Om man blir tillräckligt arg, så ordnar man en pumpgrop där vattnet passerar tomtgränsen och sprutar tillbaka vattnet lite random 🤭.
Startar ett vattenkrig helt enkelt. Liknande gjordes ju med behag när man var barn.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
TCG och 36 till
  • Laddar…
Ursäkta för sent svar allihopa! Varit alldeles för fint väder i helgen för att vara inomhus vid datorn.

Nu när röret är där så undrar jag mest hur jag kan få bort det utan att själv utföra skadogöra på någon annans egendom? Jag vill inte ha röret där och det svider ännu mer att grannen hotar oss från att ta bort det.

• Gilla
Björne T
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Ursäkta för sent svar allihopa! Varit alldeles för fint väder i helgen för att vara inomhus vid datorn.

Nu när röret är där så undrar jag mest hur jag kan få bort det utan att själv utföra skadogöra på någon annans egendom? Jag vill inte ha röret där och det svider ännu mer att grannen hotar oss från att ta bort det.
Lägg gärna ut några bilder.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg gärna ut några bilder.
Jag är inte hemmavid just nu, men jag kan beskriva det.
Det är en fastighet med ett större garage. Utanför detta garaget ligger en brunn. Från brunnen går ett rör under grusvägen som mynnar ut precis ovanför våran tomt. Röret är orange/rött. Några meter bort, under denna grusvägen ligger en dagvattenbrunn som vi har uppmanat honom att koppla på sig på. Då löser alla problem sig och vår tomt kommer inte ta emot all hans vatten. Men han bestämde sig att skicka allt till oss istället.

• Wow
  • Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
Får han koppla in sig på den andra brunnen? Vems fastighet ligger den på?

• Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Får han koppla in sig på den andra brunnen? Vems fastighet ligger den på?
Ja han får koppla på sig på dagvattenbrunnen. Grusvägen (där brunnen ligger) är en markägare som varit ute och godkänt att han kopplar på sig.

• Gilla
Sköna gröna bönan och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Tråkigt om det är PP som är för fet att limma... 😐
byggskum

• Gilla
  • Älska
HeyJon och 19 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har försökt stoppa grävlingar med byggskum, det funkade inget bra. Så finns det grävlingar i området avråder jag.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Det intressanta här är hur det ser ut vid röret och tomtgränsen när det kommer ett skyfall. Hur stora mängder vatten kommer genom röret och passerar vidare över tomtgränsen?

Du bör märka ut var tomtgränsen går och dokumentera det hela med en film, vid nästa skyfall.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det intressanta här är hur det ser ut vid röret och tomtgränsen när det kommer ett skyfall. Hur stora mängder vatten kommer genom röret och passerar vidare över tomtgränsen?

Du bör märka ut var tomtgränsen går och dokumentera det hela med en film, vid nästa skyfall.
Det är hans brunn utanför hans garage som då töms in på våran tomt. Hans lilla brunn tar emot vatten från hans enorma tak (2 stuprännor kopplade till brunnen). Det är ingen djup brunn då resten skickas till oss. Man kan säga att det är en maskinhall, inte garage som tömmer taket ner i brunnen och sen in till oss.

• Gilla
steve5432 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har markägaren där vägen ligger godkänt att leda vatten under vägen? Annars är det ju den personen som sitter med den direkta juridiska möjligheten att begära att röret ska avlägsnas.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har markägaren där vägen ligger godkänt att leda vatten under vägen? Annars är det ju den personen som sitter med den direkta juridiska möjligheten att begära att röret ska avlägsnas.
Nej det har han inte. Han har inte godkänt något arbete på den vägen förutom att han kopplar på sig på dagvattenbrunnen. Han vet inte heller om att det går ett rör på hans tomt.

• Gilla
Curre99 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej det har han inte. Han har inte godkänt något arbete på den vägen förutom att han kopplar på sig på dagvattenbrunnen. Han vet inte heller om att det går ett rör på hans tomt.
Alliera dig med grannen så löser han kanske ditt problem.

• Gilla
EllinorLag och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men han bryr sig inte,han vill inte bli inblandad i vår fejd. Han bor inte ens i byn, han äger bara vägen. Min fråga är; kan jag göra något åt detta? Kan jag orsaka skadogöra om jag täpper den?

Claes Sörmland
Men han bryr sig inte,han vill inte bli inblandad i vår fejd. Han bor inte ens i byn, han äger bara vägen. Min fråga är; kan jag göra något åt detta? Kan jag orsaka skadogöra om jag täpper den?
Du får ju inte ge dig på röret rent fysiskt utan att hamna i klammer med polisen och brottsbalken. Allt sånt måste gå via tingsrätt eller kronofogde.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.