Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är det för lager? Djup?

Hade grundvatten på 1,5-2 meter. Just nu är jag nere med 2,5 meter filter samt 0,5 meter sump under marknivå.

Edit: Mätte precis ner till botten. Har 3,7 dit. Men har 4 meter rör.

• Grävd sandhög vid byggprojekt med mätrör och svart handske i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bra fraktion.
Du ska ju inte kunna kiespumpa utan vatten.
Kan finnas två nivåer på grundvatten. Huvudlagret kallas friktionslager. Första lagret kan skapas om lagren separeras av lera som inte släpper igenom så bra.

Ser ju dock blött ut på bilden.
Kör djupare.

Bra fraktion.
Du ska ju inte kunna kiespumpa utan vatten.
Kan finnas två nivåer på grundvatten. Huvudlagret kallas friktionslager. Första lagret kan skapas om lagren separeras av lera som inte släpper igenom så bra.

Ser ju dock blött ut på bilden.
Kör djupare.
Det där ser ut som riktig mumma fraktion :cool:

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
F fizz skrev:
Det där ser ut som riktig mumma fraktion :cool:
Verkligen. Liknar den jag har.

Inget djupare. Knappt nåt vatten. Men tredje stenen av denna storlek jag får upp.

• Stor sten fastklämd i en rörände omgiven av grus, indikerande avsaknad av vatten i röret.
    Skapa konto
Det går inte kiespumpa utan vatten. Du får tillföra vatten uppifrån samtidigt som du pumpar.

• Gilla
1
  • Laddar…
Kommit ner några centimeter nu ikväll. Tillsätter jag vatten så går de. Men blir fort torrt i hålet. Känns sådär. Hoppas på ett bra vattenlager inom kort.

Förra hålet hade jag vatten hela tiden från grundvattnet på ca 1,5-2 meters djup. Kunde pumpa med jetpumpen. Tömde visserligen hålet på typ en minut. Men några minuter senare hade jag 2 meter vattenpelare igen.

Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
A
Nu e jag igång med nya hålet vid garaget :)

• Grön skottkärra full med grått grävavfall, bredvid grävd mark med synliga arbetshandskar.
    Skapa konto
  • En spade i ett nyligen grävt hål i gräsmark nära en person i sportsko, vid ett garageprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
C carlert skrev:
Kommit ner några centimeter nu ikväll. Tillsätter jag vatten så går de. Men blir fort torrt i hålet. Känns sådär. Hoppas på ett bra vattenlager inom kort.

Förra hålet hade jag vatten hela tiden från grundvattnet på ca 1,5-2 meters djup. Kunde pumpa med jetpumpen. Tömde visserligen hålet på typ en minut. Men några minuter senare hade jag 2 meter vattenpelare igen.
Hade du någon lera vid förra hålet?

Hade du någon lera vid förra hålet?
Nä ingen lera alls. Utan fin sand/grus enbart.

A
@Shirack snyggt. Siktar på grundvattnet ikväll?
självklart är nog nära nu, frågan är inte säkert mitt 3 meters foderrör räcker, hur skarvar man ihop dom tro om kag behöver en meter till?

Shirack skrev:
självklart är nog nära nu, frågan är inte säkert mitt 3 meters foderrör räcker, hur skarvar man ihop dom tro om kag behöver en meter till?
Foderröret är ju bara till för att förhindra att hålet rasar in i icke vattenbärande lager, så ingen fara om det inte går alla meter tycker jag iaf..

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.