R Rkarlsson skrev:
Du får faktiskt ta och putta tjuven, så länge det är mot utgången och den har gjort inbrott. Sen om den dumme fan snubblar på din matta är ju bara otur.
Bättre dock om man kan att hålla fast och försöka ringa polisen. Sen kan man hålla hårt så det gör ont med.
Du får inte putta för hårt snubblar han samtidigt på dörrmattan så kanske rätten.får för sig att man puttade för hårt
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du får inte putta för hårt snubblar han samtidigt på dörrmattan så kanske rätten.får för sig att man puttade för hårt
Man ska putta så hårt att den trillar ut genom ytterdörren. Sparka gärna också. Tror det är en promille av packet som kommer anmäla dig =)
 
F Falckman skrev:
Ja men så länge ingen speciallagstiftning eller dylikt gäller så är det skadeståndslagen 6:1 som torde vara det aktuella lagrummet. D.v.s. det strikta skadeståndsansvaret för hundägare gäller, men eventuellt skadestånd kan (mest troligt) jämkas i enlighet med 6:1 skadeståndslagen då inbrottstjuven får ansetts ha medverkat till den uppkomna skadan.
Fast det lär nog vara något som gör så att man kan hyra in dessa hundar.
Om man kollade lite mer så kallas de för stakethundar, och de skyltas upp tydligt att området vaktas.
Så blir 0 kr i kosing till tjuven där antagligen.
 
TRJBerg
R Rkarlsson skrev:
Fast det lär nog vara något som gör så att man kan hyra in dessa hundar.
Om man kollade lite mer så kallas de för stakethundar, och de skyltas upp tydligt att området vaktas.
Så blir 0 kr i kosing till tjuven där antagligen.
Det var första gången jag hört om "stakethundar". Så jag googlade och det finns tydligen sådana. Läste lite på en sådan firmas sajt:

"Olika klasser
Det finns olika typer av vakthundar. Hundarna klassas in i Vakthund 1 – 3.

Stakethund & larmhund. Larmhunden varnar genom skallgivning dvs, påkallar uppmärksamhet.

Klass 3 är motsatsen och mycket svår att forcera."

"mycket svår att forcera" låter intressant... :thinking::surprised:
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det var första gången jag hört om "stakethundar". Så jag googlade och det finns tydligen sådana. Läste lite på en sådan firmas sajt:

"Olika klasser
Det finns olika typer av vakthundar. Hundarna klassas in i Vakthund 1 – 3.

Stakethund & larmhund. Larmhunden varnar genom skallgivning dvs, påkallar uppmärksamhet.

Klass 3 är motsatsen och mycket svår att forcera."

"mycket svår att forcera" låter intressant... :thinking::surprised:
Det är hundar som i bästa fall ställer dig utan chans till att du tar dig från platsen. Ungefär som att de ställer ett större villebråd för jägaren att ta hand om.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, det kan man som fastighetsägare ha.
Det hänger bl.a. på om det finns uppsåt från fastighetsägarens sida eller inte.
Döda ting kan ej ha uppsåt.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det var första gången jag hört om "stakethundar". Så jag googlade och det finns tydligen sådana. Läste lite på en sådan firmas sajt:

"Olika klasser
Det finns olika typer av vakthundar. Hundarna klassas in i Vakthund 1 – 3.

Stakethund & larmhund. Larmhunden varnar genom skallgivning dvs, påkallar uppmärksamhet.

Klass 3 är motsatsen och mycket svår att forcera."

"mycket svår att forcera" låter intressant... :thinking::surprised:
Jag tänker mig att klass 1 är typ dobberman, och klass 3 ovtjarkas. Känner en som haft just en kaukasisk ovtjarka modell jätte.
Man kan väl säga som så att den vaktade och de jävligt hårt. När vi var på besök fick hunden gå ner i källaren =)
Just sådana hundar har jag sett lite här och var genom tiderna, men har inte utforskat det något då jag inte beger mig in på larmade områden :D
 
E Eloffen skrev:
Döda ting kan ej ha uppsåt.
Okej, så om fastighetsägaren/villaägaren spänner upp taggtråd med rakblad som snubbeltråd så är inte det med uppsåt om någon snubblar och skär sig?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det är hundar som i bästa fall ställer dig utan chans till att du tar dig från platsen. Ungefär som att de ställer ett större villebråd för jägaren att ta hand om.
En före detta granne hade en sån hund. Den blev jätteglad och viftade på svansen om någon gick in i huset, men så fort personen rörde sig mot ytterdörren igen så ställde sig hunden emellan och morrade.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
R Rkarlsson skrev:
Jag tänker mig att klass 1 är typ dobberman, och klass 3 ovtjarkas. Känner en som haft just en kaukasisk ovtjarka modell jätte.
Man kan väl säga som så att den vaktade och de jävligt hårt. När vi var på besök fick hunden gå ner i källaren =)
Just sådana hundar har jag sett lite här och var genom tiderna, men har inte utforskat det något då jag inte beger mig in på larmade områden :D
Jag brukar ibland retas med en släkting som inte alls gillar Ovjtarkor att jag ska skaffa en sådan. (Vilket jag inte kommer att göra.)
 
Redigerat:
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, vi kan vända på det. Ingen får vistas på din tomt utan din tillåtelse. Om du säger till grannen att du är orolig för att barnen kan skada sig på din robotgräsklippare och uttryckligen varnar dem för att gå in hos dig så borde du verkligen ha ditt på det torra.
Fast då skulle ju det räcka om man har en pool också.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag tänker mig att klass 1 är typ dobberman, och klass 3 ovtjarkas. Känner en som haft just en kaukasisk ovtjarka modell jätte.
Man kan väl säga som så att den vaktade och de jävligt hårt. När vi var på besök fick hunden gå ner i källaren =)
Just sådana hundar har jag sett lite här och var genom tiderna, men har inte utforskat det något då jag inte beger mig in på larmade områden :D
I forna Sovjet är det vanligt att man håller en schäfer eller dobberman i trädgården, kedjad till en wire, dygnet runt.
Går man förbi det höga staketet ute på gatan så kan man ibland få hjärtattack när hunden kastar sig mot staketet eller planket och börjar skälla helt okontrollerat.
Har en bekant med en sådan granne, hunden skäller typ dygnet runt, och det finns ju även djurskyddslagar som rimligen borde ta hunden ifrån en sådan ägare, så jag tyckte man kunde anmäla djurplågeri till myndigheterna anonymt.
Men hon vågar inte, gubben är ryss med klara åsikter... Han skulle iaf tro det var någon granne..
 
Demmpa Demmpa skrev:
Okej, så om fastighetsägaren/villaägaren spänner upp taggtråd med rakblad som snubbeltråd så är inte det med uppsåt om någon snubblar och skär sig?
Vad vet du om rakbladen? De kanske identifierar sig som plåster? Och plåster gör inte ont...
Det finns så många missförstådda rakblad.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Okej, så om fastighetsägaren/villaägaren spänner upp taggtråd med rakblad som snubbeltråd så är inte det med uppsåt om någon snubblar och skär sig?
Man konstaterar allt oftare att sunt förnuft är en bristvara och att paragrafryttare förökas som lupiner.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka rättsfall?
Kan du hänvisa till någon/några?
Nej, det är en klintbergare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.