C Canutos skrev:
Det är t.o.m. så att om en inbrottstjuv kommer in på din tomt och snubblar på t.ex. en vattenslang och slår hål i skallen; ja då blir man (kan bli?) ersättningsskyldig till inbrottstjuven enl. vissa rättsfall.
Det är helt uppenbart att du har inte läst tråden, denna skröna har redan avhandlats typ tre gånger.
Sök på "kvalificerat obehörig besökare".
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Canutos skrev:
enl. vissa rättsfall.
Jasså! Vilka då?
 
F
C Canutos skrev:
Det är t.o.m. så att om en inbrottstjuv kommer in på din tomt och snubblar på t.ex. en vattenslang och slår hål i skallen; ja då blir man (kan bli?) ersättningsskyldig till inbrottstjuven enl. vissa rättsfall.
Nej, det dör är bara bullshit. När det gäller en inbrottstjuv så behövs det nåt extra raffinerat, tex att du har lagt ut fällor just för att skada eller fånga inbrottstjuvar eller elektrifierat dörrhandtag eller nåt sånt. En vattenslang är en sak som man kan förvänta sig ligger på en villatomt och inget nån skulle få skadestånd om dom snubblat på.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett kanske dumt exempel med slangen. Var bara ett principiellt exempel. Ett annat, mera relevant exempel, är att t.ex.om din hund biter en inbrottstjuv. Då är det i det närmaste solklart att tjuven får ersättning. Det råder ett s.k. "strikt ansvar" för hundägaren. Du blir du i det närmaste till 100% skadestånds skyldig till tjuven, emellertid med ev. möjlighet till jämkning. Finns säkert andra exempel.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Hundägares strikta ansvar har redan tagits upp i tråden. Det är ett specialfall och kan inte generaliseras.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F
C Canutos skrev:
Ett kanske dumt exempel med slangen. Var bara ett principiellt exempel. Ett annat, mera relevant exempel, är att t.ex.om din hund biter en inbrottstjuv. Då är det i det närmaste solklart att tjuven får ersättning. Det råder ett s.k. "strikt ansvar" för hundägaren. Du blir du i det närmaste till 100% skadestånds skyldig till tjuven, emellertid med ev. möjlighet till jämkning. Finns säkert andra exempel.
Nej. Du har ett strikt ansvar för jycken men det är att anses som normalt att hunden går lös inne i det egna huset eller tom på fastigheten om det är inhägnat. Och en inbrottstjuv är fortfarande en kvalificerat obehörig och kommer inte att få skadestånd om han blir biten av en familjehund.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Frågan gällde grannens ungar- Inte TSs barn.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej. Du har ett strikt ansvar för jycken men det är att anses som normalt att hunden går lös inne i det egna huset eller tom på fastigheten om det är inhägnat. Och en inbrottstjuv är fortfarande en kvalificerat obehörig och kommer inte att få skadestånd om han blir biten av en familjehund.
Ett förtydligande kan vara på sin plats här.
Det strikta skadeståndsansvaret innebär att en inbrottstjuv som blir biten av en hund har rätt till skadestånd, trots att tjuven i fråga är att betrakta som en kvalificerat obehörig besökare. Däremot finns en möjlighet att jämka skadestånd om den skadelidande parten anses ha medverkat till skadan, jämför med skadeståndslagen 6:1. En inbrottstjuv torde i de flesta fall anses ha medverkat till skadans uppkomst, även i det fall den blir biten av en hund. Men det är inte nödvändigtvis så att att en inbrottstjuv i alla lägen kommer ansetts ha medverkat till skadan i sådan omfattning att hela skadeståndsbeloppet kan jämkas. Därför är det faktiskt teoretiskt möjligt att få betala skadestånd till en inbrottstjuv som blivit biten av din hund. Det finns inga möjligheter att undgå de strikta skadeståndsansvaret för hundägare, varför resonemang om att en hund som går lös inne i en bostad eller på en inhägnad tomt är att betrakta som normalt i sammanhanget blir irrelevanta, det strikta skadeståndsansvaret gäller ändå. Däremot finns som sagt möjligheter till jämkning enligt 6:1 skadeståndslagen, det är dock olika saker varför du så att säga har rätt (i normalläget) men av fel anledningar. Det faktum att någon är att betrakta som en kvalificerad obehörig besökare kan inte trumfa det strikta skadeståndsansvaret som hundägare har, däremot kan jämkningsreglerna i 6:1 skadeståndslagen göra det.

