802 563 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Hej alla! Efter att mina rör inte ville gå ner mer med kiespumpen, så köpte jag ett mindre borr så att jag kunde borra i röret istället. Inga problem med att få upp sand med borret, men rören ville inte gå ner en centimeter till.
Jag tänkte att det är väl bara att lasta på mer vikt då, men icke.
Funderade på om där kanske var någon liten sten röret vilade på. Så jag tog två domkrafter och lyfte rören 10 cm. Bestämde mig för att skicka ner en mobiltelefon för att filma. Men där var bara sand.
Men idag, så borrade jag först en vända och skickade ner mobiltelefonen sen.
Se video.
Bör jag bli uppspelt när där är blöt sand (i denna torkan dessutom) på ett djup nästan 4 m över vad jag förväntade mig? Hoppas hoppas hoppas
Jag tänkte att det är väl bara att lasta på mer vikt då, men icke.
Funderade på om där kanske var någon liten sten röret vilade på. Så jag tog två domkrafter och lyfte rören 10 cm. Bestämde mig för att skicka ner en mobiltelefon för att filma. Men där var bara sand.
Men idag, så borrade jag först en vända och skickade ner mobiltelefonen sen.
Se video.
Bör jag bli uppspelt när där är blöt sand (i denna torkan dessutom) på ett djup nästan 4 m över vad jag förväntade mig? Hoppas hoppas hoppas
Häftigt att se det filmat sådär!Märkligt att röret inte går ner. Fraktionen ser ju riktigt bra ut.
Varje gång jag har kommit ner till grundvattnet så har det sett precis sådär blött ut precis innan man kommer något djupare och man ser vatten spegel.
Och man ser nästan hur det rasat ner vid det blöta på din film.
Har du fyllt på uppifrån när du kiespumpar nyligen?
Varje gång jag har kommit ner till grundvattnet så har det sett precis sådär blött ut precis innan man kommer något djupare och man ser vatten spegel.
Får tacka för alla råd och tips som jag fått personligen och allt som finns i denna eminenta tråd (med ett speciellt tack till @TotalControl)!
Har precis beställt mer rör från Erdbohrer, leveranstid på ungefär två veckor. När det börjar närma sig kommer jag att höra av mig till @Olasbg (vars sista tre bokstäver jag precis insåg vad de betyder ) som har jordborr i "närheten".
Kommer försöka uppdatera här i tråden när det närmar sig, har en gammal gopro som jag kanske ska fästa på borr eller rep för att filma i hålet, blev väldigt inspirerad av @Pyromanapa video.
Har precis beställt mer rör från Erdbohrer, leveranstid på ungefär två veckor. När det börjar närma sig kommer jag att höra av mig till @Olasbg (vars sista tre bokstäver jag precis insåg vad de betyder ) som har jordborr i "närheten".
Kommer försöka uppdatera här i tråden när det närmar sig, har en gammal gopro som jag kanske ska fästa på borr eller rep för att filma i hålet, blev väldigt inspirerad av @Pyromanapa video.
TotalControl skrev:Häftigt att se det filmat sådär!Märkligt att röret inte går ner. Fraktionen ser ju riktigt bra ut.
Då är det mer vikt som behövs kanske. Eller så räcker det att jag lyft rören lite och provar igen... har för mig att någon i tråden gjort så när det tagit stopp.
Det var minst en vecka sedan jag hade vatten i röret, förmodligen ännu längre. Kan det vara det som ligger kvar? Jag klagade lite sist på att vattnet jag tillförde försvann snabbare än det gjort tidigare, trots att fraktionen inte ändrats.
Dessutom har jag borrat ett annat hål till 8-9 meters djup, 3 m ifrån mitt nuvarande hål (som är 8 m djupt till där den blöta sanden är) utan att jag hittat något vatten. Mitt nuvarande hål tog jag ut med slagruta om man nu ska tro på sånt
Edit: Kan det vara de 3,5 m rör som är utanför foderröret som gör att det inte vill ner? Har bara 4 m foder...
Redigerat:
Testade rörspetsen ikväll. Kom väl ca 1 dl i minuten <3.
Den är på 8,5-9 meters djup, så är väl kanske i djupaste laget. Sen är det nog som sagt mitt i leran/silten så hade väl inte trott något annat egentligen, men hoppats .
Den är på 8,5-9 meters djup, så är väl kanske i djupaste laget. Sen är det nog som sagt mitt i leran/silten så hade väl inte trott något annat egentligen, men hoppats .
Framgång! Rören går ner igen! Var säkert för att jag lyfte lite samt borrade i röret. Sjönk 0,5 m direkt. På med 1 m till, tjoff sa det så var det nere också
Tvivlar på att jag är nere vid grundvattnet dock, men så länge rören går ner så är det skitsamma. Jag har 7 m släta kvar, får se om det räcker eller om jag måste beställa fler.
Tvivlar på att jag är nere vid grundvattnet dock, men så länge rören går ner så är det skitsamma. Jag har 7 m släta kvar, får se om det räcker eller om jag måste beställa fler.
Härligt! Ja din fraktion såg jättebra ut. Det brukar gå ner snabbt. Hoppas på liknade fraktion under grundvattnet!
Är sugen på att dra igång ett projekt för bevattning innan bevattningsförbudet kommer igen.
Bor nära havet på gammal havsbotten, väldigt sandigt och högt grundvatten(2m om jag tolkat brunnskartan på närliggande brunnar rätt).
Var sugen att testa en rörspetsbrunn men kanske har för högt grundvatten? Blir inte många meter rör. Vilket är annars det billigaste och enklaste sättet med mina förutsättningar?
Bor nära havet på gammal havsbotten, väldigt sandigt och högt grundvatten(2m om jag tolkat brunnskartan på närliggande brunnar rätt).
Var sugen att testa en rörspetsbrunn men kanske har för högt grundvatten? Blir inte många meter rör. Vilket är annars det billigaste och enklaste sättet med mina förutsättningar?
Spola ner sil är klart billigast om man har eller kan låna grejer till det.D Dylan skrev:Är sugen på att dra igång ett projekt för bevattning innan bevattningsförbudet kommer igen.
Var i Halland bor du?
Man kan aldrig ha grundvattnet för högt för någon typ av brunn vad jag kan komma på. Ju högre upp grundvattnet finns desto lättare blir det.
Bor i Falkenberg!M Mardigan skrev:
Tror det var nånstans i denna tråden jag läste det, att det blir för liten buffert med kort rör. Men å andra sidan kan det ju bara röra sig om typ max 50l på ett kort och långt rör?
Har inga grejor tyvärr. Så då gäller det ju att leja bort det. Om det inte går att slå ner eller borra med en handborr med förlängningar.
Man räknar inte med buffert i varken rörspets eller filterbrunn när det gäller bevattning. Ska man vattna ut flera tusen liter så spelar det ingen roll om man har 5 eller 50 liter i brunnsröret.
Jag bor bara 2 mil från fbg och har grejer för att spola, tid har jag inte så gott om dock. Jag har även två rörspetsar och 12m r40 rör liggandes som jag kan sälja.
Jag bor bara 2 mil från fbg och har grejer för att spola, tid har jag inte så gott om dock. Jag har även två rörspetsar och 12m r40 rör liggandes som jag kan sälja.
Grymt kanske är intresserad då! Vad behövs det för tryck för ett sånt verktyg? Är det liknande en sån här?M Mardigan skrev:Man räknar inte med buffert i varken rörspets eller filterbrunn när det gäller bevattning. Ska man vattna ut flera tusen liter så spelar det ingen roll om man har 5 eller 50 liter i brunnsröret.
Redigerat: