Jo en brunn ger mer kapacitet efter ett tag.
Beroende på material i marken så timmar till dygn.
Kan vara det du ser.

"Brunnenregenerierung".
 
@upa

Tack för uppdateringen!
Satan vad ni verkar ha kämpat och bra progress också. 8 meter du har du snart forumrekord :)
Jag förstår inte riktigt med kugga över. Men de kan du förklara någon annan gång när du inte är zombie trött :)
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
U upa skrev:
God afton alla..!
Nu är denna gubben trött..
Igår förberedde vi lite inför denna dagen med att bygga upp en ställning, fylla igen utanför foderröret då det var ca 20 cm fritt runt om (ingen bra idé skulle det visa sig), lägga en”guideplanka” med hål på plats jäms med marken samt tillverka en ny lite längre och bättre stupstock.
Jag, min kära sambo och min tokstarka bror startade vid 9 i morse och har kört på hela dagen med några få 5 minuters pauser samt samt en 25 minuters lunch vid 19:30... Slutade ngn gång efter 21 så blev ett stadigt pass.
Tyvärr har jag slarvat med att ta bilder och föra anteckningar då telefonen fick ligga inne så jag inte skulle skulle spräcka displayen mer än sist...:seenoevil:
Iaf så började vi med ”hyfsat” löst rör 3 meter ner i backen då jag backat tillbaka det mesta för att inte röret skulle sitta som berget när vi började. Plunchade ganska enkelt ner till strax innan 4 meter och där började leran. Ömsom pluncha och ömsom luckra med ”bonna-meck” borren så gick det så sakteliga ner. Kändes inte alls som man tjänade något på att redan ha varit på det djupet men vem vet..? Många om och men på vägen senare.. Väl nere på 7 meter så gick det att bara pluncha igen och det kom upp ganska grovt grus. Tjoohooo!!!
Säg den glädje som varar för en halv meter ner så var det lera igen.. totalt ligger nu exakt 8 meter rör nere i backen och jag är 99,9% säker på att det kommer grus vid 8,5-9,0 meter igen (man känner att det är en förändring där nere när man vevar med ”bonna-meck” borren och sitter inte lera i den när den kommer upp) men vi var tvungna att bryta då röret kuggat över en bit ner och vinklat sig så inte plunchern löpte fritt och det slutat sjunka hur mkt vi än ”hoppade”.
Att kombinera plunchining med vikt och hopp alá den video som lades upp tidigare i tråden fungerar väldig bra när det tar tvärstopp. Tyvärr så visade sig att mitt foderrör har följt med ner ca 1,5 meter och jag har åter igen ca 20 cm fritt runt röret. Detta märktes inte förres en rörskarv kuggade över då inget fixerade det och röret stod i vinkel. Mer bonna-meck så är röret rakt igen men frågan är hur det blir när vi tvingas hoppa på det igen då äventyret fortsätter...
Har kvar 4 meter att få ner i backen.. Kan säga att jag är jäkligt nöjd med dagen och vi har verkligen gett allt för att komma dit vi är men är mer än lite skeptisk om det här kommer gå vägen just nu. Säkert mkt osammanhängande och märkligheter i det jag skrev nu men det får ni ta för nu tyar jag inte ens läsa det själv..:sleep:

Kul det går bra :) känns som du har spännande dag att vänta. Har du kommit igenom från lera till sand/grus sen lera igen så kanske det är lite rester eller tunt lager :)

