C carlert skrev:
Ja jag tycker oxå det är konstigt. Ingen lera i sikte. Funderar på om man kanske köpte sämsta plunchern....

Men bra omdöme har den.

[länk]
Det ska vara riktigt bra grejer om man ska tro olika brunnenbau forum. Har du kikat att klaffventilen är hel? Kan vara så oturligt att plunschern studsar på en sten och inte gräver ner sig i sanden. Då får man härja runt med något i hålet.
 
R rqx skrev:
Jag hade nog otrolig tur så den gängade sig in i borrskären. Sen fick jag dra med benen till jag kräktes ungefär ja leran är så solid att det inte ramlar in något
[bild]
Jösses , jo jag ser det på leran. Du måste ha kämpat på bra. Jag skulle lägga i ett foder innan brunnsrören sen. För jag tror blir det där blöt så sväller den och suger fast brunnsröret ordentligt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det ska vara riktigt bra grejer om man ska tro olika brunnenbau forum. Har du kikat att klaffventilen är hel? Kan vara så oturligt att plunschern studsar på en sten och inte gräver ner sig i sanden. Då får man härja runt med något i hålet.
Sånt här får jag upp. Sa sanden/gruset. Inte de runt omkring. Men för rätt ofta upp stenar i storlek som den på bild.
 
  • Stor ensam sten omgiven av grus och mindre stenar i en sandig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Riktigt bra lager att ha i en brunn. Små pebbels. Hoppas du kommer ner mer för genomsläpplighetet lär inte vara ett problem om det ser ut så.

Plunschern kan säkert studsa på en sådan sten. Hade försökt med att borra direkt i röret mer.
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jösses , jo jag ser det på leran. Du måste ha kämpat på bra. Jag skulle lägga i ett foder innan brunnsrören sen. För jag tror blir det där blöt så sväller den och suger fast brunnsröret ordentligt.
Slitsat foderrör typ avloppsrör hela vägen? Jag tror knappt jag kan få ner ett 160mm avloppsrör dock, hålet blir ju ganska exakt 145 mm och att trycka ner i leran går nog inte
 
Nej inte slitsat. Bara foder (160 avloppsrör) fram till grundvattnet.
Men om du inte får plats så skippa det. Inte värt att förstöra väggarna.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Riktigt bra lager att ha i en brunn. Små pebbels. Hoppas du kommer ner mer för genomsläpplighetet lär inte vara ett problem om det ser ut så.

Plunschern kan säkert studsa på en sådan sten. Hade försökt med att borra direkt i röret mer.
Ja tillrinningen känns redan bra. Provade att dra igång pumpen och kunde tömma hålet på typ en minut. Men en minut senare så hade jag säkert 1-5- 2 meter vatten igen. Så detta blir nog bra får vi hoppas. Nya tag imorgon.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej inte slitsat. Bara foder (160 avloppsrör) fram till grundvattnet.
Men om du inte får plats så skippa det. Inte värt att förstöra väggarna.
Jag ska garanterat testa det! Är jag inte redan vid grundvatten? Eller du menar grundvatten i sand?
 
R rqx skrev:
Jag ska garanterat testa det! Är jag inte redan vid grundvatten? Eller du menar grundvatten i sand?
Foder ner till grundvattnet i sand är ju riktigt bra. För då har du ett bra försprång och inte behöver oroa dig att dyra brunnsröret suger fast om du behöver ta upp det eller liknade om du stöter på sten.
Men om du kommer ner till sand efter leran och det är meckigt att få ner foder så skulle jag skippa det. Inte värt det. Bättre att fortsätta att plunscha ner mot färdigt djup istället för att mecka med det.
 
