801 967 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
H Hensås skrev:Har äntligen beställt grejer!! Kiespump, rör, jordborr. Däremot fanns endast 0.5mm filterrör...Har läst att det rekommenderas 0.3mm men tänkte att om man använder sig av en sugledning med pumpautomat kan man sätta ett filter innan pumpen.
Hur ser ett sådant ut eller är detta möjligt? Eller går det bra med pump nere i brunnen ändå trots 0.5mm filterrör?
Om jag skulle gjort en filterbrunn skulle jag lindat markduk runt ett dräneringsrör som sen går ner i filterbrunnen. Jag har väldigt fin sand där jag bor. Biltema har dräneringsrör som är 100 mm och det finns dräneringsslang som är 90 mm. gardenafilter har min far använt med lite si så där resultat, en hel del sand letar sig igenom och han fick rengöra filtret ganska ofta. Farsgubben tar sitt vatten från en bäck.H Hensås skrev:Har äntligen beställt grejer!! Kiespump, rör, jordborr. Däremot fanns endast 0.5mm filterrör...Har läst att det rekommenderas 0.3mm men tänkte att om man använder sig av en sugledning med pumpautomat kan man sätta ett filter innan pumpen.
Hur ser ett sådant ut eller är detta möjligt? Eller går det bra med pump nere i brunnen ändå trots 0.5mm filterrör?
Nu när jag ser den bilden är jag helt 100% säker på att det var så jag fyllde i valen och att det var det jag beställde men fick med muff. Har inte brytt mig om att jämföra produktnummer och jämföra ordersedlar osv om vad som blev tokigt men att det var så jag beställde råder det ingen tvekan om.Shirack skrev:
Kul att fler ska sätta igång!H Hensås skrev:Har äntligen beställt grejer!! Kiespump, rör, jordborr. Däremot fanns endast 0.5mm filterrör...Har läst att det rekommenderas 0.3mm men tänkte att om man använder sig av en sugledning med pumpautomat kan man sätta ett filter innan pumpen.
Djuphålspumpar sväljer rätt bra med sand. Då kan du ha filter på trycksidan.
Beroende vad du har för fraktion så kan du få klart vatten även med 0.5mm. Att jag förespråkar 0.3mm kommer ifrån att brunnenbau brukar säga att vet man inte fraktionerna innan så gäller 0.3mm.
Och fizz kör ju 0.5 mm med rätt fin sand fattar jag det som, och han verkar nöjd.
Var var det du bodde @carlert? Är det i Kristianstadstrakten så finns det gamla fula sjöstensplattor på 16,5 kg styck att hämta gratis här. Det enda jag vill i så fall är att de aldrig kommer tillbaka..C carlert skrev:
Dax för dagens uppdatering....
Det här är inget som kommit upp ur rören utan lite av vad sambon roat sig med..
Idag har det varit ett jäkla krigande med tunna lager lera och grus/sand om vart annat.. När man nu fått in tekniken och känslan ordentligt för hur det beter sig där nere tycker iaf jag att det är just övergången mellan skikten som är riktigt besvärligt att ta sig förbi.
Här är en bild på platsen där slaget utspelade sig.
Här ser man lite av hur vi konstruerat en guider för att röret inte ska svaja så mkt samt hur marken underminerat och att mitt foderrör inte syns längre då det sugits ner ca en meter.
En video på ca en minut som visar tekniken vi varit tvungna att använda för att överhuvudtaget komma neråt. Kan säga att vid ett fåtal tillfällen de senaste metrarna neråt har det gått fortare men oftast långsammare än så här.
Att videon spelades in var för att jag var glad att det rörde sig neråt alls igen..
Totalt har vi kommit ner ytterligare 70 cm idag.
De sista 2,5-3 timmarna kanske 2 cm så kanske är jag vid vägs ände..? Det som är riktigt trist i kråksvängen är att vid varje plunschning får jag upp riktigt bra med grus/sand och att det börjar komma riktigt grova fraktioner. Superlätt att plunscha men röret rör sig inte neråt.
Har känt efter med ”bonna-mecks” borren och är säker på att det inte är en sten under röret iaf. Har däremot fått upp mina första två stenar. En lite mindre än en tändsticksask och den andra hälften så stor. Båda svarta som natten och kantiga/spetsiga som flinta.
