66 216 läst · 765 svar
66k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Själv jobbet måste väl hantverkaren ändå kunna ta ansvar för? Det är ju det man betalar hantverkaren för.J JohanLun skrev:
Men materialen är det klart att hantverkaren kan få slippa ta ansvar om man köper det själv.
Men, som det var uppe i en annan tråd, det är ingen hantverkare som kan visa att garantijobb är nåt som skulle påverka prissättningen. Även om 10% av dina jobb är garantijobb så täcks ju den kostnaden i princip av 10% ökning av timpenningen.
Jag håller med, jobbet ska vara garanti på, men givetvis blir det svårare gränsdragning om kunden tillhandahåller material. Åt andra hållet så bör garanti på utförandet ligga på timkostnaden och garanti på material ligga på materialet - det blir ju rättvisast. Men egentligen är ju detta helt upp till utförare och kund - bara det framgår innan och inte efter...N Nerre skrev:Själv jobbet måste väl hantverkaren ändå kunna ta ansvar för? Det är ju det man betalar hantverkaren för.
Men materialen är det klart att hantverkaren kan få slippa ta ansvar om man köper det själv.
Men, som det var uppe i en annan tråd, det är ingen hantverkare som kan visa att garantijobb är nåt som skulle påverka prissättningen. Även om 10% av dina jobb är garantijobb så täcks ju den kostnaden i princip av 10% ökning av timpenningen.
Men...Vi får inte blanda fabrikat hur som helst, då gäller det ju att kunden har såpass bra kännedom att den köper material som vi kan montera ihop och där igenom ge garanti på vårt arbete. Annars får vi skriva avvikelser och det vill ni såklart inte ha när allt ska vara tipptoppJ JohanLun skrev:Jag håller med, jobbet ska vara garanti på, men givetvis blir det svårare gränsdragning om kunden tillhandahåller material. Åt andra hållet så bör garanti på utförandet ligga på timkostnaden och garanti på material ligga på materialet - det blir ju rättvisast. Men egentligen är ju detta helt upp till utförare och kund - bara det framgår innan och inte efter...
Normalt får man rabatt efter vad man handlat året innan eller i förhandling det baseras inte på hela karriären och vilka har betalat för grejerna du jobbat ihop rabatten med ? Hos tex Ahlsell behöver man inte vara nån stor kund för att få hög rabatt alla med konto där har ganska hög rabatt sen får man naturligtvis mera om man handlar mera. Hela deras pris sättning bygger ju på att alla får mycket rabatt helt utan rabatt är det nog väldigt få som skulle handla där för priset i prislistan är helt åt skogen det vore bättre med 0 eller nån % i rabatt åt vanliga små kunder sen kunde de lite större kanske maxa på 20-25 % rabatt men då skulle ju inte hantverkaren tjäna lika på materialet för lägga på 25% på inköps priset och stå för det inför kunden tror jag få skulle göra då är det enklare som det är i dag att låta kunden tro att han fått bra pris med 15% i rabatt när hantverkaren fått 65 % i rabatt.L Le'Oracle skrev:
Låt mig fråga detta.
Är det ingen av er som tycker det fel att ni kan köpa en excenter ( som länkats till på Rinkaby i denna tråd) för 112 kr och jag skall betala 111,75 för samma hos min grossist.
Då har jag köpt 200 sådana innan och för flera miljoner totalt, ni köper 1 enda excenter i ert liv.
Grossisten behövs, hur ska vi annars ha 50000 artiklar runt hörnet. Eller bör vi bara avskaffa grossister och låta Rinkaby bli grossisten vilket tillslut skulle bli samma sak
Är det ingen av er som tycker det fel att ni kan köpa en excenter ( som länkats till på Rinkaby i denna tråd) för 112 kr och jag skall betala 111,75 för samma hos min grossist.
Då har jag köpt 200 sådana innan och för flera miljoner totalt, ni köper 1 enda excenter i ert liv.
Grossisten behövs, hur ska vi annars ha 50000 artiklar runt hörnet. Eller bör vi bara avskaffa grossister och låta Rinkaby bli grossisten vilket tillslut skulle bli samma sak
Ja, det känns rimligast att hantverkaren köper material. Men i vissa fall kan man ju tex fått ett bra pris eller köpt en begagnad komponent, toastol, blandare, värmepump, panna etc och detta bör ju de flesta klara.S Saipala skrev:
Jag tror baksidan av en modell där materialet kostar dubbelt mot nätet är att den dagen när marknaden inte skriker efter hantverkare kommer fler och fler tjänster säljas av offerttjänster på nätet eller via stora handlare. Den dagen kommer troligen lönsamhet sjunka.
Jag föredrar att köpa av en flexibel hantverkare, med referens eller som jag anlitat tidigare, på timme så det inte blir ett hafsjobb och jag kan få det som jag vill. Om allt säljs via nätet på fast eller billigast pris tror jag de duktiga hantverkarna förlorar på det... I längden...
