801 965 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
F fidde_modo skrev:Nu är det nära att de blir å beställa för filterbrunn. Ger mitt försök på rörspets ett sista försök imorgon.
Hittar inga 115 filter rör med 0,3mm slits på erdbohrer. Nån som är bra på tyska som kan maila och se om de är nått som är på ingång? Eller skulle de funka med 0,5mm? Har fin sand och de är nog så hela vägen ner.
Nån här som använt en sådan här längst ner eller de är bara onödigt?
F fidde_modo skrev:Nu är det nära att de blir å beställa för filterbrunn. Ger mitt försök på rörspets ett sista försök imorgon.
Hittar inga 115 filter rör med 0,3mm slits på erdbohrer. Nån som är bra på tyska som kan maila och se om de är nått som är på ingång? Eller skulle de funka med 0,5mm? Har fin sand och de är nog så hela vägen ner.
Nån här som använt en sådan här längst ner eller de är bara onödigt?
Fontario verkar ha det hemma, Även med TNA gänga
Ibland har man tur och ibland får man mer kunskaper på vägen än man kanske ville ha..?F fizz skrev:
Dåligt samvete tycker jag inte du ska ha.. Din plunch är nog det enda som fungerat klanderfritt på den här resan..
Redigerat:
Tackar!TotalControl skrev:
Tja.. Att vara rekordhållare är ju inte det sämsta..
Kan väl säga som så att grannarna varit ute och flabbat åt eländet mer än en gång. Idag hade de även bjudit in lite gäster till skådespelet, men tyvärr var ingen sugen på att betala för biljett när jag frågade..
Ser bra ut! Lycka till.
Har äntligen beställt grejer!! Kiespump, rör, jordborr. Däremot fanns endast 0.5mm filterrör...Har läst att det rekommenderas 0.3mm men tänkte att om man använder sig av en sugledning med pumpautomat kan man sätta ett filter innan pumpen.
Hur ser ett sådant ut eller är detta möjligt? Eller går det bra med pump nere i brunnen ändå trots 0.5mm filterrör?
Hur ser ett sådant ut eller är detta möjligt? Eller går det bra med pump nere i brunnen ändå trots 0.5mm filterrör?
fontario har 0,3 hemma på lagerH Hensås skrev:Har äntligen beställt grejer!! Kiespump, rör, jordborr. Däremot fanns endast 0.5mm filterrör...Har läst att det rekommenderas 0.3mm men tänkte att om man använder sig av en sugledning med pumpautomat kan man sätta ett filter innan pumpen.
Beror nog på vad du har i marken om 0,5 funkar eller ej.
Jag har dålig erfarenhet av filter personligen, försämrade mitt flöde mycket. Men vet gardena har ett som är specat till 100l/min som ska va rätt bra..
Men vet ej.
men jag har kört utan filter utan problem I ett år nu.
Filter på sugledning innan pump rekommenderar jag ej.
@fizz kör 0,5 va?
Redigerat:
Yes jag kör 0,5 filterrör och lider lite av sand i vattnet därav björnfilter. Beroende på filter är björnfilter specat till 3500l/h eller 4500l/h men står inget om tryckfall.Shirack skrev:fontario har 0,3 hemma på lager
Beror nog på vad du har i marken om 0,5 funkar eller ej.
Jag har dålig erfarenhet av filter personligen, försämrade mitt flöde mycket. Men vet gardena har ett som är specat till 100l/min som ska va rätt bra..
Men vet ej.
men jag har kört utan filter utan problem I ett år nu.
Filter på sugledning innan pump rekommenderar jag ej.
@fizz kör 0,5 va?
Edit: ev filter på trycksidan precis som Shirack skriver.
@Shirack har du någon länk till gardena varianten?
F fizz skrev:
Ska se om jag hittar det.. har ett helt nytt sånt hemma som jag köpte men aldrig använt då jag märkte de gick bra utan filter helt
F fizz skrev:
https://www.gardenstore.se/pumpskyd...fJB6YYf2BvyaMHcwIX35J9lGu3hhAeKIaAkteEALw_wcB
köpte det men aldrig provat