N Nathrezim skrev:
Ni spolar alltså aldrig djupare än ungefär 5 meter? Min förhoppning är ju att, om möjligt, någonstans ta sig förbi de här 9.5 metrarna och oavsett måste jag ner till 9.5 för att få vatten. Kanske får bege mig till Rinkaby och se om de har 6 meter 75mm. Kanske fungerar att skarva med skruv om man köper länge rör och färre skarvar.
Nej vi går sällan djupare än 5 meter eftersom vi inte har längre rör. Vi har skarvat på en enmetere till för att komma lite djupare ibland men eftersom vi har vatten på 2 meter så kan vi ändå ha en 2 metersil i varje hål. Men som sagt så vill jag komma över ett gammalt bevattningsrör då de ofta är 9 meter. I skarvar på avloppsrör skruvar vi i lagom långa montageskruv så att de inte trycks isär.
Jag hade aktat mig för att ha en skarv för djupt om man använder avloppsrör. Då röret blir betydligt större i skarven.
 
A
Hitta en intressant pump på rinkaby jag blev intresserad av om jag får igång filterbrunnen

inte sett den på hemsida
 
  • Blå Jet 12 M Ultra pump utställd på hylla med teknisk specifikation och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå vattenpump av märket JET 12 M ULTRA på hylla i butik med specifikationsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Hitta en intressant pump på rinkaby jag blev intresserad av om jag får igång filterbrunnen

inte sett den på hemsida
Skulle vilja se kurvorna tyvärr tycker jag det börjar bli mer och mer som inte finns med på hemsidan...
 
  • Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
Då var ett 9 meters tre tums aluminiumrör hämtat. Blev lagom mycket överhäng bakom kärran .
 
  • Gilla
  • Wow
fizz och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Då var ett 9 meters tre tums aluminiumrör hämtat. Blev lagom mycket överhäng bakom kärran .
Körde hem från Rinkaby rör med 6 meter avloppsrör och jag tyckte det var mkt överhäng..:rofl:
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Shirack, blev det någon jobb på brunnen idag?

Inte mer än jag hämtat illern hos @upa


Min dotter fyller två år idag så hela dagen har gått åt henne nästan, legat på yngsjö strand och glassat med barnen, sen pizza i åhus och glass på glassbåten, sen hem och bada i poolen....

sen när dom somnat så ska en bag in box öppnas.
så ej lämpligt att hoppa ner i ett farligt hål då haha.

Så idag är första dagen på 8 dagar jag ej rör brunnen.. sambon är glad jag kommer in innan 23:00 utan att va skitig som en gris för en gångs skull

kör en t380 och en t200 spridare dygnet runt nu för att se om tillrinningen ökar.


Men imorgon kväll ska jag prova illern.


Köpte ialafall en egen borrförlängning på rinkaby idag...420kr utan borr så fick jag 8 meters förlängningsrör med handtag.

sen kan ja tillverka egna borr på jobbet.

All heder till @upa utan honom hade jag ej varit där jag varit.. men alltid kul att ha egen gear också
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
Oj 8 dagar. Tiden har gått fort. Ja då är det behövligt med paus! Låter som en bra dag!
Jag ruttnar på värmen och längtar till kylsystemet är klart.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Oj 8 dagar. Tiden har gått fort. Ja då är det behövligt med paus! Låter som en bra dag!
Jag ruttnar på värmen och längtar till kylsystemet är klart.

Låter nice somfan där ni aldrig stöter på lera...
Vad är tanken? Att hämta kallt i ett hål och lämna varmt i ett annat?

har ju varit så uppe i mitt så har onte hunnit läsa ditt riktigt
 
Ja exakt. Kallt från ett varmt ner till ett annat. Värmeväxlare där i mellan.
Cirkulationspump som betjänar 3 takkasetter i 3 sovrum och 1 jätte väggenhet i vardagsrum/kök.

Hatar värme :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jäkla så snabbt de går att få grejer alltså. Beställde både jordborr och pluncher i onsdags förmiddag. Hade dem utanför dörren vid kl 10 i morse. Nu är helgen räddad
 
  • Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Provborrade lite innan läggdags för dottern. Kom ca 20cm innan jag stötte på sten, flyttade sidleds och kom ca 40-50cm innan jag stötte på en ny, gav mig den på att stenen skulle upp eftersom det var ganska ytligt. Den var i princip lika stor som borren. Sen var det svinsegt att borra vodare ca 20cm. Imorgon blir det till att se om det ens går att borra mig ner i denna lera och sen hoppas jag det blir lättare och lättare....
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
R rqx skrev:
Provborrade lite innan läggdags för dottern. Kom ca 20cm innan jag stötte på sten, flyttade sidleds och kom ca 40-50cm innan jag stötte på en ny, gav mig den på att stenen skulle upp eftersom det var ganska ytligt. Den var i princip lika stor som borren. Sen var det svinsegt att borra vodare ca 20cm. Imorgon blir det till att se om det ens går att borra mig ner i denna lera och sen hoppas jag det blir lättare och lättare....
Mmm.. Det är ju inte mer än ”rättvist” om det blir lättare sen om det strävar emot i början tycker jag. Håller tummarna. (y)
 
Vet inte om det är dumt att testa att hälla i vatten för att göra den mjuk. Hård lera måste vara tufft?

Kul att fler börjar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.