L Le'Oracle skrev:
Vad är ockerpris? Om jag tar 1200 o timmen som en knapptryckare gör?
Jag tycker 1200 kr timmen för en vanlig rörmockare är på tok för högt vad en knapptryckare är vet jag inte och det spelar i det här fallet ingen roll heller.
 
L Le'Oracle skrev:
Jag får 30 % i rabatt av Thermia och säljer den till en kund för 90000

Har jag då inte varit snäll mot kunden som egentligen skulle betala 100000 ?
Inte om den går att köpa nån annanstans för 80 000.
 
L Le'Oracle skrev:
Jag har inte tittat i den alls.
Du erkänner alltså att du inte vet vad vad lagen säger?

Hur kan du då se till att du arbetar lagligt?

Du babblar en massa om att hantverkare måste gå kurser för att lära sig saker, men de behöver alltså inte lära sig vad lagen säger?
 
Procent på materialet har ju bieffekten att ju dyrare material hantverkaren använder sig av desto mer tjänar han.
Det kan ju innebära att även om elko bluttanblä är fullt tillräcklig så köps elko duddelidutt deluxe supra istället.
Har ingen aning om så är fallet, men det ger inte något annat incitament än kundvård att hitta varor till bättre priser.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Jag har inte tittat i den alls.
Ta då och läs igenom hela KKL ”från pärm till pärm”, därefter funderar du på om allt du skrivit följer det som står i den.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
RompisKompis RompisKompis skrev:
Procent på materialet har ju bieffekten att ju dyrare material hantverkaren använder sig av desto mer tjänar han.
Precis, så för hantverkaren är det bättre att köpa in dyra grejer, för det tjänar han mer på. Och om han tar betalt från kunden för att åka och köpa material så behöver han inte ha så bråttom, kunden betalar ju för tiden oavsett hur snabb han är.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
L
Jag har absolut inte tänkt läsa den, har inte behövt den på över 25 år så det känns som jag inte behöver det.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag köper inte köttfärs från restaurangen, jag köper en färdig maträtt.

Hantverkaren får bestämma sig. Säljer hantverkaren:

a) En färdig produkt (t.ex. ett installerat avloppssystem)
b) En tjänst och material

Om hantverkaren säljer b), d.v.s. en tjänst och material, så ska självklart kostnaden för tjänsten vara exakt samma oavsett om materialet är inköpt av hantverkaren eller kunden. Det är ju exakt samma tjänst.

Om hantverkaren säljer material så är det väl inte konstigt att kunden vill jämföra hantverkarens priser på materialet med t.ex. Julas eller Bauhaus priser? Kunden vill ju ha ett bra pris, och det är faktiskt (enligt konsumenttjänstlagen) hantverkarens ansvar att se till att kunden känner att de fått ett bra pris.
Fast jag har full förståelse för att hantverkaren inte kan lämna garanti på jobbet om han inte sålt material själv och det är rimligt med ett påslag för att täcka ev strul. Om kunden väljer billigare och sämre material har jag även förståelse för att den uppskattade tiden kan öka. Däremot inte timpriset. Och visst bör hantverkaren ha rätt att neka ett jobb om han inte vill jobba så...
 
L
N Nerre skrev:
Inte om den går att köpa nån annanstans för 80 000.
Den kanske finna begagnad för 5000 nästan, eller stulen för 20000
 
L
Du tycker alltså att jag bör ge bort all den rabatt jag jobbat ihop under karriären. Du vet , rabatt får man inte bara sådär. Det kräver att man handlar mkt för att få mkt.
 
L Le'Oracle skrev:
Du tycker alltså att jag bör ge bort all den rabatt jag jobbat ihop under karriären. Du vet , rabatt får man inte bara sådär. Det kräver att man handlar mkt för att få mkt.
Om inte dina kunder köper material via/av dig så kommer du inte köpa särskilt mycket material av grossisten.
Då kommer du automatiskt att förlora delar av din rabatt.

Med andra ord så har du din rabatt tack vara att dina kunder köper material av dig, då borde dina kunder få del av din rabatt.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast jag har full förståelse för att hantverkaren inte kan lämna garanti på jobbet om han inte sålt material själv och det är rimligt med ett påslag för att täcka ev strul. Om kunden väljer billigare och sämre material har jag även förståelse för att den uppskattade tiden kan öka. Däremot inte timpriset. Och visst bör hantverkaren ha rätt att neka ett jobb om han inte vill jobba så...
Hantverkaren kan visst lämna garanti på jobbet (själva arbetet) även när kunden har eget material.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
L
Det får dem..Fast inte allt till en enskild kund som köper 1 sak i livet.

Men fortsätt ni att köpa på Rinkaby och sen tar ni ett par polacker så blir det kanon
 
L
Så fortsätter jag att lämna offerter som kunden säger ja eller nej till oavsett om jag lägger på 300 % eller 0%
 
L Le'Oracle skrev:
Du tycker alltså att jag bör ge bort all den rabatt jag jobbat ihop under karriären. Du vet , rabatt får man inte bara sådär. Det kräver att man handlar mkt för att få mkt.
Har du så svårt att förstå eller dummar du dig bara?

Om du ger ett något lägre pris än vad en fejkad prislista säger så är det inte ett bra pris för kunden.

Så ja kunden bör ha del av en stor del av din ”rabatt” för att det ska vara ett rimligt pris. Ett pris som ingen betalar kan du inte jämföra med.
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.