A
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Shirack Deppa inte nu. Du kommer fixa det.
Du kan absolut ha 125 l/s under där du är men du har kanske helt enkelt inte haft tillräckligt med filter i grundvattnet. Eller så är det uppmätt på lite mer djup fast fortfarande i jordlagret.

Tänk såhär vid garaget. Du har ju hyfsat bra facit med grannen. Hur var det nu? Hur långt ifrån ditt garage och hur mycket får han upp?

De gratis metrarna var ju nice att ha i gropen men det tar inte så lång tid att jordborra 4 meter.

Ja det kan diffa på tomten rejält med genomsläpplighet. När jag borrade sist så var det tur att jag hade sand precis där grundvattnet började. Hade jag haft 3 meter lera till så hade jag inte alls haft samma kapacitet som nu då jag skulle typ bara 1 meter filter i vattenförande.

Gropen du är i nu. Vad är det från början? Jag tänker om man har schaktat ur där och dumpat sten. Behöver ju inte vara berg.

Har 2,2 meter filter i grundvatten nu.

vad menar du med vad den är från? cementringarna börjar 1,8m under marken och slutar 3,7meter under marken.

som jag ser det så känns det som man haft ringar ända upp till gräsmattan från början. Vid senare tillfälle har man tagit bort några ringar och byggt rummet.

3 grannar rätt nära, ungefär 100meter har borrad energi brunn enligt sgu, deras djup till berg var:

14,6m
15m
17m

Jag är nere på 7,2 från gräsmattan när jag stöter på det steniga partiet... i båda hålen. Visst kan va berg..

Jag tänkte om det va något stenlager man lagt när man byggt järnvägen... vad vet jag.

Sen tänker jag på grannen ännu längre bort som med byggt filterbrunn som har samma problem som jag med att tillrinningen tar slut.

samtidigt är det den andra grannen som har sin pump vid garaget så som jag ska göra nu som får 70liter/min utan det sinar.

Förvirrande allt ihopa.

Shirack skrev:
Har 2,2 meter filter i grundvatten nu.

vad menar du med vad den är från? cementringarna börjar 1,8m under marken och slutar 3,7meter under marken.

som jag ser det så känns det som man haft ringar ända upp till gräsmattan från början. Vid senare tillfälle har man tagit bort några ringar och byggt rummet.

3 grannar rätt nära, ungefär 100meter har borrad energi brunn enligt sgu, deras djup till berg var:

14,6m
15m
17m

Jag är nere på 7,2 från gräsmattan när jag stöter på det steniga partiet... i båda hålen. Visst kan va berg..

Jag tänkte om det va något stenlager man lagt när man byggt järnvägen... vad vet jag.

Sen tänker jag på grannen ännu längre bort som med byggt filterbrunn som har samma problem som jag med att tillrinningen tar slut.

samtidigt är det den andra grannen som har sin pump vid garaget så som jag ska göra nu som får 70liter/min utan det sinar.

Förvirrande allt ihopa.
Grannen som har 70 liter/min, har han en filterbrunn eller bara en nerspolad slang?
Av erfarenhet vet jag att där man inte kommer förbi stenar med jordborr/kiespumpe/stenfångare kommer man oftast förbi genom att spola ner/slå ner rör. Har man inte perfekta förutsättningar utan sten i marken är det ett rent helvete att få ner en filterbrunn.
Mitt tips är att borra hål med långt avstånd mellan varje hål och hoppas att du någonstans tar dig förbi stenlagret eller så spolar du ner en slang.

Du har säkert den tillrinning som står på sgu, men det är inget som säger att det är först på 14 meter, innan berget, som det kommer.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
N Nathrezim skrev:
Grannen som har 70 liter/min, har han en filterbrunn eller bara en nerspolad slang?
Av erfarenhet vet jag att där man inte kommer förbi stenar med jordborr/kiespumpe/stenfångare kommer man oftast förbi genom att spola ner/slå ner rör. Har man inte perfekta förutsättningar utan sten i marken är det ett rent helvete att få ner en filterbrunn.
Mitt tips är att borra hål med långt avstånd mellan varje hål och hoppas att du någonstans tar dig förbi stenlagret eller så spolar du ner en slang.

Du har säkert den tillrinning som står på sgu, men det är inget som säger att det är först på 14 meter, innan berget, som det kommer.

Ok, han har nedspolad slitsad pemslang.

Han var osäker på djupet... den som spola ner den till honom sa 4,5m men det är orimligt, måste vara grundvattnet som börja på 4,5m

Shirack skrev:
Ok, han har nedspolad slitsad pemslang.

Han var osäker på djupet... den som spola ner den till honom sa 4,5m men det är orimligt, måste vara grundvattnet som börja på 4,5m
Jag har, förutom sten, även ett tjock kalklager som brukar komma runt 6 meters djup. Detta känns ungefär som sten men fortsätter man slå lyckas man till slut ta sig igenom det.
Har du testat att hacka ordentligt med stenfångaren för att se om du kanske kan slå sönder det om det nu eventuellt skulle vara kalk?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
N Nathrezim skrev:
Jag har, förutom sten, även ett tjock kalklager som brukar komma runt 6 meters djup. Detta känns ungefär som sten men fortsätter man slå lyckas man till slut ta sig igenom det.
Har du testat att hacka ordentligt med stenfångaren för att se om du kanske kan slå sönder det om det nu eventuellt skulle vara kalk?
stenfångaren skulle böja sönder armeringsjärnen direkt så hårt det är. däremot har jag bombat med mitt gamla rörspett med massiva spetsen nedåt, och mitt 30mm blårör har jag slått så hårt jag kan.

ingen framgång, men känns som olika nivåer i rörets botten, längs till höger är det högre stenhårt precis sen tapp, sen längst till vänster går röret lite lite längre ner och känns något mjukare men ändå stumt... svårt attt förklara.