Röret är nu nere på 9,85 meter och jag tvingas ta lite paus från borrandet i några dagar då hjälpen måste jobba lite..
Så jag ska försöka få fatt i lite pem-slang så jag kan provpumpa och se vad det ger. Jag hade hoppats på att slippa handla det tills jag var helt klar och inte alla filterrör låg i lerlager men det är som det är..
Har jag tur så ger det tillräckligt men är ganska säker på att jag måste ner en bit till. Det jag får upp med plunschern är väldigt lovande så bara en liiiiiiiten meter eller två så j-vlar..
Tanken vidare är att göra ytterligare ett försök med ännu mer vikt och snabbare mindre hårda hopp. Idag hade vi som mest strax över 500 kg och hopp och det knakade en del i det mesta men får chansa med ytterligare om jag måste djupare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har det varit ett jäkla krigande med tunna lager lera och grus/sand om vart annat.. När man nu fått in tekniken och känslan ordentligt för hur det beter sig där nere tycker iaf jag att det är just övergången mellan skikten som är riktigt besvärligt att ta sig förbi.
Logga in
Skapa konto
Här ser man lite av hur vi konstruerat en guider för att röret inte ska svaja så mkt samt hur marken underminerat och att mitt foderrör inte syns längre då det sugits ner ca en meter.
Logga in
Skapa konto
En video på ca en minut som visar tekniken vi varit tvungna att använda för att överhuvudtaget komma neråt. Kan säga att vid ett fåtal tillfällen de senaste metrarna neråt har det gått fortare men oftast långsammare än så här.
Att videon spelades in var för att jag var glad att det rörde sig neråt alls igen..
De sista 2,5-3 timmarna kanske 2 cm så kanske är jag vid vägs ände..? Det som är riktigt trist i kråksvängen är att vid varje plunschning får jag upp riktigt bra med grus/sand och att det börjar komma riktigt grova fraktioner. Superlätt att plunscha men röret rör sig inte neråt.
Logga in
Skapa konto
Har känt efter med ”bonna-mecks” borren och är säker på att det inte är en sten under röret iaf. Har däremot fått upp mina första två stenar. En lite mindre än en tändsticksask och den andra hälften så stor. Båda svarta som natten och kantiga/spetsiga som flinta.
Röret är nu nere på 9,85 meter och jag tvingas ta lite paus från borrandet i några dagar då hjälpen måste jobba lite..
Så jag ska försöka få fatt i lite pem-slang så jag kan provpumpa och se vad det ger. Jag hade hoppats på att slippa handla det tills jag var helt klar och inte alla filterrör låg i lerlager men det är som det är..
Har jag tur så ger det tillräckligt men är ganska säker på att jag måste ner en bit till. Det jag får upp med plunschern är väldigt lovande så bara en liiiiiiiten meter eller två så j-vlar..
Tanken vidare är att göra ytterligare ett försök med ännu mer vikt och snabbare mindre hårda hopp. Idag hade vi som mest strax över 500 kg och hopp och det knakade en del i det mesta men får chansa med ytterligare om jag måste djupare.
Är det inte risk för att ni blir lite halta av hoppandet?U upa skrev:Dax för dagens uppdatering....
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
[bild]
I övrigt är jag imponerad av entusiasmen!
Hahaha @upa. Ingen illa menat med jag och sambon skrattade så vi grät till videon! Såg förjävla roligt ut när kameran zoomade ut för att avslöja vad som skapade det monotona ljudet. Haha fyfan så bra .
"-Vad gör dem?" - "Borrar en brunn", "kan man göra så?" - "Tydligen"
Tack!
Vilket fall, det jag ser på bild på fraktionerna måste jag påstå är nog nästintill så perfekt det kan bli.
Får du ner filter i det lagret så är segerns sötma ett faktum!
Tack!
Vilket fall, det jag ser på bild på fraktionerna måste jag påstå är nog nästintill så perfekt det kan bli.
Nu blev det slut på rörspets. Gjort en del försök både med mindre rör, dragit upp allt en bit men utan resultat så nu är 9,40m rör uppdraget och rörspets är avslutat.
Nu blir de låna borr och börja planera för filterbrunn.
Hur har ni gjort i val av plats? Tagit ut med slagruta å hittat åder eller bara valt en bra plats?
Hur har ni gjort i val av plats? Tagit ut med slagruta å hittat åder eller bara valt en bra plats?
