En hantverkare med äkta yrkesheder ska kunna montera i princip vad som helst inom sitt gebit. Som JohanLun skriver, det finns folk som inte vill ha moderna "plug´n´play" prylar i sitt hem, utan kanske något tidstypiskt. En äkta hantverkare ska givetvis kunna ordna detta. Dock verkar det som att dagens hantverkare är väldigt bekväma av sig. Det ska bara vara materiel som är enkla att montera och som de känner väl till, annars får det vara.

Givetvis handlar det inte om det i första hand...det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt för minsta möjliga ansträngning.

Ordet hantverkare kanske skulle ersättas med "Montör och materielförsäljare"...

• Gilla
  • Älska
Ganescha och 7 till
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Varför skulle det vara fel? Det märkliga är väl isåfall att du inte får bättre rabatt hos din grossist.

Du menar att du aldrig köper TV hos Elgiganten utan alltid hos din lokala TV installatör som säljer den 20% dyrare?
Poängen är väl att man inte köper TV,n hos Elgiganten om man tänkt låta den lokala tvhandlaren installera den.

• Gilla
Saipala
  • Laddar…
P Paxman skrev:
En hantverkare med äkta yrkesheder ska kunna montera i princip vad som helst inom sitt gebit. Som JohanLun skriver, det finns folk som inte vill ha moderna "plug´n´play" prylar i sitt hem, utan kanske något tidstypiskt. En äkta hantverkare ska givetvis kunna ordna detta. Dock verkar det som att dagens hantverkare är väldigt bekväma av sig. Det ska bara vara materiel som är enkla att montera och som de känner väl till, annars får det vara.

Givetvis handlar det inte om det i första hand...det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt för minsta möjliga ansträngning.

Ordet hantverkare kanske skulle ersättas med "Montör och materielförsäljare"...
Kan säga att jag gör vad som helst, så länge min arbetsgivare tycker att det är bra. Och om du vill ha dina grejer monterade med det material du vill så får du det förutsatt att det antingen är godkänt eller så skriver du under avvikelsen. Svårare än så behöver det inte vara. Men det var inte detta tråden handlade om från början.

G Grävkalle skrev:
Poängen är väl att man inte köper TV,n hos Elgiganten om man tänkt låta den lokala tvhandlaren installera den.
Den lokala tv-handlaren säljer oftast installationen som en tilläggstjänst.

Tex parabolinstallation kan man ofta köpa separat, det brukar inte vara några problem att få en ny/begagnad parabol installerad av en firma som inte sålt parabolen.

• Gilla
dennis_f och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Då känns det som att du är på fel forum...åtminstone i fel forumkategori. Såvida du inte är här för att förstöra.
Känns som att jag faktiskt får vara medlem på ett internetforum om jag så vill, dessutom äger jag både gård och tycker det finns en hel del trådar och smarta hemmapulare här som har fina lösningar på dels vvs men främst annat klurigt.

S Saipala skrev:
Då betalar du gärna medans jag står och väntar på att du åker och köper rätt fabrikat då? Eller vill du att jag ska åka till nästa kund och berätta för den vad den ska köpa? Nja jag varken gör eller vill göra jobb hos privatpersoner så jag behåller yrkeskunskaperna inom kåren.
Om jag betalar dig för projekteringen, absolut.

S Saipala skrev:
Ibland finns det plats för det ja, ibland inte. Men det var inte det som var min poäng om det går att kapa anslutningarna eller inte.
Du kan ju ändå inte använda gamla anslutningarna då måste du skriva avvikelse på det i såna fall om du ska följa reglerna och det ska vi väl.

S Saipala skrev:
Känns som att jag faktiskt får vara medlem på ett internetforum om jag så vill, dessutom äger jag både gård och tycker det finns en hel del trådar och smarta hemmapulare här som har fina lösningar på dels vvs men främst annat klurigt.
Jag skrev inget om att du inte får vara här...men det är ju intressant att du tycker att det är OK att få tips och råd av privatpersoner gällande VVS på ett forum, men håller på din egen kunskap för att skydda ditt skrå. :thinking: Just sayin...

