83 492 läst · 334 svar
83k läst
334 svar
Robotgräsklippare kör över grannens barns fötter?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
För min del är den juridiska biten färdig diskuterad.5 51:an skrev:
Fram tills någon lägger fram lite mer info. Så som domar.
Min egna slutsats är att man har ett juridiskt ansvar.
Dock här kommer det viktigaste. Det är väldigt många saker som man troligtvis inte blir dömd för. Trädklättring är en sådan sak
Även bergsklättring.
Troligtvis kommer du även undan ansvar för studsmattan. Därför ligger det nära tillhands att misstänka att robotklippare går fria från ansvar. Jag är inte helt säker.
Man kanske kan säga att den juridiska biten är inte helt klarlagd.
Man fundera på hur vanligt det är med olyckor och robotgräsklippare.
Det förekommer olyckor. Troligtvis är det inget jätteproblem. Troligtvis ännu mindre att grannens ungar råkar illa ut.
Det verkar inte vara många som oroar sig för ansvarsfrågan.
Låt din klippare fortsätta som vanligt. Men om just din klippare är ovanligt hungrig på fötter. Då är skor en bra uppfinning
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag skulle nog pratat med grannen om dennes ungar sprang runt på min tomt. Även om jag saknar både robotklippare, studsmattor och träd.H Hanna Hermanson skrev:Gräsklipparna rusar ju inte på som bilar på motorväg… Husdjuren lär sig snabbt och barn hinner lätt undan. Riktigt små barn håller man ju alltid under uppsikt som förälder. Men ett samtal med grannen och dess barn är väl bra. Om inte det fungerar kanske det är dags att sätt upp staket så måste grannens barn aktivt måste komma genom grinden för att komma åt gräsmattan?
Det vet jag en annan som också gjorde, doch med bara en avhuggen tå. Efter det har jag alltid kraftiga arbetsskor med stålhätta om jag behöver klippa med en sådan.pacman42 skrev:Inte jag heller, men min arbetskollega förlorade alla tio tårna med en vanlig motorklippare. Han snavade till framåt men det var lätt uppförsbacke så han lyckades ta emot sig mot klipparens handtag, för att istället falla bakåt och på något sätt fick han motorklipparen över fötterna. Han var drygt 30 år när detta hände och han hade foppatofflor på fötterna...
Är det ens möjligt? Det är ju en bra bit från kanten till själva kniven om man jämför med ett litet barns fötter. Den stannar ju och vänder så for den stöter på något.M Förstagångsköparen skrev:
Ta fram den paragraf som säger att en klumpig kriminell skulle kunna åtala dig för att du låter en vattenslang ligga på tomten för att du vattnar växtligheten på natten.C Canutos skrev:
Då hade kommuner ju varit och tvångsförvaltat 20% av alla villaträdgårdar direkt.