F fsn skrev:
När det gäller robotklipparen så är det högst sannolikt att den standard som finns för produkten och det faktum att tillverkarna följer standarden det som i kombination med att klipparen används enligt instruktionerna och enligt säkerhetsföreskrifterna just det som diskvalificerar vårdslöshet. Och med all rätt kan man väl också säga.
Jag har inte studerat praxis på området (d.v.s. robotgräsklippare och skadestånd) och törs inte försöka mig på några generella ställningstaganden baserat på vad jag läst i doktrin och förarbeten. Jag konstaterar dock att det verkar råda delade meningar i den här tråden när det kommer till att läsa instruktionsmanualen och vad den faktiskt säger. Hade jag varit TS hade jag sett till att ha uppsikt över klipparen, alternativt göra grannarna så pass uppmärksammade på att deras barn inkräktar på fastigheten så att TS kan friskriva sig genom hänvisning till kvalificerad obehörig besökare vid ett eventuellt tillbud. Eftersom jag i första hand försöker komma överens med mina grannar hade jag valt att köra klipparen när jag har uppsikt över den istället för att påpeka att grannarnas ungar minsann får sluta göra olaga intrång eller liknande. Men om vi bara fokuserar på ansvarsfrågan skulle jag, om jag tvingades chansa, gissa på att i normalfallet skulle något liknande det du skriver hända om frågan prövades av rätten.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok, då kan man anta att dina råd och tips är rätt väl underbyggda :D
Det är i alla fall min ambition ;)
 
Redigerat:
P
Fanns det undantag om strikt ansvar för hangarhundar?
 
Om man vill vara väldigt pedagogisk kan man ju bjuda in grannen på en demonstration. Ställ upp en docka och se vad som händer när roboten kommer körandes. Antagligen ser den dockan eller kör på och backar sedan undan.
Sen kan man lägga en tygdocka med utsträckt hand på gräsmattan och se vad det får för effekt.
Möjligen tycker grannen att det är en bra idé att bygga ett bättre staket mot din tomt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Om grannens barn springer över på min tomt och min robotgräsklippare köttar sönder deras fötter.. Ligger ansvaret på mig då? Jag vet att det skulle göra det om jag haft en pool som barn hade drunknat i. Men är det samma sak med robotgräsklippare?
Råd och rön har skrivit mycket om robotklippare och gjort upprepade tester där de bl a använt en fotatrapp. Läste att bl a Stiga m5 inte stannade när den mötte fotatrappen utan i stället vände och körde åt annat håll.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka rättsfall?
Kan du hänvisa till någon/några?
Nu tycker jag att du är alldeles för krävande;)
 
P pmd skrev:
Fanns det undantag om strikt ansvar för hangarhundar?
Ja där kan man undra, securitas har ju vakthundar de släpper in när folk jobbat klart för dagen. Ofta är det ovtjarka med. Och en ovtjarka som vaktar och får tag i någon kan ju faktiskt döda inkräktaren och det väldigt snabbt.

Fast står det att området vaktas med just vakthundar så kan jag väl tycka att man får skylla sig själv. Jag tycker förvisso att det är så på privat tomt som är väl inhägnad.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja där kan man undra, securitas har ju vakthundar de släpper in när folk jobbat klart för dagen. Ofta är det ovtjarka med. Och en ovtjarka som vaktar och får tag i någon kan ju faktiskt döda inkräktaren och det väldigt snabbt.

