N norsketom skrev:
...om du köper en produkt som jag vet av erfarenhet att den inte håller måttet utan går sönder inom en snar framtid, måste jag byta den gratis åt dig pga. konsumenttjänstlagen...
Nej.

• Gilla
henryry
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Men VARFÖR ska en hantverkare ha betalt för material med påslag? Varför ska en hantverkare ha betalt ö.h.t för material? Köper jag ett rör på t ex bauhaus, samma som Ni själva köper på t ex Ahlsell, så är det väl för f-n bara för er att montera skiten? Eller? Det är väl Erat jobb? Och VARFÖR envisas med att vägra installera bara för att Ni själva inte har fått ta eran bil och köra och köpa röret!! Ett exakt likadant rör!
Rätt uppenbart och genomskinligt att det enbart handlar om att tjäna ett par extra slantar.
Varför så arg ?
Läs igenom inläggen för och emot
Det handlar inte om extra slantar
Det handlar om att täcka kostnader och hur det ska göras

N norsketom skrev:
Har du läst? För att om du köper en produkt som jag vet av erfarenhet att den inte håller måttet utan går sönder inom en snar framtid, måste jag byta den gratis åt dig pga. konsumenttjänstlagen och det vill inte jag, så därför tackar jag nej.
Men det är ju ett EXAKT ÄR JU ETT EXAKT LIKADANT RÖR!! Så du menar att det håller bättre för att du har tagit din bil på min tid och åkt och köpt det än att jag köper det på Bauhaus en lördag eftermiddag?
Du ska inte ha betalt för material! Ingen hantverkare ska ha betalt för något jäkla material. Dumheter.. man får väl hoppas det kommer till en lag som reglerar detta. Är ju helt sinnesjukt att jag som konsument ska behöva betala överpris på materialet.

N norsketom skrev:
Har du läst? För att om du köper en produkt som jag vet av erfarenhet att den inte håller måttet utan går sönder inom en snar framtid, måste jag byta den gratis åt dig pga. konsumenttjänstlagen och det vill inte jag, så därför tackar jag nej.
Om du av erfarenhet vet att produkten går sönder lätt så har du skyldighet att avråda kunden att installera produkten. (6 §)

Exakt i vilken/vilka paragrafer står det att du måste byta en produkt som kunden köpt men som du installerat?

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716

V vvs facit skrev:
Varför så arg ?
Läs igenom inläggen för och emot
Det handlar inte om extra slantar
Det handlar om att täcka kostnader och hur det ska göras
Klart man blir arg när man läser Era tafatta argument om varför ni lägger på procent på material.. är du material hanterade? Du är väl en vvsare som skal montera diverse rör och dylikt? Ditt jobb går väl för böveln ut på rörmockeri? DET ska du ha betalt för, din kunskap inom VVS.. du ska inte ha någon extra slant eller några påslag på materialet. Idioti. Höj ditt timpris om du inte får ihop det!

@Ganescha ta och tagga ner lite, ditt ryande hjälper inte till försöka ändra på påslagen.

Var lugn och saklig istället.

• Gilla
Tomasoanna och 5 till
  • Laddar…
Jag hade fel om konsumenttjänstlagen och ber om ursäkt för det och mycket riktigt ska jag avråda kunden om jag vet att det kunden vill använda, alt bygga inte blir bra.
Däremot kommer jag alltid ta påslag på material och underleverantörer som jag använder vid varje projekt.
Vid exempelvis ett köksbyte är det oftast Vvs, elektriker, målare och kakelsättare som behövs och jag samarbetar med dom alla. Utifrån det kan jag sätta upp en tidsplan och har hela ansvaret för att köket ska bli klart i tid som jag har lovat kunden.
Om kunden ska hålla i allt kan det bli både bra och dåligt men det jag tar betalt för utöver min timpeng är att om det blir fel så har kunden bara mig att ringa och jag har ansvaret för att åtgärda felen.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
@norsketom heder till dig att du erkände att du hade fel ang kkl.

För den stora massan kunder tror jag att det är helt okay att ni (hantverkarna) har lite (rimligt) påslag på material, inget fel i det. Hur stort påslag som är ok beror bla på:
- om ni har materialet på lager eller inte
- om materialhanteringen (fakturor mm) ligger i overheadkostnaden eller inte
- om kunder betalar timkostnaden medans ni handlar eller inte.

Att ni har rimligt påslag på UEs timkostnader är också helt okay, precis som du skriver så tar GE risker och det är ok att ta betalt för dom riskerna och det arbete det medför, bara ni är tydliga med det.

Det hela handlar i grund och botten om att både hantverkaren och kunden måste vara tydliga och lyhörda mot varandra.

Om hantverkarna är tydliga med påslaget (bla storlek) och vad påslaget ska täcka upp för kostnader så tror jag att flera kunder skulle godkänna höga påslag och samtidigt inte känna sig lurad.

