Det låter det som landsbyggd? Grusväg och utanför planlagt område?
Då brukar det finnas system för att hantera ytvatten som kommer periodvis (a.k.a. diken),
Om man inte gör som min nya granne provade, ersätta ett 1.5 meter djupt dike med 125mm rör och la parkering på, fungerade fint till första våren.

Hur beteer sig vattnet när det kommit ut ur röret? Svämmar det över er gräsmatta/källare eller följer det diket på er fastighet utmed vägen? Eller har ni råkat fylla igen diket som fanns? Och vad är det för grusväg med dagvattenbrunn under?
Det är många frågor som behöver besvaras innan jag är beredd att idiotförklara garageägaren (som blev maskinhall efter ett tag) och ryggdunka TS..

Som boende i gammal landsbyggd med stor inflyttning av fd lägenhets/villamatteboende så har jag stött på lite konstiga inställningar till vatten som rör sig i landskapet. Men jag antar att jag som bor i en sänka genast ska skälla på intilliggande fastigheter för att dom inte vallat in sina marker och låter dagvattnet rinna ner till mig och "mitt" dike som ligger lägst.
Sen måste ju jag då plugga diket så det inte rinner vidare.. Aj aj aj.
 
  • Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Erik Salhammar skrev:
Du har redan fått rätt svar. Det är absolut inte tillåtet att leda vidare vattnet nedströms till nån annans tomt. Allt dagvatten ska tas omhand på egen fastighet!
Det finns inget sådant krav. Grannar får samarbeta och leda dagvatten fram och tillbaka över tomtgränser om de vill det. Det är en mycket vanlig lösning i områden där det saknas kommunalt dagvattennät. Även där det finns kommunalt dagvattennät så får grannar samarbeta och leda dagvatten mellan tomterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt ett lock och proppa röret. Limma fast ordentligt.
Utmärkt idé! 👍
 
U Uppland Sörensson skrev:
Hej allihopa.
Vi har upptäckt ett rör som grannen har placerat precis ovanför vår tomtgräns.
Den leder hans dagvatten in till oss.
Vi har påtalat flera gånger att vi inte vill ha detta röret men ändå har han gått vidare med detta. Vad gör vi nu?
Har en granne som gjort likadant, påtala för hen att röret skall bort, ta även foto på det, om hen inte tar bort röret, polisanmäl.
 
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Det låter det som landsbyggd? Grusväg och utanför planlagt område?
Då brukar det finnas system för att hantera ytvatten som kommer periodvis (a.k.a. diken),
Om man inte gör som min nya granne provade, ersätta ett 1.5 meter djupt dike med 125mm rör och la parkering på, fungerade fint till första våren.

Hur beteer sig vattnet när det kommit ut ur röret? Svämmar det över er gräsmatta/källare eller följer det diket på er fastighet utmed vägen? Eller har ni råkat fylla igen diket som fanns? Och vad är det för grusväg med dagvattenbrunn under?
Det är många frågor som behöver besvaras innan jag är beredd att idiotförklara garageägaren (som blev maskinhall efter ett tag) och ryggdunka TS..

Som boende i gammal landsbyggd med stor inflyttning av fd lägenhets/villamatteboende så har jag stött på lite konstiga inställningar till vatten som rör sig i landskapet. Men jag antar att jag som bor i en sänka genast ska skälla på intilliggande fastigheter för att dom inte vallat in sina marker och låter dagvattnet rinna ner till mig och "mitt" dike som ligger lägst.
Sen måste ju jag då plugga diket så det inte rinner vidare.. Aj aj aj.
Känner igen det här som boende i ett gammalt lantligt område.

Här är dagvattenhanteringen helt privat och bygger på samarbete mellan fastigheternas ägare. Diken delas mellan områdets vägar och olika tomter och är ett nätverk som inte tar hänsyn till fastighetsgränser. Nästan inget är formaliserat med servitut eller gemensamhetsanläggningar även om vägdikena är en del av en gemensamhetsanläggning med vägändamål som inrättades långt efter att dikena kom till. Men de fungerar ju inte bara som vägdiken utan även generell avrinning för området. Och det fungerar. Varje fastighetsägare ansvarar för att leda vatten på sin fastighet i det större systemet. Vägföreningen för att rensa sina diken.

Kommunicerar alla fastighetsägare så där exemplariskt kring detta? Nej, de flesta bara låter en entreprenör lägga ned ett nytt dagvattenrör när det behövs, t ex ett nytt hus byggs och sen är det bra med det.
 