Då har du ju fått samma pris fast lokalt i butik med bra service. Det låter helt klart rimligt. Det konstiga är att du tycker att kunden ska betala mycket mer än så.L Le'Oracle skrev:Låt mig fråga detta.
Är det ingen av er som tycker det fel att ni kan köpa en excenter ( som länkats till på Rinkaby i denna tråd) för 112 kr och jag skall betala 111,75 för samma hos min grossist.
Då har jag köpt 200 sådana innan och för flera miljoner totalt, ni köper 1 enda excenter i ert liv.
Grossisten behövs, hur ska vi annars ha 50000 artiklar runt hörnet. Eller bör vi bara avskaffa grossister och låta Rinkaby bli grossisten vilket tillslut skulle bli samma sak
L Le'Oracle skrev:Låt mig fråga detta.
Är det ingen av er som tycker det fel att ni kan köpa en excenter ( som länkats till på Rinkaby i denna tråd) för 112 kr och jag skall betala 111,75 för samma hos min grossist.
Då har jag köpt 200 sådana innan och för flera miljoner totalt, ni köper 1 enda excenter i ert liv.
Grossisten behövs, hur ska vi annars ha 50000 artiklar runt hörnet. Eller bör vi bara avskaffa grossister och låta Rinkaby bli grossisten vilket tillslut skulle bli samma sak
Nej det är inte fel att en försäljare kan sälja produkter till konkurrenskraftiga priser. Vad är det du stoppar i pipan?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Det är väl kanske du som bör påpeka det för din grossist vid nästa förhandling av din rabatt?L Le'Oracle skrev:Låt mig fråga detta.
Är det ingen av er som tycker det fel att ni kan köpa en excenter ( som länkats till på Rinkaby i denna tråd) för 112 kr och jag skall betala 111,75 för samma hos min grossist.
Då har jag köpt 200 sådana innan och för flera miljoner totalt, ni köper 1 enda excenter i ert liv.
Grossisten behövs, hur ska vi annars ha 50000 artiklar runt hörnet. Eller bör vi bara avskaffa grossister och låta Rinkaby bli grossisten vilket tillslut skulle bli samma sak
Må så vara men av oss får då kunden en hög med papper att skriva på och det ger ju direkt värdeminskning vid omvärdering/försäljning av berörd fastighet.J JohanLun skrev:Ja, det känns rimligast att hantverkaren köper material. Men i vissa fall kan man ju tex fått ett bra pris eller köpt en begagnad komponent, toastol, blandare, värmepump, panna etc och detta bör ju de flesta klara.
Jag tror baksidan av en modell där materialet kostar dubbelt mot nätet är att den dagen när marknaden inte skriker efter hantverkare kommer fler och fler tjänster säljas av offerttjänster på nätet eller via stora handlare. Den dagen kommer troligen lönsamhet sjunka.
Jag föredrar att köpa av en flexibel hantverkare, med referens eller som jag anlitat tidigare, på timme så det inte blir ett hafsjobb och jag kan få det som jag vill. Om allt säljs via nätet på fast eller billigast pris tror jag de duktiga hantverkarna förlorar på det... I längden...
Alla gör vad dom själva vill ändå, kan inte påstå att det som diskuteras i tråden direkt berör mig då vi är störst i norden men kan väl tycka att man bör låta rörmokarn köpa och sälja grejerna. Rörmokarn blir nöjd då han dels får tjäna pengar på materialet och arbetskostnad men kanske ännu viktigare att han får välja fabrikat han vill jobba med och vet hur det ska monteras utan att behöva läsa massvis med nya monteringsanvisningar. Då blir det således förhoppningsvis inga avvikelser eller fel, funktionellt, fint arbete som kanske blev något dyrare per rördel men sparade säkert in en hel del tid med tanke på materialvanan hos rörmokarn.
Om du lägger på 10% och debiterar kunden 123 kronor för excentern är det nog få kunder som klagar. Debiterar du istället kunden 200 kr för samma pryl blir det ju en annan diskussion.L Le'Oracle skrev:Låt mig fråga detta.
Är det ingen av er som tycker det fel att ni kan köpa en excenter ( som länkats till på Rinkaby i denna tråd) för 112 kr och jag skall betala 111,75 för samma hos min grossist.
Då har jag köpt 200 sådana innan och för flera miljoner totalt, ni köper 1 enda excenter i ert liv.
Grossisten behövs, hur ska vi annars ha 50000 artiklar runt hörnet. Eller bör vi bara avskaffa grossister och låta Rinkaby bli grossisten vilket tillslut skulle bli samma sak
Varför måste det skrivas en massa papper om kunden köper in tex en toastol själv som ni sedan monterar?S Saipala skrev:
Varför skulle det ge värdeminskning?