Vvs facit
Om nån betalar dig för att mängda jobbet och lämna en lista med rsk-nummer för att sen vilja beställa materialet själv höjer du timpriset då?
 
T Taxture skrev:
Vvs facit
Om nån betalar dig för att mängda jobbet och lämna en lista med rsk-nummer för att sen vilja beställa materialet själv höjer du timpriset då?
Ja jag är tvungen tyvärr .
Om du löst tidigare inlägg så finns det en
Uträkning på ungefär hur det ser när året är slut.
När Maggan tagit sitt som vi alla får betala
Och overheaden är betald
detta är den krassa sanningen .

Cirkusen oavsett bransch kostar nästan lika
Mycket .
Om det tas betalt direkt på timmen eller med materialavans blir samma sak i plånboken

Bilmecken på märkesverkstan tar 1000-1300 kr i timmen och har likvärdiga avanser på
Reservdelar /oljor vi köper och behöver .
Dem behöver den timpenningen och dem avanser för att överleva
Vi VVSare lever under samma premiser.
 
Men jag betalar inte mer på verkstan om jag kommer med egna oljor/delar.....

Mina hantverkskontakter höjer inte timpriset när kunderna har eget material men ofta blir det fler timmar då det finns kvalitetsskillnad på en del material......
T.ex. elkablar från Biltema/Jula är jobbigare och tar längre tid att montera, samma med deras rörkopplingar

Är svårt att få dig förstå felaktigheten i att på efterhand komma med ett högre pris då man inte fick sälja materialet.

Ungefär som om det skulle kosta 2000kr + tippavgift att tömma en sopcontainer men 3000kr om kunden betalar tippen direkt.......
 
Fairlane
vvs facit, jag tycker ändå det ser ut som att du håller rimliga påslag på materialet om jag förstår dig rätt. Du lägger på 5-8% i snitt? Det är isåfall inget problem för de flesta. Problemet blir om du ska byta en Ballofix som jag vet kostar omkring 100 kr (ja, jag vet det finns mängder med varianter, men för diskussionens skull så är det en som kostar omkring 100 kr) och så när jag får fakturan så står det 400 kr för den.

Vad gäller kundförakt så tillhör du nog inte den gruppen som har det, men en branchkollega till dig var inne i tråden tidigare (han skulle väl lämna forumet?) och visade ganska tydligt förakt för potentiella kunder.

Fast pris, ja det är en väg att gå. Om du ska byta samma Ballofix som i exemplet ovan så kan vi räkna med att det tar en timmes arbete, plus 1 timme i bil, för att ha något att räkna på. Ska du lämna en offert på fastpris så kommer du va tvungen att ta höjd för att något strular och du kanske kommer räkna på 3 timmars arbete istället. Jag kommer då få veta i förväg vad det kostar, men kommer troligen betala mer än vad det kostat löpande. Strular det rejält så kan jag iofs tjäna på det, men troligen inte. Jag vill ha löpande, och ha arbetet professionellt utfört av någon som jag litar på inte lurar mig. Om jag får ett pris på 700 kr i timmen plus material, så förväntar jag mig en räkning på 1400 kr för tid (1 timme arbete + 1 timme bil) + 100 kr för Ballofixen, plus minus lite rimligt. Ja förväntar mig inte 1400 för tid plus 400 för Ballofix och ytterligare några 100-lappar på stödhylsor eller vad som nu behövs. Behöver hantverkaren de 300 kronorna extra för att affärerna ska gå runt så får man höja timpriset till 850 kr istället.

Nu var uträkningen på ett jobb där materialet var billigt och den stora kostnaden var tid. Om man istället tänker sig att jag vill ha något installerat där tiden är en dag (8h) och materialet brukar kosta 20000, förväntar jag återigen en räkning i storleksordningen 8 * timpris plus 20000 för material. Blir materialet få 30-40000 så blir jag missnöjd om inte man innan talat om för mig att man lägger på rejält på materialet. Talar man om det innan så har jag möjlighet att tacka nej, men alltför ofta så får man bara ett timpris och kanske en ungefärlig tidsåtgång om man frågar. Det gäller även om man faktiskt frågar om materialpris, men rent generellt tycker jag inte ens att en vanlig kund ska behöva fråga om det, utan en hederlig person lurar inte sin kund med dubbla priset på materialet..
 
  • Gilla
Lidd och 10 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Om Rinkaby säljer det, då kan dem montera det.

Varför är det OK att Rinkaby eller Polarpumpen tjänar miljoner på material, men inte en röris ?
Därför att en rörmokare är hantverkare och inte en butik eller tillverkare. Mycket enkelt. Du är anlitad för att du kan saker och för att du genomför dem. Inte för att du är en butik för material. Att du tar betalt för tiden det tar att beställa vettigt material är inte konstigt - men att du dessutom ska ha ett påslag på kostnaden är bara mystiskt för kunden som betalar för ditt kunnande.

Tar du betalt för material visar det mig att du egentligen inte är någon expert på ditt område. Du försöker istället dölja vinster för kunden så att du kan gå runt eftersom du egentligen inte kan vad du håller på med.

Är du en butik få du väl marknadsföra dig som en materialbutik med monteringstjänster istället. Men det är i allmänhetens ögon något annat än en hantverkare.

Det är samma sak för mig som är en av dig föraktad "IT-gubbe". Jag anlitas för min tid. Jag tar inte procent på att vi sedan använder en molntjänst eller andra program. Dessa kostnader överförs direkt till kund utan påslag. Sedan är det nog inte alltid billigaste alternativ som väljs - utan förhoppningsvis det bästa - åtminstone det sätt som vi kan bäst och som leder till minst kostnader för kunden eftersom vi vet hur man ska "montera" ihop delarna.
 