Om hantverkaren tar betalt för tiden att åka till grossisten å hämta material och samtidigt har höga påslag gör att vi kunder känner oss lurade.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Ser framför mig i transportbranshen.....,
Jag tar t.ex. 1000kr för att köra ett paket mellan Stockholm och Västerås men om kunden själv kör paletet till Enköping vill jag ha 1200kr istället för att jag inte fick köra det hela vägen utan fick åka ”tom” från Stockholm till Enköping

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@norsketom heder till dig att du erkände att du hade fel ang kkl.

För den stora massan kunder tror jag att det är helt okay att ni (hantverkarna) har lite (rimligt) påslag på material, inget fel i det. Hur stort påslag som är ok beror bla på:
- om ni har materialet på lager eller inte
- om materialhanteringen (fakturor mm) ligger i overheadkostnaden eller inte
- om kunder betalar timkostnaden medans ni handlar eller inte.

Att ni har rimligt påslag på UEs timkostnader är också helt okay, precis som du skriver så tar GE risker och det är ok att ta betalt för dom riskerna och det arbete det medför, bara ni är tydliga med det.

Det hela handlar i grund och botten om att både hantverkaren och kunden måste vara tydliga och lyhörda mot varandra.

Om hantverkarna är tydliga med påslaget (bla storlek) och vad påslaget ska täcka upp för kostnader så tror jag att flera kunder skulle godkänna höga påslag och samtidigt inte känna sig lurad.

Om hantverkaren tar betalt för tiden att åka till grossisten å hämta material och samtidigt har höga påslag gör att vi kunder känner oss lurade.

Hur ska jag veta vad för material jag behöver
För att kunna utföra det arbete du beställt ?

Du/ ni ringer och vi springer .
Måste ut på plats och se dimensioner
På rör . Hur långa sträckor typ av klamring
Övergångskopplingar
Bedömma om ventiler tätar och vart eventuella huvudventiler sitter
Har vi tillgång till UC / pannrum i fastigheten
Om vi gör något med värmen så system kan återfyllas
Behöver vi extra täckpapp mm
Då ingen röris är synsk påbörjas oftast arbetet
På detta vis och tidsdebitering påbörjas.
Har du däremot bett om ett fastpris på jobbet
Då har någon varit på plats och tagit dem noteringar som behövs
Ringt och mailat för bekräftelse på pris på arbetet som skall utföras
Vid bekräftelse från kund beställs materialet från grossist och jag som ska utföra arbetet åker direkt till kund .
Ingen betalar för arbetstid hos grossisten

Så be om ett fast pris på jobbet !
Vvs företaget har sitt TB som dem behöver
Och du/ni som kunder vet vad det kostar från början
Skyhöga priser . Trots avsaknad av rörisar
Är konkuransen stor på jobben .

T Taxture skrev:
Ser framför mig i transportbranshen.....,
Jag tar t.ex. 1000kr för att köra ett paket mellan Stockholm och Västerås men om kunden själv kör paletet till Enköping vill jag ha 1200kr istället för att jag inte fick köra det hela vägen utan fick åka ”tom” från Stockholm till Enköping
Din taxa är på körda mil va . Så priset på ditt jobb är sträckan paketet ska transporteras
Och tiden det tar .
Du har det enkelt du

V vvs facit skrev:

Övergångskopplingar
Vid bekräftelse från kund beställs materialet från grossist och jag som ska utföra arbetet åker direkt till kund .

Jag skulle sammanfatta det tvärtom. Be aldrig om fast pris på jobbet. Det blir mycket mer rättvist för båda parter med timdebitering.

V vvs facit skrev:

Övergångskopplingar

Vem har sagt att ni ska veta exakt vad som behövs utan att ha varit ute å tittat? - Ingen.

Det är inte det som är frågan, utan just det där att det känns som att man betalar dubbelt när man både betalar tiden det tar för hantverkaren att handla samtidigt som det är stora/höga påslag på materialpriset.

Jag kommer aldrig att ta något på fastpris. Anledningen är att då tar hantverkaren höjd för en massa olika saker. Det bil till 99,99% alltid dyrare för kunden med fastpris än löpande.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vvs facit
Om du tror det är enkelt kanske du ska byta bransh?

Alla har sina bekymmer med kunder.......
Felaktiga adresser, mottagare som inte svarar i telefon, tidspassningar, väntetider........

Sen samma som er rörisar utbildningar plus massor med myndighetskrav och begränsningar.......

Skulle gärna åka till Ahlsell på mornarna hämta några kopplingar och käka frukost på kundens bekostnad

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vem har sagt att ni ska veta exakt vad som behövs utan att ha varit ute å tittat? - Ingen.

Det är inte det som är frågan, utan just det där att det känns som att man betalar dubbelt när man både betalar tiden det tar för hantverkaren att handla samtidigt som det är stora/höga påslag på materialpriset.

Jag kommer aldrig att ta något på fastpris. Anledningen är att då tar hantverkaren höjd för en massa olika saker. Det bil till 99,99% alltid dyrare för kunden med fastpris än löpande.
Det finns 2 allternativ
Du väljer vilket som känns bäst för dig .
Samma som när du står på banken och
Funderar på bundet lån eller flytande
En del binder och ör nöjda med at veta exakt vad det kostar i 3 år tex . En del gamblar
Och kör på 3 månaders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.