jag tror helt utan kunskap du snart är igenom, inga stenar alls än?
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
U upa skrev:
God afton alla..!
Nu är denna gubben trött..
Igår förberedde vi lite inför denna dagen med att bygga upp en ställning, fylla igen utanför foderröret då det var ca 20 cm fritt runt om (ingen bra idé skulle det visa sig), lägga en”guideplanka” med hål på plats jäms med marken samt tillverka en ny lite längre och bättre stupstock.
Jag, min kära sambo och min tokstarka bror startade vid 9 i morse och har kört på hela dagen med några få 5 minuters pauser samt samt en 25 minuters lunch vid 19:30... Slutade ngn gång efter 21 så blev ett stadigt pass.
Tyvärr har jag slarvat med att ta bilder och föra anteckningar då telefonen fick ligga inne så jag inte skulle skulle spräcka displayen mer än sist...:seenoevil:
Iaf så började vi med ”hyfsat” löst rör 3 meter ner i backen då jag backat tillbaka det mesta för att inte röret skulle sitta som berget när vi började. Plunchade ganska enkelt ner till strax innan 4 meter och där började leran. Ömsom pluncha och ömsom luckra med ”bonna-meck” borren så gick det så sakteliga ner. Kändes inte alls som man tjänade något på att redan ha varit på det djupet men vem vet..? Många om och men på vägen senare.. Väl nere på 7 meter så gick det att bara pluncha igen och det kom upp ganska grovt grus. Tjoohooo!!!
Säg den glädje som varar för en halv meter ner så var det lera igen.. totalt ligger nu exakt 8 meter rör nere i backen och jag är 99,9% säker på att det kommer grus vid 8,5-9,0 meter igen (man känner att det är en förändring där nere när man vevar med ”bonna-meck” borren och sitter inte lera i den när den kommer upp) men vi var tvungna att bryta då röret kuggat över en bit ner och vinklat sig så inte plunchern löpte fritt och det slutat sjunka hur mkt vi än ”hoppade”.
Att kombinera plunchining med vikt och hopp alá den video som lades upp tidigare i tråden fungerar väldig bra när det tar tvärstopp. Tyvärr så visade sig att mitt foderrör har följt med ner ca 1,5 meter och jag har åter igen ca 20 cm fritt runt röret. Detta märktes inte förres en rörskarv kuggade över då inget fixerade det och röret stod i vinkel. Mer bonna-meck så är röret rakt igen men frågan är hur det blir när vi tvingas hoppa på det igen då äventyret fortsätter...
Har kvar 4 meter att få ner i backen.. Kan säga att jag är jäkligt nöjd med dagen och vi har verkligen gett allt för att komma dit vi är men är mer än lite skeptisk om det här kommer gå vägen just nu. Säkert mkt osammanhängande och märkligheter i det jag skrev nu men det får ni ta för nu tyar jag inte ens läsa det själv..:sleep:
Bra kämpat Upa. Får verkligen hoppas att det är tunt lerlager du är i nu och sen bara lagom grovt grus.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Får upp sand i varje gång. Men efter att säkert ha tagit upp den närmare 50-60 gånger och sandhögar likt denna på bild så kommer man inte en enda cm...

Botten känns rätt hård. Som om de kan vara stenar. Ibland försvinner de. Och kommer sedan tillbaka. Men får hela tiden upp grus och småsten.
 
  • En hög med sand och grus på hårt underlag, tyder på återkommande utgrävning utan framsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
carlert: vad har du för slitsdiameter på filterrören, har du pump så du kan provpumpa ?
 
M mortimer skrev:
carlert: vad har du för slitsdiameter på filterrören, har du pump så du kan provpumpa ?
Jag har 0,3. Och har rätt snart 0,5 meter sump samt 3 meter filter under marknivå. Men de är det.

Har dragit ner och provpumpat några gånger. Kan ”tömma” den på rätt kort tid. Men tar inte lång tid förrens de finns vatten i den ändå. Eller ja. Finns alltid vatten. Har inte lyckats få den helt torr. Men iaf tömt så mycket så jag inte får ett jämt flöde vatten ur pumpen. Har inte tagit tiden men rör sig om Max 1-2 minuter innan jag har typ närmare 2 meter vattenpelare i röret igen. Så de känns som tillrinningen är helt okej.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Nicklasson
  • Laddar…
3 meter filter under grundvattnet?

Har du testat med lite mer vikter?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
3 meter filter under grundvattnet?

Har du testat med lite mer vikter?
När, precis under marknivå. Har fyra meter släta rör som jag vill ha på. Men kommer inte djupare... men har inte gett upp. Bara för stunden.

Har provat att ta bort alla stenplattor. Och står på stupstocken. Men de blir ingen skillnad. Nu väger jag inte jättemycket. Kring 60. Men borde jag prova med ännu mer vikt eller?
 
Ja du kan brassa på flera hundra kilo. Ju djupare ju mer friktion ju mer vikt.
400 kg kan du i alla fall lägga på.
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja du kan brassa på flera hundra kilo. Ju djupare ju mer friktion ju mer vikt.
400 kg kan du i alla fall lägga på.
Då ska jag leta upp mer vikter och ge de mer försök.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
60kg är ingenting, knappt en stor grovarbetare på 90-100kg när man kommer ner heller. Men 200kg jämnt fördelat är inga problem, sen kan man säkert lasta uppemot 400kg om det nu hjälper jämfört med 200kg.
 
  • Gilla
carlert och 1 till
  • Laddar…
Carlert: vad har du för grundvattennivå ?
 
M mortimer skrev:
Carlert: vad har du för grundvattennivå ?
Stötte på grundvatten på typ 1,5 meter.
 
Måste fixa mer vikter på nåt sätt. Tog allt jag kunde. Och de är väl typ 120-130 kilo. Får som sagt upp sand. Men de händer inget. Drar jag ner jordborren så känns de som sand/grus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.