5 51:an skrev:
Det var en rejäl utläggning och som nog dom flesta vårdnadshavare är införstådda med.
Men frågeställaren syftade inte på egna barn, utan på grannens. Då är kanske inte svaret lika självklart, med tanke på den juridiska snårskogen, som vi lever i.
För min del är den juridiska biten färdig diskuterad.
Fram tills någon lägger fram lite mer info. Så som domar.
Min egna slutsats är att man har ett juridiskt ansvar.
Dock här kommer det viktigaste. Det är väldigt många saker som man troligtvis inte blir dömd för. Trädklättring är en sådan sak
Även bergsklättring.
Troligtvis kommer du även undan ansvar för studsmattan. Därför ligger det nära tillhands att misstänka att robotklippare går fria från ansvar. Jag är inte helt säker.
Man kanske kan säga att den juridiska biten är inte helt klarlagd.
Man fundera på hur vanligt det är med olyckor och robotgräsklippare.
Det förekommer olyckor. Troligtvis är det inget jätteproblem. Troligtvis ännu mindre att grannens ungar råkar illa ut.
Det verkar inte vara många som oroar sig för ansvarsfrågan.
Låt din klippare fortsätta som vanligt. Men om just din klippare är ovanligt hungrig på fötter. Då är skor en bra uppfinning
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
H Hanna Hermanson skrev:
Gräsklipparna rusar ju inte på som bilar på motorväg… Husdjuren lär sig snabbt och barn hinner lätt undan. Riktigt små barn håller man ju alltid under uppsikt som förälder. Men ett samtal med grannen och dess barn är väl bra. Om inte det fungerar kanske det är dags att sätt upp staket så måste grannens barn aktivt måste komma genom grinden för att komma åt gräsmattan?
Jag skulle nog pratat med grannen om dennes ungar sprang runt på min tomt. Även om jag saknar både robotklippare, studsmattor och träd.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F
electroluxaren skrev:
O fan du kanske har en påse med karameller oxå?
… och en mattsvart RAM van med svarttonade fönster.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
TRJBerg
F fsn skrev:
… och en mattsvart RAM van med svarttonade fönster.
Det är väl vita vans som gäller?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Det är t.o.m. så att om en inbrottstjuv kommer in på din tomt och snubblar på t.ex. en vattenslang och slår hål i skallen; ja då blir man (kan bli?) ersättningsskyldig till inbrottstjuven enl. vissa rättsfall.
 
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är väl vita vans som gäller?

Inte en aning, jag är dåligt påläst om hur pedofiler och barnkidnappare jobbar.
 
C Canutos skrev:
Det är t.o.m. så att om en inbrottstjuv kommer in på din tomt och snubblar på t.ex. en vattenslang och slår hål i skallen; ja då blir man (kan bli?) ersättningsskyldig till inbrottstjuven enl. vissa rättsfall.
Är inte det en skröna?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
galento
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle nog pratat med grannen om dennes ungar sprang runt på min tomt. Även om jag saknar både robotklippare, studsmattor och träd.
Det skulle jag ha gjort också , det är barnens föräldrars ansvar att se efter att dom inte springer hos grannen och inte nån annan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte jag heller, men min arbetskollega förlorade alla tio tårna med en vanlig motorklippare. Han snavade till framåt men det var lätt uppförsbacke så han lyckades ta emot sig mot klipparens handtag, för att istället falla bakåt och på något sätt fick han motorklipparen över fötterna. Han var drygt 30 år när detta hände och han hade foppatofflor på fötterna...
Det vet jag en annan som också gjorde, doch med bara en avhuggen tå. Efter det har jag alltid kraftiga arbetsskor med stålhätta om jag behöver klippa med en sådan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Om grannens barn springer över på min tomt och min robotgräsklippare köttar sönder deras fötter.. Ligger ansvaret på mig då? Jag vet att det skulle göra det om jag haft en pool som barn hade drunknat i. Men är det samma sak med robotgräsklippare?
Är det ens möjligt? Det är ju en bra bit från kanten till själva kniven om man jämför med ett litet barns fötter. Den stannar ju och vänder så for den stöter på något.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Är inte det en skröna?
Det är jag rätt säker på så länge det handlar om en privat trädgård.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Det är t.o.m. så att om en inbrottstjuv kommer in på din tomt och snubblar på t.ex. en vattenslang och slår hål i skallen; ja då blir man (kan bli?) ersättningsskyldig till inbrottstjuven enl. vissa rättsfall.
Ta fram den paragraf som säger att en klumpig kriminell skulle kunna åtala dig för att du låter en vattenslang ligga på tomten för att du vattnar växtligheten på natten.

Då hade kommuner ju varit och tvångsförvaltat 20% av alla villaträdgårdar direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Det är t.o.m. så att om en inbrottstjuv kommer in på din tomt och snubblar på t.ex. en vattenslang och slår hål i skallen; ja då blir man (kan bli?) ersättningsskyldig till inbrottstjuven enl. vissa rättsfall.
Vilka rättsfall?
Kan du hänvisa till någon/några?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilka rättsfall?
Kan du hänvisa till någon/några?
Nej det kan han inte, jag är synsk och såg att han nu har letat i flera månader utan att lyckas. Möjligtvis kan det finnas en dom i Mogadishus domstol men det är oklart.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
B Browning74 skrev:
Przepraszam?
Prosit. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.