U upa skrev:
(y)
Ajjeemeen.(y) Projektet är påbörjat men än så länge skrattar leran hånfullt åt mig..
[bild]
Väntar på svar från en kompis om möjlighet att låna lite grejer jag behöver för att komma vidare. Får förhoppningsvis svar under dagen annars får jag åka och handla under morgondagen.
Tackar för infon om pumpen. Återkommer om jag behöver ”aktivera” min reservplan.
Lerkompis. Hur långt ner är du?

• Gilla
upa
  • Laddar…
I samband med en ordentlig rengöring av pumpen. Körde jag ner gruspumpen fär att trycka ner röret ytterliggare några dm, lite under marknivå. Skulle precis avsluta för kvällen så fick jag en ofrivillig paus. Under den tiden fastnade gruspumpen fullständigt. Kunde dra den en liten bit från botten men sen fastnade den. Hur ska jag gå tillväga? Några tips.
Är ju rädd att jag ska tappa den helt. Min vikt plus att jag trycker neråt så repet flexar ordentligt hjälper inte. Tror att kolven är i fullt utdraget läge just nu har satt fast den i ställningen med spänning på repet för att den inte riskera att sätta sig ännu mer.

B Bl0mman skrev:
I samband med en ordentlig rengöring av pumpen. Körde jag ner gruspumpen fär att trycka ner röret ytterliggare några dm, lite under marknivå. Skulle precis avsluta för kvällen så fick jag en ofrivillig paus. Under den tiden fastnade gruspumpen fullständigt. Kunde dra den en liten bit från botten men sen fastnade den. Hur ska jag gå tillväga? Några tips.
Är ju rädd att jag ska tappa den helt. Min vikt plus att jag trycker neråt så repet flexar ordentligt hjälper inte. Tror att kolven är i fullt utdraget läge just nu har satt fast den i ställningen med spänning på repet för att den inte riskera att sätta sig ännu mer.
Gör en ögla på repet och ställ dig i den, den släpper efter ett tag har varit med om det själv.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
G Grundsuteräng skrev:
Gör en ögla på repet och ställ dig i den, den släpper efter ett tag har varit med om det själv.
Hmm jag är inte helt säker på det denna gången:( Men ska ge det några försök till. Jag har haft en "ögla" och det har fungerat tidigare. Jag har en bräda som jag står på med hela min vikt, blir lite skönare för fötterna. Samtidigt som jag står på brädan trycker jag mig neråt med hjälp av min ställning. Det skapar en del kraft. Så pass att jag är rädd att jag ska tappa den. Repet flexar en del. Det har den iofs gjort innan också men inte lika mycket och den har trots att det tagit lite tid gett med sig då. Men nu trots att jag hållt trycket, mom vikt plus att jag trycker mig neråt några minuter ger den inte efter:/

G Grundsuteräng skrev:
Tänk vad lite stöttning och pepp kan göra:p Tack!

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Tänk vad lite stöttning och pepp kan göra:p Tack!
Hoppas den släppte,jag menar inte att du ska ha öglan runt halsen:crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
  • Haha
upa och 2 till
  • Laddar…
G Grundsuteräng skrev:
Hoppas den släppte,jag menar inte att du ska ha öglan runt halsen:crysmile::crysmile::crysmile:
Haha riktigt så illa är det inte än:)

• Haha
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Fick upp en del ikväll. Fångade upp lite av det som jag spolade ur och fotade. Har fått upp lera i klumpar tidigare men inte alls så här mycket på en och samma gång. Ser nästan ut som stenar i mörkret.
Tog inte så många tag ändå fick jag med så mkt upp.
Skulle ju bara få ner röret en liten bit. Men antagligen har provpumpandet lämnat kvar dessa klumpat och det mer fria har åkt med ut på gräset. Fick även med min första större sten idag, se foto. Synd att det mesta är åt lerhållet. Vissa är ren lera, de andra som är mer bruna är åt lerhållet men har lite innehåll av fin sand utvändigt iallafall, silt kanske.

• Hand håller en stor klump lera blandat med fin sand och silt, mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klumpar av lera och stenar på metallnät, resultat från borrning eller provpumpning.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
upa
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Lerkompis. Hur långt ner är du?
Sitter (i detta hålet) fast på ca 9 meter sedan förra året…
Ska börja morgondagen med att mäta mer exakt var allt befinner sig. Försöken hittills i veckan har varit ganska håglösa då jag saknat lite material för att våga mig på ett seriöst försök. Har inte så stora förhoppningar att komma vidare men i morgon får det bära eller brista så håll tummarna.

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
@upa

Vad är det för prylar du ska använda och väntar på?
Något spännande hem-meckat? :)

Maxwells demon TotalControl skrev:
@upa

Vad är det för prylar du ska använda och väntar på?
Något spännande hem-meckat? :)
Nää.. Inget exotiskt. Bara mer rör så jag kommer djupare med ”lerfräsen” samt en extra murarbalja.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Fick bryta några gånger idag då himlen öppnade sig och det öste ner men det är väll så det ska vara..?

