Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur var det nu, hade du slängt ner isgrus?
Fick du ner sista metern rör?
Jag fick ner rören som jag beställde extra. Ingen isgrus än. Jag har avvaktat det eftersom jag är osäker på om jag behöver fortsätta neråt. Flödet är inte bra just nu. Pumpen stannar relativt kort efter att jag tar bort strypningen. Stryper ganska mkt på trycksidan. Men kommer o andra sidan mkt sand. Ska fortsätta pumpa idag.
Funderat på om det kan vara värt att blockera botten för att pumpa mer åt sidorna? Fundera på om man skulle köra ner gruspumpen som blockering i botten och pumpa ovanför för att se vad som händer. Är det lönt att prova tror ni eller ska jag bara fortsätta pumpa på?

Om du har pumpat länge till och från och du inte är nöjd så skulle jag gå djupare och då inte bara 1-2 meter utan ännu mer.

H Hensås skrev:
@TotalControl

Har stött på berg eller sten(troligtvis) på 6m tre gånger på denna tomt så jag blev besegrad i det slaget, men hoppas vinna kriget någon gång. Hoppet har inte lämnat mig, blir sugen ofta men det är vid sommarstugan jag behöver vatten och där blev jag bara i några dagar denna semester.

Fråga, om man slänger ner dynamit och proppat hålet för öka effekten nere i hålet. Kan det göra någon skillnad?

Tänkte bara förtydliga, jag har alltså provat att pumpa efter jag inte kommit längre med kiespumpen. Jag får upp ca 30-40liter sen är det torrt i röret.

Avvaktar jag 5-10 min är det lika mycket i röret igen, har försökt motionera igång tillrinningen men det har inte lyckats.

Ah ok. Ja då låter det som för lite tillrining. Surt med sten. Eller kan det vara berg du stöter på?

Ja isgrus hjälper.

Det enda jag kan komma på är isgrus i botten, testa sänka sugledningen till sump eller höja något.
Sen låta den gå ett tag. Lite märkligt att det blev så med så blygsam ökning av flödet.
Om du bara kopplar på en kort PEM slang från pumpen och chock-kör med maxflöde så kanske du får ut de fina partiklarna snabbare.

Men börja med isgrus!
Nu ligger de isgrus i botten. Men innan jag hällde i detta så mätte jag djupet i mina rör och upptäckte att mer än EN METER SAND hade sugits in i mina filterrör.
Jag tror de beror på att jag har fin sand och det höga trycket de blev av 50 ledningen jag bytte till.

Ökat flöde (högre hastighet) över filtret gör så att vattnet rycker med fler partiklar men de borde stabilisera sig efter ett tag. För så stor skillnad i flöde fick du väl inte?

Om du har kiespump så rensa rent och testa med isgrus.

Ökat flöde (högre hastighet) över filtret gör så att vattnet rycker med fler partiklar men de borde stabilisera sig efter ett tag. För så stor skillnad i flöde fick du väl inte?

Om du har kiespump så rensa rent och testa med isgrus.
Skillnad på flödet va 75L/min med 32 ledning 85L/min med 50 ledning.
Jag har pumpat rent filterna med plunschern så där är rent. Och hällt i 30cm isgrus efter de. Men jag är tillbaka med min 32 ledning som har fungerat hela tiden.
Vågar knappt lägga tillbaka den grova ledningen då de skapades problem… även om de gav mig 10 liter till per minut.

Ok. Har för mig det var 80 l/min tidigare, men skitsamma, liten skillnad och 75 l/min räcker mer än väl till bevattningssystem.

• Gilla
holgersson
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Ny uppdatering från mig:

Kopplade på en PEM 32 och körde ner i röret. Detta för att utesluta luftfickor på röret. Jag kopplade faktiskt också om allting som satt på pumpen för att vara på den säkra sidan, då jag troligen linat för lite tidigare.

Med PEM-slang I, kommer det ingen luft. Ökar jag flödet på munstycket, så försvinner allt vatten i spetsen, för lite vatten alltså.

Jag kommer koppla på pumpen direkt på röret igen för att inte se så det var mina kopplingar på pumpen som tjuvade luft. Om det inte var de kopplingar utan röret så kommer jag dra upp röret och gänga om allting.

Jag kommer sen också slå ner röret 2 meter till, (från 5 meter till 7 meter) då det som sagt var för lite vatten.
Är nog inte fel att föröka få ner någon meter rör till men det är stor skillnad på möjligt uttag om du suger direkt på spetsen eller stoppar ner en pem i spetsen som du pumpar ifrån. Pumpar du du direkt från spetsen så suger du direkt ifrån backen (hela marken är då reservoar) medans om du suger från en nerstoppad pem så måste du förlita dig på tillrinningen till spetsen( reservoaren blir då bara det som ryms i röret och den tillrinning som sker via spetsen.) Likt ett sugrör i ett smalt glas glas vatten med hål i botten typ.. Dålig förklaring men hoppas du fattar hur jag menar?

U upa skrev:
Är nog inte fel att föröka få ner någon meter rör till men det är stor skillnad på möjligt uttag om du suger direkt på spetsen eller stoppar ner en pem i spetsen som du pumpar ifrån. Pumpar du du direkt från spetsen så suger du direkt ifrån backen (hela marken är då reservoar) medans om du suger från en nerstoppad pem så måste du förlita dig på tillrinningen till spetsen( reservoaren blir då bara det som ryms i röret och den tillrinning som sker via spetsen.) Likt ett sugrör i ett smalt glas glas vatten med hål i botten typ.. Dålig förklaring men hoppas du fattar hur jag menar?
Yes jag är med på vad du menar. Får se när jag får spetsen tät, om flödet ökar på samma djup.

U upa skrev:
Är det samma resonemang på en filterbrunn?

I ibrakadabra skrev:
Är det samma resonemang på en filterbrunn?
Nu är jag på inget sätt expert i ämnet men principen blir den samma i en filterbrunn. Skillnaden blir att man kan sätta flera meter med filterrör och dessutom är de av större diameter dvs betydligt större total filterdiameter och därmed större reservoar.
Men om man skulle välja endast en meter filter och resten släta av den smalaste typen när man gör en filterbrunn skulle resultatet bli liknande en spetsbrunn när man kör ner en pem och pumpar. (Eftersom det troligen är väldigt svårt att få tätt från tjuvluft om man skulle suga direkt på röret i en filterbrunn ser jag ingen ”vinst” över spets i ett sådant senario.)
Om.. Om man rent teoretiskt skulle kunna suga direkt från röret på en filterbrunn med större diameter och flera meter filter skulle kapacitetsmöjligheten öka dramatiskt jämfört med att suga genom en pem på samma filterbrunn men förutsättningen kvarstår att oavsett måste det finnas tillräckligt med vatten i backen.
Med det sagt så är en filterbrunn (nästan alltid) överlägsen i maxkapacitet men det beror såklart på vattenmängd och förhållandena i marken vad man kan få ut.

U upa skrev:
Nu är jag på inget sätt expert i ämnet men principen blir den samma i en filterbrunn. Skillnaden blir att man kan sätta flera meter med filterrör och dessutom är de av större diameter dvs betydligt större total filterdiameter och därmed större reservoar.
Men om man skulle välja endast en meter filter och resten släta av den smalaste typen när man gör en filterbrunn skulle resultatet bli liknande en spetsbrunn när man kör ner en pem och pumpar. (Eftersom det troligen är väldigt svårt att få tätt från tjuvluft om man skulle suga direkt på röret i en filterbrunn ser jag ingen ”vinst” över spets i ett sådant senario.)
Om.. Om man rent teoretiskt skulle kunna suga direkt från röret på en filterbrunn med större diameter och flera meter filter skulle kapacitetsmöjligheten öka dramatiskt jämfört med att suga genom en pem på samma filterbrunn men förutsättningen kvarstår att oavsett måste det finnas tillräckligt med vatten i backen.
Med det sagt så är en filterbrunn (nästan alltid) överlägsen i maxkapacitet men det beror såklart på vattenmängd och förhållandena i marken vad man kan få ut.
Nånting som jag tycker är mycket märkligt är att alla rörspetsar jag sett i sverige är 1m och dessutom utan gänga vid spetsen så möjligheterna är svårare för att sätta flera i serie. Jag plockade bort spetsen från en av mina silar och gängade i den endan så att jag kunde dra ihop två silar i serie. Med endast en meter så tror jag att man får ha ganska grov fraktion för att få vettigt flöde.
Vad gäller fördelar med filterbrunn så är det i min mening främst att man kan ha en djupbrunnspump och därigenom kunna fixa egen brunn trots att grundvattnet är långt ner.

@upa har nog glömt att svara men ja min pump är 75 mm där kabeln går utmed pumphuset men själva diametern på pumpen är ca 65 mm. Har du påbörjat projektet för i år än?

• Gilla
upa
  • Laddar…
(y)
M Mardigan skrev:
Nånting som jag tycker är mycket märkligt är att alla rörspetsar jag sett i sverige är 1m och dessutom utan gänga vid spetsen så möjligheterna är svårare för att sätta flera i serie. Jag plockade bort spetsen från en av mina silar och gängade i den endan så att jag kunde dra ihop två silar i serie. Med endast en meter så tror jag att man får ha ganska grov fraktion för att få vettigt flöde.
Vad gäller fördelar med filterbrunn så är det i min mening främst att man kan ha en djupbrunnspump och därigenom kunna fixa egen brunn trots att grundvattnet är långt ner.

@upa har nog glömt att svara men ja min pump är 75 mm där kabeln går utmed pumphuset men själva diametern på pumpen är ca 65 mm. Har du påbörjat projektet för i år än?
Ajjeemeen.(y) Projektet är påbörjat men än så länge skrattar leran hånfullt åt mig..
Hand med upphöjt pekfinger framför lerig mark, symboliserar försening i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väntar på svar från en kompis om möjlighet att låna lite grejer jag behöver för att komma vidare. Får förhoppningsvis svar under dagen annars får jag åka och handla under morgondagen.
Tackar för infon om pumpen. Återkommer om jag behöver ”aktivera” min reservplan.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Är nu nere på 10meter med min filterbrunn,lera i olika former från ca 5 meter och ner.
Nu är det en riktigt hård lera som går att bryta av och den har vågigt mönster med olika färg.
Jag har fått borra invändigt med 105mm borren och sen vänta till dagen efter för att leran ska bli mjukare så röret går ner.Om jag kör med gruspumpen direkt efter jag borrat så får jag inte upp något material fast jag drar 100 ggr i gruspumpen,bara att vänta till dagen efter.
Röret kan jag skruva på fram och tillbaka med hjälp av stupstocken så det borde gå ganska lätt att plocka upp rören om jag vill använda dom någon annanstans.Någon som vet det exakta måttet på det runda borröret,har ej möjlighet att mäta själv tänkte göra en gaffel för att kunna dela borren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.