Pellegnillot71
V vaxtuna skrev:
Dagvatten är det vatten från taken. Det ska väl ledas ut i ett dike? Beror på om det är detaljplan? Regnvatten rinner ju över till grannarna nedströms och då är det ju de som är nedströms som får ordna diken. Dagvatten är väl regnvatten? Min ena granne krävde att vattnet från min damm skulle rinna åt andra hållet ett år med mkt regn då utredde jag det p hon får dina på sin tomt jag ska inte flytta mitt vatten. En annan granne sprängde bort en väg p ändrade vattnet så att det rinner in hos mig. Det sa ngn myndighet kunde vara brott på nåt vatten direktiv. Men eftersom det blir brist på vatten o framtiden så ändrade jag mig. Jag tar emot vattnet och spar i en pöl så man kan vattna när det blir torka
Inte detaljplan
Läs igenom dina inlägg innan du publicerar så att vi andra har en chans att förstå vad du skriver.
Tack!
 
Redigerat:
  • Haha
Artemisia
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Läs igenom dina inlägg innan du publicerar så att vi andra har en chans att först vad du skriver.
Tack!
Först?
 
  • Haha
  • Gilla
vaxtuna och 5 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Tråkigt om det är PP som är för fet att limma... 😐
Fogskum :)
 
O [old rusty] skrev:
Det låter det som landsbyggd? Grusväg och utanför planlagt område?
Då brukar det finnas system för att hantera ytvatten som kommer periodvis (a.k.a. diken),
Om man inte gör som min nya granne provade, ersätta ett 1.5 meter djupt dike med 125mm rör och la parkering på, fungerade fint till första våren.

Hur beteer sig vattnet när det kommit ut ur röret? Svämmar det över er gräsmatta/källare eller följer det diket på er fastighet utmed vägen? Eller har ni råkat fylla igen diket som fanns? Och vad är det för grusväg med dagvattenbrunn under?
Det är många frågor som behöver besvaras innan jag är beredd att idiotförklara garageägaren (som blev maskinhall efter ett tag) och ryggdunka TS..

Som boende i gammal landsbyggd med stor inflyttning av fd lägenhets/villamatteboende så har jag stött på lite konstiga inställningar till vatten som rör sig i landskapet. Men jag antar att jag som bor i en sänka genast ska skälla på intilliggande fastigheter för att dom inte vallat in sina marker och låter dagvattnet rinna ner till mig och "mitt" dike som ligger lägst.
Sen måste ju jag då plugga diket så det inte rinner vidare.. Aj aj aj.
Fogskum :)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Tråkigt om det är PP som är för fet att limma... 😐
poolklubben.se har tvättvätska och lim för att limma. Kolla deras hemsida.
 
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen sådan reglering i PBL vad jag vet. Har jag missat något här?
Det står att man ska ta hand om sitt eget vatten.
 
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Det står att man ska ta hand om sitt eget vatten.
Inte i PBL. Det finns inget där som hindrar att man t ex leder det till grannfastigheten. Faktum är att lagtexten t o m är skriven med detta som utgångspunkt - att man leder sitt dagvatten från tomten.
 
G gbgustaf skrev:
Det intressanta här är hur det ser ut vid röret och tomtgränsen när det kommer ett skyfall. Hur stora mängder vatten kommer genom röret och passerar vidare över tomtgränsen?

Du bör märka ut var tomtgränsen går och dokumentera det hela med en film, vid nästa skyfall.
Jadu G, lyssnar inte grannen på dig beträffande dagvattnet från dennes tomt så är mitt råd att du far på Biltema eller liknande butik å köper tre flaskor fogskum å sprutar in i röret - garanterat tätt! å du slipper din grannes dagvatten en bra tid framöver eftersom grannen isf måste byta ut rördelen med fogskum som inte går att ta bort. Lycka till med ditt problem.
 
H husbil2015 skrev:
Har en granne som gjort likadant, påtala för hen att röret skall bort, ta även foto på det, om hen inte tar bort röret, polisanmäl.
Löste du problemet så? Hur gick det?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fogskums-rådet verkar vara det mest populära hittills.
Är det ingen av er som fungerar på vad som händer om golvbrunnarna i grannens garage är kopplade på samma ledning? Blir det vattenskador i byggnaden så kommer den som har saboterat röret garanterat att bli skadeståndsskyldig.

Det finns alltid två sidor i en konflikt, och vi har bara hört den ena. Det är också väldigt knapphändigt med information. Inga ritningar, inga bilder. Jag skulle ta det lite lugnt med att uppmana till egenmäktigt förfarande med den lilla information vi har.
 
  • Gilla
bling och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.