Iaf så blev dagen ett äventyr..
Började med att plunscha upp så mkt det gick och konstaterade att hela filterröret var tomt samt en bit ner under. Vill minnas att jag hade kanonfraktioner när vi bröt i fjol men fick även idag bara upp lera. Mätte noga och var på 9,20 meters djup. Skruvade ihop och fixerade ”rörguiden” till ställningen och gjorde klart för ett försök. Lastade på lite lagom på stupstocken och testade ”hoppa” ner den men utan resultat så fortsatte lägga på fler plattor. När det sedan började röra på sig visade det sig att det var stupstocken som kasade ner på röret så det var bara att lasta av, mecka ihop och spänna av bara h-e.. På med med mer plattor och när vi hade strax under 800 kg (mig o sambon hoppandes inkluderat) så började det plötsligt sjunka. Snabbare än att vi hann bromsa så stupstocken kilade fast sig mot backen. Hade ett litet h-e (så klart) att få loss det men var glad som en speleman att vara på väg ner igen. Skruvade på ett nytt rör, på med vikt igen och börja hoppa. Sjönk en bit till och sedan började det ta stopp. Skulle just bryta och börja pluscha när hela ställningen kalvade med ett brak och vi blev hängandes i röret vi håller balansen på. Kunde gått riktigt illa med all den vikten vi hade på men vi var beredda på att det kunde braka och planen om så skedde funkade..:sweat:
Har nu skruvat ihop ställningen igen men ska säkra upp den bättre så den inte kan välta.
Plunschat lite och får bara upp mer lera.. (snyft..)
Får köra till Rinkaby rör i morgon och skaffa ytterligare mer rör till ”lerfräsen” för att kunna komma vidare.
Iaf så fick vi ner nästan 2 meter rör till idag så hoppet lever!!:love::D:love::D:love:
Sammanstörtad trä- och metallkonstruktion för borrning med tunga betongvikter och ett blått rör vid en husvägg.
Skapa konto

Fortsättning följer..

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Fan vad kul att ni är igång igen, och nu med blod i blick och ingen pardon tydligen :) 800 kg är friskt vågat.
Ser läskigt ut det där.. skönt att ni är oskadda, lär ju ha rätät ut skrynklorna på säcken när det där skedde..

Rök de översta rören också?

Kommer inte riktigt ihåg vilket djup du var nere på förra säsongen och om det var leran som gjorde stop? Du fick bra fraktion efter leran vill jag minnas? En liten recap bara.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Fan vad kul att ni är igång igen, och nu med blod i blick och ingen pardon tydligen :) 800 kg är friskt vågat.
Ser läskigt ut det där.. skönt att ni är oskadda, lär ju ha rätät ut skrynklorna på säcken när det där skedde..

Rök de översta rören också?

Kommer inte riktigt ihåg vilket djup du var nere på förra säsongen och om det var leran som gjorde stop? Du fick bra fraktion efter leran vill jag minnas? En liten recap bara.
Ja, friskt vågat 2 meter vunnet..:geek:
Jodå.. Nog rätade det ut skrynklorna alltid..:crysmile:
Rören ser märkligt nog ut att ha klarat sig..:surprised:
Ser bara en vit ”stress” på det ena så det verkar som att gängorna bara ”klättrat” ut. Ska kolla noga i morgon när jag skruvar ihop så där inte är ngn spricka jag missat.
Har läst igenom mina anteckningar jag har i ett block. Av ngn märklig anledning så verkar det som var helt logiskt och självklart när jag skrev det nu vara skrivet av en imbecill utomjording..:crysmile:
Jag får läsa igen vad jag skrivit här i forumet och se om jag var tydligare här..?:seenoevil:
Vad som är märkligast är att jag klart kan minnas att jag fick upp rena ”drömfraktionen” i samband med att det tog stopp men får nu bara upp lera och åter mer lera..

• Gilla
Bl0mman och 2 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Fick bryta några gånger idag då himlen öppnade sig och det öste ner men det är väll så det ska vara..?

Iaf så blev dagen ett äventyr..
Började med att plunscha upp så mkt det gick och konstaterade att hela filterröret var tomt samt en bit ner under. Vill minnas att jag hade kanonfraktioner när vi bröt i fjol men fick även idag bara upp lera. Mätte noga och var på 9,20 meters djup. Skruvade ihop och fixerade ”rörguiden” till ställningen och gjorde klart för ett försök. Lastade på lite lagom på stupstocken och testade ”hoppa” ner den men utan resultat så fortsatte lägga på fler plattor. När det sedan började röra på sig visade det sig att det var stupstocken som kasade ner på röret så det var bara att lasta av, mecka ihop och spänna av bara h-e.. På med med mer plattor och när vi hade strax under 800 kg (mig o sambon hoppandes inkluderat) så började det plötsligt sjunka. Snabbare än att vi hann bromsa så stupstocken kilade fast sig mot backen. Hade ett litet h-e (så klart) att få loss det men var glad som en speleman att vara på väg ner igen. Skruvade på ett nytt rör, på med vikt igen och börja hoppa. Sjönk en bit till och sedan började det ta stopp. Skulle just bryta och börja pluscha när hela ställningen kalvade med ett brak och vi blev hängandes i röret vi håller balansen på. Kunde gått riktigt illa med all den vikten vi hade på men vi var beredda på att det kunde braka och planen om så skedde funkade..:sweat:
Har nu skruvat ihop ställningen igen men ska säkra upp den bättre så den inte kan välta.
Plunschat lite och får bara upp mer lera.. (snyft..)
Får köra till Rinkaby rör i morgon och skaffa ytterligare mer rör till ”lerfräsen” för att kunna komma vidare.
Iaf så fick vi ner nästan 2 meter rör till idag så hoppet lever!!:love::D:love::D:love:
[bild]

Fortsättning följer..
Kul att höra att du, ni kom ner ytterliggare ett par meter. Var försiktiga bara! Lätt att man skadar sig.

Man glömmer snabbt men tror jag bara haft på ca 150 kg. Bra att veta att man kan lasta på lite mer om det skulle behövas

Hur ser lerfräsen ut och hur använder du den?:)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.