C carlert skrev:
Ja tillrinningen känns redan bra. Provade att dra igång pumpen och kunde tömma hålet på typ en minut. Men en minut senare så hade jag säkert 1-5- 2 meter vatten igen. Så detta blir nog bra får vi hoppas. Nya tag imorgon.
Låter bra :) hur mycket filter har du nu under vattenförande lager?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Låter bra :) hur mycket filter har du nu under vattenförande lager?
Jag skulle gissa på 1,5 meter iaf. Av totalt tre meter filter plus sump som snart är precis under marknivå.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Foder ner till grundvattnet i sand är ju riktigt bra. För då har du ett bra försprång och inte behöver oroa dig att dyra brunnsröret suger fast om du behöver ta upp det eller liknade om du stöter på sten.
Men om du kommer ner till sand efter leran och det är meckigt att få ner foder så skulle jag skippa det. Inte värt det. Bättre att fortsätta att plunscha ner mot färdigt djup istället för att mecka med det.
Får se lite när jag kommer ur leran då och ta det därifrån :)
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Shirack, @upa Ni har väl inte gett upp? ;)

Nejdå massa fördelsedagskalas för 2åringen har tagit all tid... ska försöka ge mig på det imorgon igen...


Va nere och lös i brunnen när jag körde en T380 popupspridare idag. Vet ej vad en sådan kan dra, men vettenpelaren sjönk ej synbart...

känns som tillrinningen blivit bättre men tror inte jag kan köra med öppen slang. Vorre konstigt om tillrinningen blivit så mycket bättre endast pga jag kört med en spridare Igång mer eller mindre dygnet runt nu ett par dagar.

Men kommer nog med uppdatering imorgon ang. Stenen.

Såg högre upp i tråden någon som fått ut en jävligt stor sten idag:surprised:
 
  • Gilla
HenkeGo och 2 till
  • Laddar…
God afton alla..!
Nu är denna gubben trött..
Igår förberedde vi lite inför denna dagen med att bygga upp en ställning, fylla igen utanför foderröret då det var ca 20 cm fritt runt om (ingen bra idé skulle det visa sig), lägga en”guideplanka” med hål på plats jäms med marken samt tillverka en ny lite längre och bättre stupstock.
Jag, min kära sambo och min tokstarka bror startade vid 9 i morse och har kört på hela dagen med några få 5 minuters pauser samt samt en 25 minuters lunch vid 19:30... Slutade ngn gång efter 21 så blev ett stadigt pass.
Tyvärr har jag slarvat med att ta bilder och föra anteckningar då telefonen fick ligga inne så jag inte skulle skulle spräcka displayen mer än sist...:seenoevil:
Iaf så började vi med ”hyfsat” löst rör 3 meter ner i backen då jag backat tillbaka det mesta för att inte röret skulle sitta som berget när vi började. Plunchade ganska enkelt ner till strax innan 4 meter och där började leran. Ömsom pluncha och ömsom luckra med ”bonna-meck” borren så gick det så sakteliga ner. Kändes inte alls som man tjänade något på att redan ha varit på det djupet men vem vet..? Många om och men på vägen senare.. Väl nere på 7 meter så gick det att bara pluncha igen och det kom upp ganska grovt grus. Tjoohooo!!!
Säg den glädje som varar för en halv meter ner så var det lera igen.. totalt ligger nu exakt 8 meter rör nere i backen och jag är 99,9% säker på att det kommer grus vid 8,5-9,0 meter igen (man känner att det är en förändring där nere när man vevar med ”bonna-meck” borren och sitter inte lera i den när den kommer upp) men vi var tvungna att bryta då röret kuggat över en bit ner och vinklat sig så inte plunchern löpte fritt och det slutat sjunka hur mkt vi än ”hoppade”.
Att kombinera plunchining med vikt och hopp alá den video som lades upp tidigare i tråden fungerar väldig bra när det tar tvärstopp. Tyvärr så visade sig att mitt foderrör har följt med ner ca 1,5 meter och jag har åter igen ca 20 cm fritt runt röret. Detta märktes inte förres en rörskarv kuggade över då inget fixerade det och röret stod i vinkel. Mer bonna-meck så är röret rakt igen men frågan är hur det blir när vi tvingas hoppa på det igen då äventyret fortsätter...
Har kvar 4 meter att få ner i backen.. Kan säga att jag är jäkligt nöjd med dagen och vi har verkligen gett allt för att komma dit vi är men är mer än lite skeptisk om det här kommer gå vägen just nu. Säkert mkt osammanhängande och märkligheter i det jag skrev nu men det får ni ta för nu tyar jag inte ens läsa det själv..:sleep:
 
  • Gilla
Mardigan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.