Redigerat:
Shirack skrev:
stenfångaren har slagit med då dst skulle böja sönder armeringsjärnen dirent, däremot har jag bombad med mitt gamla rörspett med massiva spetsen nedåt, och mitt 30mm blårör har jag slått så hårt jag kan.

ingen framgång, men känns som olika nivåer i rörets botten, längs till höger är det högre stenhårt precis sen tapp, sen längst till vänster går röret lite lite längre ner och känns något mjukare men ändå stumt... svårt attt förklara.
Låter som sten då. Då är det bara att borra på ett annat ställe. Skulle tro att det är ett stenlager på det djupet, så borra du i närheten av det hålet lär det bli samma resultat men du kan ju alltid ha lite tur att det är stenar som du lyckas ta upp med stenfångaren.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
N Nathrezim skrev:
Låter som sten då. Då är det bara att borra på ett annat ställe. Skulle tro att det är ett stenlager på det djupet, så borra du i närheten av det hålet lär det bli samma resultat men du kan ju alltid ha lite tur att det är stenar som du lyckas ta upp med stenfångaren.
har bara fått upp lite småsten och några större på typ 5cm med kiesepumpen, sen när jag kommit till 7,2 meter så har det varit stopp i bägge hålen tyvärr... känns inte ens som det rör på sig när man slår...

A
Aja, ny dag och ny motivation , nu har jag beställt en ny uppsättning filterbrunn från fontario med TNA gänga denna gång, dom kallar det flush joint.

Dom har precis fått det i lager på nytt så ni vet!

så nu har jag vatten i nuvarande brunn så länge så jag kan köra 2 spridare iallafall så kan jag i lugn och ro gräva upp hela tomten tills jag hittar tillräckligt med vatten.

Kan ju alltid sälja min nuvarande filterbrunnsrör om jag lyckas :)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Shirack skrev:
Aja, ny dag och ny motivation , nu har jag beställt en ny uppsättning filterbrunn från fontario med TNA gänga denna gång, dom kallar det flush joint.

Dom har precis fått det i lager på nytt så ni vet!

så har jag vatten i nuvarande brunn så länge så kan jag i lugn och ro gräva upp hela tomten tills jag hittar tillräckligt med vatten.

Kan ju alltid sälja min nuvarande filterbrunnsrör om jag lyckas :)
Gött! (y)
Om jag förstår dig rätt så får man inte säkert släta rör från fontario om man fyller i TNA utan man även måste beställa ”flush joint”?

Skam den som ger sig

• Rostig kil fastklämd i en rörsektion med flagnad färg, uppställd på en betongpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fizz och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Får du ner röret något mer?

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
U upa skrev:
Gött! (y)
Om jag förstår dig rätt så får man inte säkert släta rör från fontario om man fyller i TNA utan man även måste beställa ”flush joint”?
Vet ej men i ordern översattes tyskan TNA till flush joint.

Har även kommenterat i beställningen jag måste ha TNA och inget annat, har redan haft mailkontakt med dom för att dubbelsäkra mig om det.

@carlert fan va snyggt, fick du upp den i pumpen??? Hur lyckades du?

• Gilla
upa
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra jobbat! Får du ner röret något mer?
Kanske något. Men osäker. Men ska fortsätta om en liten stund.

Shirack skrev:
@carlert fan va snyggt, fick du upp den i pumpen??? Hur lyckades du?
Ja. Den satt så fint inkilad där när jag tog upp pumpen. Vet inte om den var inkilad eller om den hade lite sug. Något vatten fanns inte kvar i pumpen. Så först tänkte jag ”fasen då, inget napp”. Men sen fick jag se att nåt hängde ut.

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Bortskämd med rörspetsbrunn i förra huset så har jag med intresse följt tråden och nu funderar jag på att göra ett försök i nya buset, dock är jag orolig över markens beskaffenhet. Nedan är vad jag får från SGU (bra uttagsmöjligheter, men lerig morän skrämmer mig lite...)

Vad tror ni om möjligheterna enligt bilden?

Har även ett teknikrum till polen som ligger med golv 1.5m under marken så kan börja där med att gå igenom betongplattan (kärnborr då). Skulle vara bra plats för pump etc.

Skärmdump av SGU-data med markens beskaffenhet, bl a "Lerig morän" och grundvattenkapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Beggoo
  • Laddar…
Uppdatering: Kom ner säkert en halvmeter på kanske 10 minuter. Samtidigt som de så upphörde vattnet kändes de som. De förra hålet jag hade fanns de säkert 2 meter vatten. Värt att fortsätta? Vad kan ha orsakat detta? Nya hålet är drygt två meter ifrån de förra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.