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Du kan ju ändå inte använda gamla anslutningarna då måste du skriva avvikelse på det i såna fall om du ska följa reglerna och det ska vi väl.
Vi förstår inte varandra, vi lämnar det därhän.

P Paxman skrev:
Jag skrev inget om att du inte får vara här...men det är ju intressant att du tycker att det är OK att få tips och råd av privatpersoner gällande VVS på ett forum, men håller på din egen kunskap för att skydda ditt skrå. :thinking: Just sayin...
Ja, och jag skrev inget om att jag får tips och råd men det håller på att spåra ur rejält nu och jag känner väl att vi är bortom tråden och inget vi diskuterar kommer föra den optimala upphandlingen mellan hantverkare och privatkund frammåt.

S Saipala skrev:
Ja, och jag skrev inget om att jag får tips och råd men det håller på att spåra ur rejält nu och jag känner väl att vi är bortom tråden och inget vi diskuterar kommer föra den optimala upphandlingen mellan hantverkare och privatkund frammåt.
OK, tar tips och råd då.

Tråden handlar till stort om hantverkares inställning till privatkunder, och ditt uttalande om att "behålla kunskapen inom kåren" är ett tydligt exempel på det jag tycker så illa om hos många hantverkare. Det finns dock många undantag. Inom VVS här på BH är t ex "Krilleman" ett bra exempel...och han får ta mycket skit från sina kollegor som tycker att han är en förrädare.

• Gilla
kacklarn och 6 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
OK, tar tips och råd då.

Tråden handlar till stort om hantverkares inställning till privatkunder, och ditt uttalande om att "behålla kunskapen inom kåren" är ett tydligt exempel på det jag tycker så illa om hos många hantverkare. Det finns dock många undantag. Inom VVS här på BH är t ex "Krilleman" ett bra exempel...och han får ta mycket skit från sina kollegor som tycker att han är en förrädare.
Handlade väl ursprungligen om att ts anlitade en rörpulare som ts själv lärt upp och nu ville han ha mer pröjs än överenskommelsen? Och det kan vi väl alla våra överens om att det är fel.

Ja och där står jag vid mitt uttalande, likt som jag får 'krilleman' göra som han känner. Förrädare? Nä det låter väl drastiskt. Men jag är som sagt inte företagare så mig spelar det ju ingen större roll.

Krilleman
Att rädda upp denna tråden till ON-topic #523 inlägg senare ser jag som omöjligt. :confused:

Jo förrädare är jag ju absolut! :):rofl:

Snarare en hjälpande hand i nöd när det inte går som man tänkt.

Men denna tråden gillar jag bäst! Framförallt när den utmynnade från en annan tråd som blev kraftigt editerad av moderatorerna så mina inlägg också försvann med citeringar...
https://www.byggahus.se/forum/threads/yrkesmaen-som-gratisjobbar-pa-forumet.321837/

:crysmile:

Orkar ni inte läsa hela tråden finns min kortfattade inställning till mina hjälpande inlägg här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ling-i-en-enda-del.349794/page-2#post-3372148

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
L
Fast, det är ju helt fel att svenska trä lägger upp instruktioner som kunden sedan låter polacker bygga.

Falu plast, dem bojkottar vi redan. Hoppas VVS branschen nånsin kan gå ihop så den typen av företag försvinner. Men det känns osannolikt.

L Le'Oracle skrev:
Fast, det är ju helt fel att svenska trä lägger upp instruktioner som kunden sedan låter polacker bygga.

Falu plast, dem bojkottar vi redan. Hoppas VVS branschen nånsin kan gå ihop så den typen av företag försvinner. Men det känns osannolikt.
Varför är det fel?

Vad gör/har Falu plast gjort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.