  • Gilla
Nerre och 7 till
  • Laddar…
Hoppar in i tråden igen!
Detta med timdebitering plus påslag på material samt vägran att utföra tjänsten om material införskaffats av beställaren själv är verkligen grund för irritation och tandagnissel.
Är det verkligen värt att stånga sig blodig mot rådande tillstånd?

Att hantis verkar på ovan nämnda sätt är helt klart gångbart eftersom det är standard i branschen och många företag/skuttar har det tufft pga hög arbetsbelastning och brist på personal, dvs full snurr! Det funkar med andra ord, eller hur?
Varför skulle vi hantisar ändra ett system som funkar, ger oss kontroll samt genererar vinst?
 
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nej det är klart. Är man nöjd med tingens ordning där man blir betraktad som fifflare som lurar sina kunder så finns det naturligtvis inget incitament att lyssna på sina kunder.

Jag tycker uppriktigt sagt riktigt synd om de hantverkare som har en schysst affärsetik men som ändå får en släng av sleven. Ingen nämnd, ingen glömd.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
N Nils82 skrev:
Varför skulle vi hantisar ändra ett system som funkar, ger oss kontroll samt genererar vinst?
För att ni potentiellt kan locka ännu fler kunder som idag inte vill anlita hantverkare pga osäkerhet kring faktureringen.

Blir lite mörkrädd hur ni resonerar. Där jag jobbar pratar vi om ”Customer first”, dvs att i alla beslut vi tar ska kundens situation väga tyngst, det ska vara enkelt att vara kund hos oss. Ni hantverkare verkar tänka tvärt om. Funkar såklart i rådande högkonjuktur men kommer bli förödande när tiderna vänder.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Att hantis verkar på ovan nämnda sätt är helt klart gångbart eftersom det är standard i branschen och många företag/skuttar har det tufft pga hög arbetsbelastning och brist på personal, dvs full snurr! Det funkar med andra ord, eller hur?
Varför skulle vi hantisar ändra ett system som funkar, ger oss kontroll samt genererar vinst?
Det funkar för er hantverkare ja, under rådande marknad där konkurrensen är obefintlig, men det funkar väldigt dåligt för oss privatkunder. Det kan bli förödande för hantverkarna om marknaden svänger. Återigen, t ex ifall någon riktigt stor aktör ser marknadspotentialen i den stora kundkrets som i nuvarande situation väljer att inte få saker gjorda pga att de känner sig blåsta. Clas Ohlson har ju gjort ett försök med "Clas fixare". Hur detta går har jag ingen aning om, men det visar ändå att det finns intresse. (Nu kommer någon kommentera att "Clas fixare" är klåpare och det må så vara.)

Bara för att en standard funnits länge i en bransch betyder det inte att den är korrekt. Jag skulle snarare säga precis tvärt om; de företag/branscher som inte hänger med i utvecklingen är dödsdömda. Om någon är intresserad så rekommenderar jag att läsa på om företaget Hasselblad i samband med att fotograferandet digitaliserades.
 
Staffans2000
Eller hur det gick för bilmärket Trabant.
Det var också en framgångssaga, som folk stod i kö för att få köpa.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
L
Vart bor ni ? Jag har mkt konkurrens där jag verkar.
Jag får köpa leaden på tex värmepump.se och sedan åka på besök och lämna offert dör minst 2 andra, ofta är det 5-6 firmor som lämnar offerter på varje ställe.

Vart bor ni så jag kan komma till era städer och jobba på löpande utan konkurrens.

Tex gällande värmepumpar så varje fabrikat flera större aktörer som jag då får kämpa emot, de har ju personal som enbart offererar och dem är över allt.

Intressant är att när jag kollar på allabolag på mina 2 största konkurrenter så gör dem vinster på knappt 2 resp 4,7 % Dessa har runt 50 anställda och är i min värld stora ( Assemblin,Bravida är en annan sak ) . Mina små VVS kollegor gör runt 5 % precis som jag och då får man jobba mkt kvällar för det är då man mest får åka på hembesök eftersom det är få folk är hemma från jobbet .

Er verklighet skiljer sig vida från min.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej det är klart. Är man nöjd med tingens ordning där man blir betraktad som fifflare som lurar sina kunder så finns det naturligtvis inget incitament att lyssna på sina kunder.

Jag tycker uppriktigt sagt riktigt synd om de hantverkare som har en schysst affärsetik men som ändå får en släng av sleven. Ingen nämnd, ingen glömd.
Jag nämnde inte fiffel och lurendrejeri, eller hur? "Endast" timdebitering, påslag och montage av eget material.
 
L
Varför tror ni att systemet med materialpåslag uppstått?

Kan det vara för att akademiker blir avundsjuka på att hantverkare som inte har en fin titel också kan tjäna hyffsat bra ? Akademikern blir då avundsjuk och därför maskeras lönen via material?

Jag skulle helst skippa material helt, bättre för mig att kunden sköter det helt och jag bara monterar efter anvisning
 
Fairlane
Det kan nog delvis ligga något i att kunden störs av högt timpris (alla kunder är säkert inte akademiker), men det är nog på väg att skifta. Fler och fler vill ha ett rimligt materpris och en högre timpeng om det behövs.
 
L
Om sopgubbar i Stockholm tjänar 45000för att de har hand om många nycklar .

Vad tycker ni då att en VVS/Kyltekniker ska tjäna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.