U upa skrev:
2 meter var extremt.. Här rör det sig normalt om 25-70 cm vid sand/grusfraktioner så ett ”måste” att försiktigt pumpa rent om man vill ha röret rent hela vägen. Sist vi var ute och borrade så testade vi att sänka ner plunschern på botten när vi tog en paus. Den var mer än halvfull när den togs upp utan att vi pumpade en gång så det är mkt fraktioner som kommer i rörelse där nere.
Ja jag blev chockad att jag hade så mycket sand. Mätte min andra brunn. Den hade fullt djup utan någon speciell renplunschning. Dock hade jag lite finare fraktion i brunn 3.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Dessa jäkla stenar. Nån som har ett tips eller liknande på stenfångare? Har inte tillgång till svets eller liknande.

Hur djupt ner? Armeringsjärn sen kanske 2 st plank bitar med fyra hål i som du trär igenom järnen för att hålla ihop dem. En uppe och en nere. Nere kan du sen böja ut järnen så det blir en fångar. Se till att inte träbitarna glider ner i brunnen bara.

Eller så buntar du bara ihop dem uppe och har träbiten nere.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur djupt ner? Armeringsjärn sen kanske 2 st plank bitar med fyra hål i som du trär igenom järnen för att hålla ihop dem. En uppe och en nere. Nere kan du sen böja ut järnen så det blir en fångar. Se till att inte träbitarna glider ner i brunnen bara.

Eller så buntar du bara ihop dem uppe och har träbiten nere.
3 meter ner har jag stött på en sten. Provade att lyfta röret lite och även med jordborr. Men ingen framgång.

C carlert skrev:
3 meter ner har jag stött på en sten. Provade att lyfta röret lite och även med jordborr. Men ingen framgång.
Kan inte komma på någon konstruktion jag själv skulle våga stoppa ner i brunnen utan att ha svetsat. Kanske om man nejade ihop 4 st armeringsjärn ordentligt istället för att svetsa men är det 3 meter ner så behövs det väldigt långa armeringsjärn..

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
U upa skrev:
Kan inte komma på någon konstruktion jag själv skulle våga stoppa ner i brunnen utan att ha svetsat. Kanske om man nejade ihop 4 st armeringsjärn ordentligt istället för att svetsa men är det 3 meter ner så behövs det väldigt långa armeringsjärn..
Lite så jag känner med. Funderar om man skulle komma på något att fästa på rören som är till jordborren.

C carlert skrev:
Lite så jag känner med. Funderar om man skulle komma på något att fästa på rören som är till jordborren.
Det här har jag aldrig sagt så du vet om det skulle gå åt h-e..
Om man tar 4 armeringsjärn och fäster de på rören till jordborren med en hel drös med slangklämmor skulle det kunna fungera om man är försiktig men inget jag själv skulle våga eller rekommendera..

• Gilla
carlert
  • Laddar…
U upa skrev:
Det här har jag aldrig sagt så du vet om det skulle gå åt h-e..
Om man tar 4 armeringsjärn och fäster de på rören till jordborren med en hel drös med slangklämmor skulle det kunna fungera om man är försiktig men inget jag själv skulle våga eller rekommendera..
Tack för idén. Ska nog ta och införskaffa lite armeringsjärn. Och så tar jag de som sista lösningen. Och går det inte så ger jag nog upp den här brunnen. Iallafall för stunden.

A
Samma sak igen, är igenom leran kom en laddning med fin sand efter nu samma stenljud på samma djup Som förra hålwt

låter som en massiv sten.... berg?

Ger snart upp upp nu, vad ska ja göra?

borra en nytt testhål några meter bort och jämför :)

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
@Shirack Instämmer med lasseman. Hade du inte en granne som var framgångsrik?Överge denna begränsning du har och borra nära din granne istället. Placering pump o styrutrustning får du ta när brunnen är klar. För min del vet jag med mig att jag har sämre förutsättningar på västra sidan av tomten, övriga delen inga problem enligt SGU.

A
M mortimer skrev:
@Shirack Instämmer med lasseman. Hade du inte en granne som var framgångsrik?Överge denna begränsning du har och borra nära din granne istället. Placering pump o styrutrustning får du ta när brunnen är klar. För min del vet jag med mig att jag har sämre förutsättningar på västra sidan av tomten, övriga delen inga problem enligt SGU.
Ser man skillnad sånär som bars tomten? Jag ser ingen skillnad på min på SGU? Eller så tittar jag fel.

men här där jag är nu jaag inte mer genomsläpp än 30 liter den töms det, konstigt när sgu sa 125l/s eller mer..

A
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Shirack. Testa vid garaget.
Du kommer att lyckas![/QUOT

Tack för peppen, är deppigt nu, då kan jag överge pumprummet, och hoppas jag kan ha pumpen i rummet under garaget där oljetanken stått innan.

men nu är det andra förutsättningar, då måste jag börja med ta mig ner till grundvattnet, från gräsmattan, har inte lyxen att börja 3,3 meter under mark.

Men när jag pumpar ner filterbrunnen med kiesepumpen så måste jag dra upp kiesepumpen som är 2 meter lång med kolven ute, + om ett filterrör sticker upp en meter över mark, då behöver jag få kiespumpen 3 meter över mark. Min ställning idag är inte så hög.

Förövrigt så tror jag inte jag kommer ta upp min filterbrunn igen..... nu har jag vatten så ja kan köra med 2 spridare, behöver vatten till tomten resten av sommaren.

så funderar på att låta det vara som det är nu, och köpa ny filterbrunn med TNA gänga istället till mitt nya hål.

Då kommer stressen därmed minska att ja måste ha igång brunnen fort.

Ser bara inte varför jag kommer lyckas denna gång nu i all negativitet... kan marken ha så mycket bättre genomsläpplighet högre 45meter högre upp på tomten? Kan det va SGUn som ej stämmer?

Redigerat:
@Shirack Deppa inte nu. Du kommer fixa det.
Du kan absolut ha 125 l/s under där du är men du har kanske helt enkelt inte haft tillräckligt med filter i grundvattnet. Eller så är det uppmätt på lite mer djup fast fortfarande i jordlagret.

Tänk såhär vid garaget. Du har ju hyfsat bra facit med grannen. Hur var det nu? Hur långt ifrån ditt garage och hur mycket får han upp?

De gratis metrarna var ju nice att ha i gropen men det tar inte så lång tid att jordborra 4 meter.

Ja det kan diffa på tomten rejält med genomsläpplighet. När jag borrade sist så var det tur att jag hade sand precis där grundvattnet började. Hade jag haft 3 meter lera till så hade jag inte alls haft samma kapacitet som nu då jag skulle typ bara 1 meter filter i vattenförande.

Gropen du är i nu. Vad är det från början? Jag tänker om man har schaktat ur där och dumpat sten. Behöver ju inte vara berg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.