P Paxman skrev:
Jag har aldrig påstått att just du har ett kundförakt.

Du måste förstå att denna diskussion inte är personlig. Jag (och flera med mig i tråden) representerar privatkunder och du (med flera) representerar VVS-branschen. Vi kritiserar en kultur inom hantverkarbranscherna och ni försvarar den.

Ta inte åt dig personligen.
Samma kultur som finns i alla branscher i slutändan .
Möjligheten att kunna leva på sitt yrkesval
Det är bara olika vägar dit men samma resultat
Vad är då problemet egentligen ?

V vvs facit skrev:
En ohederlig prismodell där man vill ha olika mycket betalt för hantverket (timpenning) beroende på om man får leverera materialet eller ej.

Men det kommer inte gå in, så diskussionen slutar här.

• Gilla
ajn82 och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
En ohederlig prismodell där man vill ha olika mycket betalt för hantverket (timpenning) beroende på om man får leverera materialet eller ej.

Ohederlig
Måste fråga
Kan du något om ekonomi
Hur får du det till ohederligt om företaget du
Anlitar har 5 -8 % i avkastning på TB 2
I bästa fall
Titta på snittlönen i landet för en servicemontör
Som kommer hem till dig och ordnar dina bekvämligheter som du ser dom självklara bara ska fungera

Vilken värd lever du i som tror att det är 100 tals % i påslag på materialet vi säljer ?
Styrk gärna det påståendet med fakta från någon grossist så jag vet vart jag ska köpa material någonstans

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Samma kultur som finns i alla branscher i slutändan .
Möjligheten att kunna leva på sitt yrkesval
Det är bara olika vägar dit men samma resultat
Det är just de olika vägarna dit som är problemet. När jag drev firma och fick frågan ifall jag ville utföra ett jobb så hade jag 0 (noll) dolda kostnader. Det var inget fipplande med någonting, allt var svart på vitt inför kunden innan vi ens skakat hand. Kunden visste precis vad vad jag skulle kosta när projektet var avslutat om allt gick som det skulle. Inträffade något oförutsett var det tydligt stipulerat hur mycket det skulle kosta kunden, såvida det inte var avtalat att jag redan räknat in för sådant i min offert. Skulle jag använda egen utrustning var det ett paketpris oberoende om jag skulle använda lite av den eller allt. Använde jag egen bil fick jag schablonersättning per dag eller per mil, och resor till och från arbetsplats ingick inte i arbetstiden.

Givetvis fattar jag att min bransch inte har exakt samma förutsättningar som hantverkarna har, men skillnaderna motiverar inte hantverkarnas otydliga och ibland bedrägliga prismodell.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:

Vill man inte förstå så kommer man inte förstå.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Ohederlig
Måste fråga
Kan du något om ekonomi
Hur får du det till ohederligt om företaget du
Anlitar har 5 -8 % i avkastning på TB 2
I bästa fall
Titta på snittlönen i landet för en servicemontör
Om man har stor eller liten avkastning har ju ingenting med hederlighet att göra.

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Om man har stor eller liten avkastning har ju ingenting med hederlighet att göra.
Hue menar du nu ?
Om jag skulle lura folk med höga priset mm så höjs nettovinst marginalen .
Service montörer års inkomst skulle stiga

Vi har en lokal lite större firma som är ok att jobba med material som de inte själva köpt in. De är dyrast i trakten men jag anlitar dem för att de har en tydlig och ärlig prisstrategi. De andra firmorna har lägre timtaxa men höga påslag. Som vanligt verkar det finnas undantag och om vi som kund väljer dem istället kan vi förhoppningsvis på sikt påverka branschen.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Vill man inte förstå så kommer man inte förstå.
Jag kan fråga dig precis samma sak paxman
Du med fler har hängt upp er på en affärsmodell som utformats sen installations firmor börja jobba med Vvs
I slutändan blir det samma sak oavsett bransch

V vvs facit skrev:
Ohederlig
Måste fråga
Kan du något om ekonomi
Du har läst men inte förstått.

"En ohederlig prismodell där man vill ha olika mycket betalt för hantverket (timpenning) beroende på om man får leverera materialet eller ej."

• Gilla
swe.jocke och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har läst men inte förstått.

"En ohederlig prismodell där man vill ha olika mycket betalt för hantverket (timpenning) beroende på om man får leverera materialet eller ej."
Så jag och mina kolleger ska agera Ebberöds bank åt dig ?
Företaget som TS hänvisar till har gjort fel som inte informerar innan .det är jag överens med er om

Men om du inte ! Förstår att vi går baklänges på jobben om du håller material till den låga timdebitering vi har har du ingen susning om
Ekonomi . Det ät inte frågan om det blir konkurs utan när det blir

V vvs facit skrev:
Men om du inte ! Förstår att vi går baklänges på jobben om du håller material till den låga timdebitering vi har har du ingen susning om ekonomi.
Men det är väl ingen som har talat om för dig vilken timdebitering du ska hålla? För mig får du ta 1500 kr/tim om du vill.

Det är ju du som har satt timtaxan. Se till så att den räcker till dina kostnader och vinst så är vi alla glada.

• Gilla
Mattias00 och 6 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Hue menar du nu ?
Om jag skulle lura folk med höga priset mm så höjs nettovinst marginalen .
Service montörer års inkomst skulle stiga
Här visar du ju att du inte har så bra koll på företagsekonomi. Avkastningen är inte avhängig hur hederlig du är mot dina kunder. Du kan ha väldigt låg avkastning om du är väldigt ohederlig, likväl som du kan ha väldigt hög avkastning om du är genomhederlig (även om det omvända säkerligen är ganska vanligt). Det är helt andra faktorer som spelar in och som är mycket viktigare, t ex en väldigt nöjd kundkrets som återkommer och som rekommenderar dig till vänner, bekanta, kollegor etc. En nöjd kundkrets får man genom att göra ett bra jobb, att inte fiffla med kostnader, respektera kundens hem och behandla kunden med respekt rent allmänt.

Det som gör att detta ofta fallerar från hantverkarens sida, är det som redan tagits upp i tråden flera gånger. Marknaden för hantverkare är på många ställen i landet väldigt skev, i det att det finns för få hantverkare och för mycket jobb. Detta gör att det inte kostar hantverkare så mycket att vara ohederliga mot kunderna, de har mer jobb än de hinner med ändå. Så om jag anlitar en elektriker som blåser mig och jag därför inte rekommenderar denna till någon och givetvis avstår att ringa den samma nästa gång jag behöver hjälp så har det ingen effekt, h*n har så många andra potentiella kunder ändå.

Det är därför vi är många som väntar på en rejäl lågkonjunktur som sätter press på hantverkarna. När telefonen slutar ringa, och de tvingas konkurrera om jobben, så blir kunden så mycket viktigare.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Du ser inte träden för all skog dom ör ivägen
Det blir ju för fan samma
Så vad är skillnaden förutom att det blev på just det sättet du tycker är bäst .

Är du sån

V vvs facit skrev:
Jag kan fråga dig precis samma sak paxman
Du med fler har hängt upp er på en affärsmodell som utformats sen installations firmor börja jobba med Vvs
I slutändan blir det samma sak oavsett bransch
När affärsmodellen utformades har väl ingenting med ifall den är OK eller inte att göra? Och det blir inte samma sak, det är det som ni hantverkare har så svårt att första. I kronor och ören, ja kanske...men det handlar om känslor. Det är här kundföraktet kommer in...ni tänker bara på kronor och ören medan vi kunder också har känslor inblandade.

Jag är helt enig med Nyfniken; för mig är en timdebitering på 1500 kr helt OK om jag slipper materialpåslag och andra suspekta kostnader. Transparens är ledordet här, som vi har upprepat gång på gång. Kostar jobbet 10.000 oberoende av affärsmodell så väljer jag modellen utan alla påslag alla dar i veckan!

EDIT:

Det skulle förövrigt vara ett rätt intressant experiment för hantverkarbranschen att göra. Ge varje kund valet; ska vi köra vår gamla debiteringsmodell, eller ska vi köra den där vi tar bort alla påslag och kostnader och bara köra hög timdebitering. Slutkostnaden ska givetvis vara densamma. :D

• Gilla
llehs och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.