66 321 läst · 765 svar
66k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Samma kultur som finns i alla branscher i slutändan .P Paxman skrev:Jag har aldrig påstått att just du har ett kundförakt.
Du måste förstå att denna diskussion inte är personlig. Jag (och flera med mig i tråden) representerar privatkunder och du (med flera) representerar VVS-branschen. Vi kritiserar en kultur inom hantverkarbranscherna och ni försvarar den.
Ta inte åt dig personligen.
Möjligheten att kunna leva på sitt yrkesval
Det är bara olika vägar dit men samma resultat
Vad är då problemet egentligen ?
OhederligNyfniken skrev:
Måste fråga
Kan du något om ekonomi
Hur får du det till ohederligt om företaget du
Anlitar har 5 -8 % i avkastning på TB 2
I bästa fall
Titta på snittlönen i landet för en servicemontör
Som kommer hem till dig och ordnar dina bekvämligheter som du ser dom självklara bara ska fungera
Vilken värd lever du i som tror att det är 100 tals % i påslag på materialet vi säljer ?
Styrk gärna det påståendet med fakta från någon grossist så jag vet vart jag ska köpa material någonstans
Det är just de olika vägarna dit som är problemet. När jag drev firma och fick frågan ifall jag ville utföra ett jobb så hade jag 0 (noll) dolda kostnader. Det var inget fipplande med någonting, allt var svart på vitt inför kunden innan vi ens skakat hand. Kunden visste precis vad vad jag skulle kosta när projektet var avslutat om allt gick som det skulle. Inträffade något oförutsett var det tydligt stipulerat hur mycket det skulle kosta kunden, såvida det inte var avtalat att jag redan räknat in för sådant i min offert. Skulle jag använda egen utrustning var det ett paketpris oberoende om jag skulle använda lite av den eller allt. Använde jag egen bil fick jag schablonersättning per dag eller per mil, och resor till och från arbetsplats ingick inte i arbetstiden.V vvs facit skrev:
Givetvis fattar jag att min bransch inte har exakt samma förutsättningar som hantverkarna har, men skillnaderna motiverar inte hantverkarnas otydliga och ibland bedrägliga prismodell.
Vi har en lokal lite större firma som är ok att jobba med material som de inte själva köpt in. De är dyrast i trakten men jag anlitar dem för att de har en tydlig och ärlig prisstrategi. De andra firmorna har lägre timtaxa men höga påslag. Som vanligt verkar det finnas undantag och om vi som kund väljer dem istället kan vi förhoppningsvis på sikt påverka branschen.
Så jag och mina kolleger ska agera Ebberöds bank åt dig ?Nyfniken skrev:
Företaget som TS hänvisar till har gjort fel som inte informerar innan .det är jag överens med er om
Men om du inte ! Förstår att vi går baklänges på jobben om du håller material till den låga timdebitering vi har har du ingen susning om
Ekonomi . Det ät inte frågan om det blir konkurs utan när det blir
Men det är väl ingen som har talat om för dig vilken timdebitering du ska hålla? För mig får du ta 1500 kr/tim om du vill.V vvs facit skrev:
Det är ju du som har satt timtaxan. Se till så att den räcker till dina kostnader och vinst så är vi alla glada.
Här visar du ju att du inte har så bra koll på företagsekonomi. Avkastningen är inte avhängig hur hederlig du är mot dina kunder. Du kan ha väldigt låg avkastning om du är väldigt ohederlig, likväl som du kan ha väldigt hög avkastning om du är genomhederlig (även om det omvända säkerligen är ganska vanligt). Det är helt andra faktorer som spelar in och som är mycket viktigare, t ex en väldigt nöjd kundkrets som återkommer och som rekommenderar dig till vänner, bekanta, kollegor etc. En nöjd kundkrets får man genom att göra ett bra jobb, att inte fiffla med kostnader, respektera kundens hem och behandla kunden med respekt rent allmänt.V vvs facit skrev:
Det som gör att detta ofta fallerar från hantverkarens sida, är det som redan tagits upp i tråden flera gånger. Marknaden för hantverkare är på många ställen i landet väldigt skev, i det att det finns för få hantverkare och för mycket jobb. Detta gör att det inte kostar hantverkare så mycket att vara ohederliga mot kunderna, de har mer jobb än de hinner med ändå. Så om jag anlitar en elektriker som blåser mig och jag därför inte rekommenderar denna till någon och givetvis avstår att ringa den samma nästa gång jag behöver hjälp så har det ingen effekt, h*n har så många andra potentiella kunder ändå.
Det är därför vi är många som väntar på en rejäl lågkonjunktur som sätter press på hantverkarna. När telefonen slutar ringa, och de tvingas konkurrera om jobben, så blir kunden så mycket viktigare.
När affärsmodellen utformades har väl ingenting med ifall den är OK eller inte att göra? Och det blir inte samma sak, det är det som ni hantverkare har så svårt att första. I kronor och ören, ja kanske...men det handlar om känslor. Det är här kundföraktet kommer in...ni tänker bara på kronor och ören medan vi kunder också har känslor inblandade.V vvs facit skrev:
Jag är helt enig med Nyfniken; för mig är en timdebitering på 1500 kr helt OK om jag slipper materialpåslag och andra suspekta kostnader. Transparens är ledordet här, som vi har upprepat gång på gång. Kostar jobbet 10.000 oberoende av affärsmodell så väljer jag modellen utan alla påslag alla dar i veckan!
EDIT:
Det skulle förövrigt vara ett rätt intressant experiment för hantverkarbranschen att göra. Ge varje kund valet; ska vi köra vår gamla debiteringsmodell, eller ska vi köra den där vi tar bort alla påslag och kostnader och bara köra hög timdebitering. Slutkostnaden ska givetvis vara densamma.