802 652 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
350 spänn är väl inte mycket för att stilla din nyfikenhet?M mortimer skrev:
https://www.elgiganten.se/product/w...tionskamera-usb-typ-c-pc-android-10-meter-7mm
M mortimer skrev:
Ok vill inte ge upp rummet än, så ger det en chans till, är rätt lätt material att gå igenom...
om ingen annan har någon ide ang. Stenen i mitt första hål, känner det är perfekt material runt stenen.
HAr fått upp 3 stenar innan och detta är sista på detta djupet..
surt somfan
@Shirack Surt som fan. Ja kanske är bättre att spara energin till ett nytt hål. Det kan diffa rejält på tomten.
För de har jag fått smaka på idag. Kom precis in från min 3:e brunn som blir returbrunnen för kyla.
De övriga 2st brunnar jag har gjort så har det varit sand från mark ner till berg på 8-8.5m.
Returbrunnen borra jag ca 15 meter SÖ från brunn nr2. Lera! Sådan jävla klet till lera. Först svart som synden själv och sen blå/postglacial lera..
Vid 2.5 meter med jordborren så tänkte jag om jag skulle ge upp det här hålet och borra där jag vet finns sand.
Men sen tänkte jag på @upa och @shirak och alla andra som har kämpat järnet med sina så jag kan ju inte vara sissy och ge upp.
Tog ett armeringsjärn och tryckte genom leran som gick väldigt lätt, för att kolla om jag skulle känna någon annan fraktion. Och visst, efter 1 meter från mina 2.5 m så kände jag ett grusigt hasljud genom armeringsjärnet.
Så på med jordborren igen och mycket riktigt så kom sanden.
Sen gick det undan att komma ner till 8 meter med plunschen.
I morgon blir det pumpning.
Jag struntade i foderör och det gick bra. Skulle inte fått plats med det. Så heads up @rqx
Bilder: Lera, sand, rör, klar
För de har jag fått smaka på idag. Kom precis in från min 3:e brunn som blir returbrunnen för kyla.
De övriga 2st brunnar jag har gjort så har det varit sand från mark ner till berg på 8-8.5m.
Returbrunnen borra jag ca 15 meter SÖ från brunn nr2. Lera! Sådan jävla klet till lera. Först svart som synden själv och sen blå/postglacial lera..
Vid 2.5 meter med jordborren så tänkte jag om jag skulle ge upp det här hålet och borra där jag vet finns sand.
Men sen tänkte jag på @upa och @shirak och alla andra som har kämpat järnet med sina så jag kan ju inte vara sissy och ge upp.
Tog ett armeringsjärn och tryckte genom leran som gick väldigt lätt, för att kolla om jag skulle känna någon annan fraktion. Och visst, efter 1 meter från mina 2.5 m så kände jag ett grusigt hasljud genom armeringsjärnet.
Så på med jordborren igen och mycket riktigt så kom sanden.
Sen gick det undan att komma ner till 8 meter med plunschen.
I morgon blir det pumpning.
Jag struntade i foderör och det gick bra. Skulle inte fått plats med det. Så heads up @rqx
Bilder: Lera, sand, rör, klar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur var det nu? Du fick upp sand men inget rör gick ner?
Märkte idag att vi fick nästa lägga på mer tyngd vid varje rör. Visst blev inte mycket i slutändan kanske 200 kg. Men friktionen ökar rejält efter 1 meter rör.
Märkte idag att vi fick nästa lägga på mer tyngd vid varje rör. Visst blev inte mycket i slutändan kanske 200 kg. Men friktionen ökar rejält efter 1 meter rör.
Ja men precis. Får upp sand hela tiden. Och känns inte som nån sten eller liknande. Men kommer inte längre ner. Har 0,5 meter sump plus 2,5 meter filter under marknivå. De jobbet tog typ 1, max 2 timmar att göra. Så lite därav jag är sugen på att göra ett nytt ett par meter ifrån. Men jag vet inte. Kanske är mer tyngder som behövs trotts allt?TotalControl skrev:
Bra jobbar @TotalControl, smart ide med armeringsjärn, skulle jag ju provat för att se om jag hade stött på berg eller ej men nu är det för sent...
är rädd för det är berg då jag körde ner mitt blårör som är 30mm i diameter så kändes det helt plötsligt som det va stumt överallt i röret.
är det berg så är jag körd i detta hålet med, men får chansa en sista gång.. annars får det bli ett försök uppe vid garaget som grannen har.. för kan inte släppa han kör ut 70l/min utan att det sinar med en liten pemslang med slitsade spår i.
Kanske bättre tillrinning där uppe, vad vet jag...
är rädd för det är berg då jag körde ner mitt blårör som är 30mm i diameter så kändes det helt plötsligt som det va stumt överallt i röret.
är det berg så är jag körd i detta hålet med, men får chansa en sista gång.. annars får det bli ett försök uppe vid garaget som grannen har.. för kan inte släppa han kör ut 70l/min utan att det sinar med en liten pemslang med slitsade spår i.
Kanske bättre tillrinning där uppe, vad vet jag...
Har du ett armeringsjärn att känna runt med?C carlert skrev:Ja men precis. Får upp sand hela tiden. Och känns inte som nån sten eller liknande. Men kommer inte längre ner. Har 0,5 meter sump plus 2,5 meter filter under marknivå. De jobbet tog typ 1, max 2 timmar att göra. Så lite därav jag är sugen på att göra ett nytt ett par meter ifrån. Men jag vet inte. Kanske är mer tyngder som behövs trotts allt?
När jag kände runt så var det svårt att trycka genom sanden. Men jag hörde/kände has/grusljud.
Hade du testat med mycket mer vikt?
okej hopps hoppas hoppas, har monterat på 4 meter filterrör nu och går all in och hoppas jag kommer längre nu.TotalControl skrev:
stannar den på 2meter i under leran som är 30cm tjock så har jag 1,7m filter i övre grundvattnet och 2meter i det undre grundvatten lagret
Kommer du börja på ett nytt hål nu?Shirack skrev: