802 940 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Vad är det för lager? Djup?
TotalControl skrev:
Hade grundvatten på 1,5-2 meter. Just nu är jag nere med 2,5 meter filter samt 0,5 meter sump under marknivå.
Edit: Mätte precis ner till botten. Har 3,7 dit. Men har 4 meter rör.
Redigerat:
Bra fraktion.
Du ska ju inte kunna kiespumpa utan vatten.
Kan finnas två nivåer på grundvatten. Huvudlagret kallas friktionslager. Första lagret kan skapas om lagren separeras av lera som inte släpper igenom så bra.
Ser ju dock blött ut på bilden.
Kör djupare.
Du ska ju inte kunna kiespumpa utan vatten.
Kan finnas två nivåer på grundvatten. Huvudlagret kallas friktionslager. Första lagret kan skapas om lagren separeras av lera som inte släpper igenom så bra.
Ser ju dock blött ut på bilden.
Kör djupare.
Det där ser ut som riktig mumma fraktionTotalControl skrev:
Det går inte kiespumpa utan vatten. Du får tillföra vatten uppifrån samtidigt som du pumpar.
Kommit ner några centimeter nu ikväll. Tillsätter jag vatten så går de. Men blir fort torrt i hålet. Känns sådär. Hoppas på ett bra vattenlager inom kort.
Förra hålet hade jag vatten hela tiden från grundvattnet på ca 1,5-2 meters djup. Kunde pumpa med jetpumpen. Tömde visserligen hålet på typ en minut. Men några minuter senare hade jag 2 meter vattenpelare igen.
Förra hålet hade jag vatten hela tiden från grundvattnet på ca 1,5-2 meters djup. Kunde pumpa med jetpumpen. Tömde visserligen hålet på typ en minut. Men några minuter senare hade jag 2 meter vattenpelare igen.
Redigerat:
Hade du någon lera vid förra hålet?C carlert skrev:Kommit ner några centimeter nu ikväll. Tillsätter jag vatten så går de. Men blir fort torrt i hålet. Känns sådär. Hoppas på ett bra vattenlager inom kort.
Foderröret är ju bara till för att förhindra att hålet rasar in i icke vattenbärande lager, så ingen fara om det inte går alla meter tycker jag iaf..Shirack skrev: