Ska installera nytt element i källaren och behövs därför kopplas på nya rör på befintliga ledningar. En rörmokare var här och kikade lite och sa att det troligtvis är asbest i isoleringen, framförallt vid rörböjarna. Han drog väck lite isolering från rörets raka parti men sa inget direkt nämnvärt kring detta. Har sedan läst att det kan finnas asbest även vid rörens raka partier.
Om det nu är asbest, hur går arbetet till? Behövs sanering i samband med installationen och även efteråt? Jag förstår att asbest blir farligt först när det dammar, men hur vet man att arbetet inte medför just damm etc? Ingreppet bör ju vara rätt litet men vill såklart vara på den säkra sidan.
Om det nu är asbest, hur går arbetet till? Behövs sanering i samband med installationen och även efteråt? Jag förstår att asbest blir farligt först när det dammar, men hur vet man att arbetet inte medför just damm etc? Ingreppet bör ju vara rätt litet men vill såklart vara på den säkra sidan.
Sälsynt med asbets på raksträckor, men i böjarna brukar det vara. Det som syns, ser mer ut som glasull,som användes förr i tiden som isolering av rör. Ta en tuss, och lys med lampa eller låt solljuset skina på det. Kika i olika vinklar, är det glasull så kommer det att glittra och asbets inget glitter.
Det vi ser på bilderna ser inte ut att vara asbest. Det är någon form av glasull. Men det är som sagt vanligt med asbest i krökar. OM det skall kopplas på ledningar där du ritar så borde man kunna lämna krökarna ifred.
Alternativt så kan man kapa rören på behörigt avstånd från kröken och lämna in krökar med isolering för deponi. I de flesta kommuner kan du som privatperson lämna in asbetshaltigt avfall på återvinningsstationer gratis. Skall bara vara förpackat korrekt (brukar krävas dubbla plastsäckar med tydligt skylt om abesthaltigt avfall), låter du rörmockaren köra bort det blir det en rätt saftig deponinota.
Alternativt så kan man kapa rören på behörigt avstånd från kröken och lämna in krökar med isolering för deponi. I de flesta kommuner kan du som privatperson lämna in asbetshaltigt avfall på återvinningsstationer gratis. Skall bara vara förpackat korrekt (brukar krävas dubbla plastsäckar med tydligt skylt om abesthaltigt avfall), låter du rörmockaren köra bort det blir det en rätt saftig deponinota.
Medlem
· Västernorrland
· 11 179 inlägg
Det ser samtidigt inte ut som nå normala "böjar" heller.......Ser ut som nån oldschool vvs snubbe har varmbockat rör . Lite väl vida svängar för normala gängade vinklar och det var vid dem man oftast använde asbestmassa.
Det är som sagt var bockade rör. De fylldes med torr sand. Pluggades med tillyxade träpluggar. Spändes fast i skruvstäd och sedan värmde man med allt vad tygen höll. På så vis fick man snygga, långa, skarvfria böjar vilket gav mindre motstånd vid självcirkulation. Troligen är det samma isolering i bögarna som på rakorna, för de är lite knögliga på grund av den styva pappen.
Hade det varit mitt jobb skulle jag sprätta upp isoleringen. Svetsat på två muffar och därifrån dragit rören.
Du bör undvika att gå isoleringen innanför kragen. Om du undrar varför, är det bara att prova 😁
Trilskar rörmokaren, så ta bort isoleringen själv. Rosten är inget problem den heller.
Hade det varit mitt jobb skulle jag sprätta upp isoleringen. Svetsat på två muffar och därifrån dragit rören.
Du bör undvika att gå isoleringen innanför kragen. Om du undrar varför, är det bara att prova 😁
Trilskar rörmokaren, så ta bort isoleringen själv. Rosten är inget problem den heller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Senaste från startsidan
-
Familjen Karlsson: Så byggde de till huset med ett torn
-
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
-
Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
-
Forum: Elektriker installerade ojordade kontakter?
-
Projekt: Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad