Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får ju inte ge dig på röret rent fysiskt utan att hamna i klammer med polisen och brottsbalken. Allt sånt måste gå via tingsrätt eller kronofogde.
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
Vad är två burkar Fogskum!
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Jag hade stoppat upp röret med löv och kvistar när ingen ser. Går ju inte bevisa att de inte har kommit dit av naturliga orsaker.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är PP? Nog fan kan man proppa ett rör på ett eller annat sätt.
Polypropylen och det är en svetsbar plast.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har försökt stoppa grävlingar med byggskum, det funkade inget bra. Så finns det grävlingar i området avråder jag.
Bästa åtgärd för TS är att stoppa in en grävling i röret. (Grävlingar är lustiga djur och hittar på mycket bus) Döda grävlingar brukar ligga längs med vägarna.
 
  • Haha
  • Gilla
maxmsm och 19 till
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
Stoppa i en kork o kläm röret. Enda sättet för folk att förstå.
 
  • Gilla
ckswede och 2 till
  • Laddar…
Jag hade grävt ett hål där vattnet samlas i med en dränkpump å rikta slangen upp på grannes gård!
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 9 till
  • Laddar…
Gräv ett dike/grop och led hans vatten till den. Därifrån leder du vidare vatten med utlopp vid din tomtgräns mot hans. Dvs flytta tillbaka hans vatten. Se det som underhållning.
 
Bygg en mindre vall på din tomt framför röret så vattnet inte kommer in. Men som andra skrivit, lägg upp bild på eländet så kommer du få fler bra förslag på lösningar.
 
  • Gilla
rehn och 1 till
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
Anmäl honom, man får inte dra dagvatten in på annans tomt.
 
Visa bild hur det ser ut så kan du få bättre svar
 
Alltså... jag förstår din olägenhet och problem med grannen. Det är alltid knepigt när någon helt enkelt vägrar göra något (typ som barnen vilken kväll som helst i veckan - "Nä." 😅).
Enklaste är ju att bara täppa igen det, vilket du fått många förslag på. Tyvärr är det ju inte helt riktigt riktigt att göra så och du kan hamna i klammer någonstans, vilket ju vore tråkigt.
Men kan du inte bara lösa problemet åt det stora barnet? Sätt en krök på röret och koppla in i den brunnen han fått tillstånd att koppla på sig på.
Inte svinkul, men eventuellt bättre grannsämja och du blir av med problemet. Att vänta på rättvisan i det här fallet blir nog ingen glad av, och det tar ju som sagt en del tid och energi.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
U Uppland Sörensson skrev:
Jag är inte hemmavid just nu, men jag kan beskriva det.
Det är en fastighet med ett större garage. Utanför detta garaget ligger en brunn. Från brunnen går ett rör under grusvägen som mynnar ut precis ovanför våran tomt. Röret är orange/rött. Några meter bort, under denna grusvägen ligger en dagvattenbrunn som vi har uppmanat honom att koppla på sig på. Då löser alla problem sig och vår tomt kommer inte ta emot all hans vatten. Men han bestämde sig att skicka allt till oss istället.
Känns som bästa vore att använda ett spett, och spetta hål i röret, där röret passerar vägen. Då kommer ju röret kollapsa och fyllas med grus från vägen. Osv..
 
namnbyte
Vill du inte göra negativ åverkan kan du alltid hjälpa till att bygga vidare. Två 90° böjar och en rak på 2+ meter
 
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
Sa du inte, att vattnet kom från garaget? Tag noga prover för att se om det följer med olja i vattnet. En tunn oljefilm på ytan i ditt prov, kanske. Då har du rätt mycket ammunition i en anmälan.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
En bild på röret och marken skulle vara bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.