikt på stupstocken igen och förhoppningsvis vidare nedåt. Har nu bara 3 friska släta rör kvar så förhoppningsvis kan jag finna slutet på leran innan de tar slut så jag vet hur mkt mer jag behöver beställa.. Om jag nu får ner dem vill säga..?
Hur har det gått? Har du fått ner pumpen och provat än?P Pyromanapa skrev:
Tack för infon om konstruktionen och hur den fungerar. Jag har klarat mig utan, men var inne på att beställa från erdbohrer innan jag fick in tekniken som fungerade för mig med gruspumpen. Bra att veta hur den fungerar. Antaglien något som man själv skulle kunna fixa också om det skulle behövas framöver. Har ju X antal förlängningsrör till borr redan som skulle kunna vara till hjälp.U upa skrev:Enligt ”tyskarna” ska DN 115 klara 400kg så när jag dubblade den vikten visste jag att jag ”pressade” lite väl mkt över rekommendationerna men hade inte mkt val eftersom det inte rörde sig en cm.. Som jag skrivit här innan så fick det bära eller brista.. Och det bar.. Och det brast..
[bild]
Redigerat: