D Dylan skrev:
Grymt kanske är intresserad då! Vad behövs det för tryck för ett sånt verktyg? Är det liknande en sån här?

[media]
Nej det är det inte.
Man spolar ner någon form av rör som är större än sugsilen man ska använda. När man spolat ner röret så långt man vill/kan så stoppar man ner silen och sedan drar man upp spolröret igen.
Vi spolar med en bensindriven pump som ger högt flöde men man kan spola med mindre flöde också.
Är det grus och större stenar eller lera så går det inte spola.

Titta vad tomten kom med Ny bandslipmaskin i kartong med bubbelplast och packpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Nej det är det inte.
Man spolar ner någon form av rör som är större än sugsilen man ska använda. När man spolat ner röret så långt man vill/kan så stoppar man ner silen och sedan drar man upp spolröret igen.
Vi spolar med en bensindriven pump som ger högt flöde men man kan spola med mindre flöde också.
Är det grus och större stenar eller lera så går det inte spola.
Ok!

Skriv gärna pm om du får tid över och kan tänka dig att göra ett försök för en peng.

Måste uppdatera, beställde 5m släta dn115 tna rör (lev tid 13 dagar!) 15 juni tillsammans med reservdelar till kiespumpen. Har redan ankommit till Sverige och preliminärt så finns de för uthämtning på lördag. Fan, jag hade inte planerat att börja borra redan till midsommar... Som tur är har jag ingen egen borr utan måste hyra, visst är din ledig först veckan efter midsommar @Olasbg ?:crysmile:

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
karra karra skrev:
Måste uppdatera, beställde 5m släta dn115 tna rör (lev tid 13 dagar!) 15 juni tillsammans med reservdelar till kiespumpen. Har redan ankommit till Sverige och preliminärt så finns de för uthämtning på lördag. Fan, jag hade inte planerat att börja borra redan till midsommar... Som tur är har jag ingen egen borr utan måste hyra, visst är din ledig först veckan efter midsommar @Olasbg ?:crysmile:
Jadå, såvida ingen annan hinner före

M Mardigan skrev:
Titta vad tomten kom med[bild]
Inkopplad ännu?

G Grundsuteräng skrev:
Köpte 5 stycken släta 125 rör och 3st filterrör(0,3mm) och träklämman till dom.Köpte även 6meter borr av dimension 145 och den röda gruspumpen 108mm.Passade på att ta 20 meter rep och locket till rören.

Är de här allt som behövs? Jag är sjukt peppad på att själv borra men har svårt att förstå vad som behövs för att då ihop en brunn

K Knight skrev:
Är de här allt som behövs? Jag är sjukt peppad på att själv borra men har svårt att förstå vad som behövs för att då ihop en brunn
Har inte slutfört brunnen ännu men det är väl ungefär det som behövs plus någon typ av pump.

F fizz skrev:
Inkopplad ännu?
Jajamän.
Går som en dröm. Tycker att den är både tyst och effektiv. Kopplat in den mot en av mina gamla nerspolade silar och min filterbrunn parallellt.

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Är här någon som är intresserad av en smal djupbrunnspump. Jag kan tänka mig att låna ut den på obestämd tid och även sälja den. Gav ca 55 minutliter när jag testade den från 11m djup.

• Smal djupbrunnspump står uppställd mot en vit vägg, omgiven av grus, redo att lånas ut eller säljas.
    Skapa konto
  • Mätning av en smal djupbrunnspumps diameter med en skjutmått.
    Skapa konto
  • Mätskiva som visar diameter på en djupbrunnspump i en trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
  • Etikett på en smal djupbrunnspump som visar tekniska specifikationer, bland annat modell MSW-SPP32-075 och flödeskurvor.
    Skapa konto
Total control var det du som sa att jag hade rören upp och ner?

Jag tänkte börja med ett nytt hål nu. Ca 1,5 meter från den förra. Hoppas på att det var någon lokal sten eller något i förra hålet.

I ibrakadabra skrev:
Total control var det du som sa att jag hade rören upp och ner?

Jag tänkte börja med ett nytt hål nu. Ca 1,5 meter från den förra. Hoppas på att det var någon lokal sten eller något i förra hålet.
Jag såg på din film att du hade yttergängan uppåt. Det jag har sett på alla filmer och bilder så har de invändiga uppåt. Självklart så har du sumpen kapad. Och förslagsvis använder den andra halvan med utvändig gänga som rörsnutt till stupstocken.

Såhär skriver Tyskarna.

"Am besten OHNE Muffe also TNA Gewinde. Nur wenn du 100%ig sicher bist dass kein Lehm etc. Kommt kannst du muffenrohr mit der muffe nach unten nehmen.
Viel Erfolg"

Dvs, om man är helt 100% att man inte har lera så kan man köra med innergänga nedåt.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag såg på din film att du hade yttergängan uppåt. Det jag har sett på alla filmer och bilder så har de invändiga uppåt. Självklart så har du sumpen kapad. Och förslagsvis använder den andra halvan med utvändig gänga som rörsnutt till stupstocken.

Såhär skriver Tyskarna.

"Am besten OHNE Muffe also TNA Gewinde. Nur wenn du 100%ig sicher bist dass kein Lehm etc. Kommt kannst du muffenrohr mit der muffe nach unten nehmen.
Viel Erfolg"

Dvs, om man är helt 100% att man inte har lera så kan man köra med innergänga nedåt.
Afaan. Vad är skillnaden egentligen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.