66 215 läst · 765 svar
66k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Husägare
· Mälaröarna
· 98 inlägg
Procent på materialet har ju bieffekten att ju dyrare material hantverkaren använder sig av desto mer tjänar han.
Det kan ju innebära att även om elko bluttanblä är fullt tillräcklig så köps elko duddelidutt deluxe supra istället.
Har ingen aning om så är fallet, men det ger inte något annat incitament än kundvård att hitta varor till bättre priser.
Det kan ju innebära att även om elko bluttanblä är fullt tillräcklig så köps elko duddelidutt deluxe supra istället.
Har ingen aning om så är fallet, men det ger inte något annat incitament än kundvård att hitta varor till bättre priser.
Precis, så för hantverkaren är det bättre att köpa in dyra grejer, för det tjänar han mer på. Och om han tar betalt från kunden för att åka och köpa material så behöver han inte ha så bråttom, kunden betalar ju för tiden oavsett hur snabb han är.RompisKompis skrev:
Fast jag har full förståelse för att hantverkaren inte kan lämna garanti på jobbet om han inte sålt material själv och det är rimligt med ett påslag för att täcka ev strul. Om kunden väljer billigare och sämre material har jag även förståelse för att den uppskattade tiden kan öka. Däremot inte timpriset. Och visst bör hantverkaren ha rätt att neka ett jobb om han inte vill jobba så...N Nerre skrev:Jag köper inte köttfärs från restaurangen, jag köper en färdig maträtt.
Hantverkaren får bestämma sig. Säljer hantverkaren:
a) En färdig produkt (t.ex. ett installerat avloppssystem)
b) En tjänst och material
Om hantverkaren säljer b), d.v.s. en tjänst och material, så ska självklart kostnaden för tjänsten vara exakt samma oavsett om materialet är inköpt av hantverkaren eller kunden. Det är ju exakt samma tjänst.
Om hantverkaren säljer material så är det väl inte konstigt att kunden vill jämföra hantverkarens priser på materialet med t.ex. Julas eller Bauhaus priser? Kunden vill ju ha ett bra pris, och det är faktiskt (enligt konsumenttjänstlagen) hantverkarens ansvar att se till att kunden känner att de fått ett bra pris.
Om inte dina kunder köper material via/av dig så kommer du inte köpa särskilt mycket material av grossisten.L Le'Oracle skrev:
Då kommer du automatiskt att förlora delar av din rabatt.
Med andra ord så har du din rabatt tack vara att dina kunder köper material av dig, då borde dina kunder få del av din rabatt.
Hantverkaren kan visst lämna garanti på jobbet (själva arbetet) även när kunden har eget material.J JohanLun skrev:Fast jag har full förståelse för att hantverkaren inte kan lämna garanti på jobbet om han inte sålt material själv och det är rimligt med ett påslag för att täcka ev strul. Om kunden väljer billigare och sämre material har jag även förståelse för att den uppskattade tiden kan öka. Däremot inte timpriset. Och visst bör hantverkaren ha rätt att neka ett jobb om han inte vill jobba så...
Har du så svårt att förstå eller dummar du dig bara?L Le'Oracle skrev:
Om du ger ett något lägre pris än vad en fejkad prislista säger så är det inte ett bra pris för kunden.
Så ja kunden bör ha del av en stor del av din ”rabatt” för att det ska vara ett rimligt pris. Ett pris som ingen betalar kan du inte jämföra med.