Fast står det att området vaktas med just vakthundar så kan jag väl tycka att man får skylla sig själv. Jag tycker förvisso att det är så på privat tomt som är väl inhägnad.
Som sagt, skadeståndslagen 6:1. Skadestånd kan jämkas om den som lider skadan anses ha bidragit till dess uppkomst. Det strikta skadeståndsansvaret för hundägare gäller ändå, även om det satts upp skyltar som varnar för hunden. Möjligen om det finns någon ansvarsbefrielse p.g.a. skyddsobjekt eller liknande, typ som att staten inte behöver betala ersättning om ett kärnkraftverk flyger i luften Vad vi tycker är inte så relevant när det kommer till vad lagen faktiskt säger, även om jag också kan tycka att någons hem bör vara dennes borg.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Ett förtydligande kan vara på sin plats här.
Det strikta skadeståndsansvaret innebär att en inbrottstjuv som blir biten av en hund har rätt till skadestånd, trots att tjuven i fråga är att betrakta som en kvalificerat obehörig besökare. Däremot finns en möjlighet att jämka skadestånd om den skadelidande parten anses ha medverkat till skadan, jämför med skadeståndslagen 6:1. En inbrottstjuv torde i de flesta fall anses ha medverkat till skadans uppkomst, även i det fall den blir biten av en hund. Men det är inte nödvändigtvis så att att en inbrottstjuv i alla lägen kommer ansetts ha medverkat till skadan i sådan omfattning att hela skadeståndsbeloppet kan jämkas. Därför är det faktiskt teoretiskt möjligt att få betala skadestånd till en inbrottstjuv som blivit biten av din hund. Det finns inga möjligheter att undgå de strikta skadeståndsansvaret för hundägare, varför resonemang om att en hund som går lös inne i en bostad eller på en inhägnad tomt är att betrakta som normalt i sammanhanget blir irrelevanta, det strikta skadeståndsansvaret gäller ändå. Däremot finns som sagt möjligheter till jämkning enligt 6:1 skadeståndslagen, det är dock olika saker varför du så att säga har rätt (i normalläget) men av fel anledningar. Det faktum att någon är att betrakta som en kvalificerad obehörig besökare kan inte trumfa det strikta skadeståndsansvaret som hundägare har, däremot kan jämkningsreglerna i 6:1 skadeståndslagen göra det.


Jag har inte studerat praxis på området (d.v.s. robotgräsklippare och skadestånd) och törs inte försöka mig på några generella ställningstaganden baserat på vad jag läst i doktrin och förarbeten. Jag konstaterar dock att det verkar råda delade meningar i den här tråden när det kommer till att läsa instruktionsmanualen och vad den faktiskt säger. Hade jag varit TS hade jag sett till att ha uppsikt över klipparen, alternativt göra grannarna så pass uppmärksammade på att deras barn inkräktar på fastigheten så att TS kan friskriva sig genom hänvisning till kvalificerad obehörig besökare vid ett eventuellt tillbud. Eftersom jag i första hand försöker komma överens med mina grannar hade jag valt att köra klipparen när jag har uppsikt över den istället för att påpeka att grannarnas ungar minsann får sluta göra olaga intrång eller liknande. Men om vi bara fokuserar på ansvarsfrågan skulle jag, om jag tvingades chansa, gissa på att i normalfallet skulle något liknande det du skriver hända om frågan prövades av rätten.


Det är i alla fall min ambition ;)
F fsn skrev:
Nej. Du har ett strikt ansvar för jycken men det är att anses som normalt att hunden går lös inne i det egna huset eller tom på fastigheten om det är inhägnat. Och en inbrottstjuv är fortfarande en kvalificerat obehörig och kommer inte att få skadestånd om han blir biten av en familjehund.
F fsn skrev:
Nej. Du har ett strikt ansvar för jycken men det är att anses som normalt att hunden går lös inne i det egna huset eller tom på fastigheten om det är inhägnat. Och en inbrottstjuv är fortfarande en kvalificerat obehörig och kommer inte att få skadestånd om han blir biten av en familjehund.
Det är t.o.m. så att, hur mycket du än hägnar in din tomt och om det t.ex. kommer in en katt och hunden skadar eller dödar den, ja då är du skadeståndsskyldig! Absurt kan tyckas!
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.