Du menar att det inte ger vatten?F fidde_modo skrev:Nu blev det slut på rörspets. Gjort en del försök både med mindre rör, dragit upp allt en bit men utan resultat så nu är 9,40m rör uppdraget och rörspets är avslutat.
Jag har valt plats där de har passat rent logistiskt med el, rördragning etc.
Kul att ni gillade videon..!TotalControl skrev:Hahaha @upa. Ingen illa menat med jag och sambon skrattade så vi grät till videon! Såg förjävla roligt ut när kameran zoomade ut för att avslöja vad som skapade det monotona ljudet. Haha fyfan så bra .
Tack!
Ja, när de började komma i plunschern jublade jag inombords. Tyvärr kom vi som sagt inte ner många centimeter med röret i det. I nästan 3 timmar fick jag upp en halvfull pump varje gång den åkte ner utan att röret sjönk alls...vattnet som följde med upp var även det klarare än det varit sedan jag kom ner i vattenbärande lager. Har ju 0,75 m sump i botten så skulle väldigt gärna få ner de 2,15 meterna rör jag har kvar..
Tror du muffarna är problemet? Har du känt att det går helt plötsligt lättare 60 cm eller hur mycket som är muff-fri av rören?
Med 0,75 m sump så skulle jag fundera på om inte det bästa vore att lägga ner en djuphålspump lite ovan botten, i sumpen. Med sparsamt med isgrus om det ens behövs med den fraktionen på bild.
Med 0,75 m sump så skulle jag fundera på om inte det bästa vore att lägga ner en djuphålspump lite ovan botten, i sumpen. Med sparsamt med isgrus om det ens behövs med den fraktionen på bild.
Nja.. Jag är helt övertygad att muffarna motarbetar och desto fler muffar som är i lerlager ju tyngre blir det att komma neråt. Men jag är även lika säker på att min kombination av att bana väg med ”bonna-meck” borren, bra med vikt på stupstocken och ”hoppandet” fungerar utmärkt för ändamålet. Jag kom ju inte neråt alls när jag stötte på leran men har efter hand ”knäckt” nöten om hur man kommer vidare och de senaste gångerna jag stötte på lerlager så har det bara varit en fråga om rätt teknik (en väldigt ansträngande sådan) men om man gjort på rätt vis har det fungerat. Det här är ngt annat än muffarna som spökar. Det är jag så säker på som jag kan bli.TotalControl skrev:Tror du muffarna är problemet? Har du känt att det går helt plötsligt lättare 60 cm eller hur mycket som är muff-fri av rören?
Ja, det kanske får bli en djuphålspump men får börja att undersöka med det jag har för att se om jag får upp ngt av värde alls..
Stämmer den gav inget vatten å projektet med rörspetsen har pågått under 3års tid utan att ja fick det att bli bättre så därav åkte den upp å nu blir de sikte på filterbrunn.TotalControl skrev:
Fick svar från Erdbohrer gällande filterrör med 0.3mm. De trodde att de kom in i lager igen om ca 3 veckor så får bli en lång väntan.
kan man följa er här samt planera för vart man vill ha brunnen. kommer bli en beställning på 2m filter och 10m rör. För grundvatten ligger runt 8m.
Eller bör ja ta ännu fler rör?
Har sand hela vägen ner till grundvatten
Om du har sand ner till grundvattnet som är lätt borrat och kör foderör så kan du räkna av 8 meter friktion när det är dags att plunscha.F fidde_modo skrev:Stämmer den gav inget vatten å projektet med rörspetsen har pågått under 3års tid utan att ja fick det att bli bättre så därav åkte den upp å nu blir de sikte på filterbrunn.
Fick svar från Erdbohrer gällande filterrör med 0.3mm. De trodde att de kom in i lager igen om ca 3 veckor så får bli en lång väntan.
kan man följa er här samt planera för vart man vill ha brunnen. kommer bli en beställning på 2m filter och 10m rör. För grundvatten ligger runt 8m.
Eller bör ja ta ännu fler rör?
Har sand hela vägen ner till grundvatten
Så jag skulle sikta djupare än så och 3 meter filter. 1 meter under vatten alla filter samt 0.5m sump.
Det blir 3 meter filter samt 10 meter rör. Skulle ta ett par extra meter rör. Surt att vara kort om rör om det går bra. Faktisk surare än att få rör över.
Men det är jag.