Bananskalare Bananskalare skrev:
Va inte så kinkig:D
Medfött handikap hos oss besserwissers. :rofl:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men vilka modeller är hungrigast på fötter? Gärna barnfötter
:p:crysmile::rofl:
De med knivar, denna på bilden är jävligt aggressiv. Var hos en kollega och hämta ved, när jag väl backat ner kommer den jäveln och attackerar mig, kör under släpet och fastnar. Sen blev han ännu jävligare och knuffade på bilen så den gungade......
Dock svårt att tro att barnfötter kommer nära knivarna om de står upp. Möjligtvis om barnet kommer in med foten vid sidan


En robotgräsklippare på en gräsmatta; grön och svart, autonom trädgårdsutrustning.
dubbel_bredd.jpg
 
F fsn skrev:
Och den med pool har inget direkt rättsligt att frukta om reglerna för pool följs, dvs inhängnad av rätt höjd med låst grind eller ett pooltak/skydd som bär vikten av en människa och är låsbart. Samma sak gäller robotklipparen.
Så är det säkert.
F fsn skrev:
Och den med pool har inget direkt rättsligt att frukta om reglerna för pool följs, dvs inhängnad av rätt höjd med låst grind eller ett pooltak/skydd som bär vikten av en människa och är låsbart. Samma sak gäller robotklipparen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Karrock
Festlig tråd!

Fokus verkar vara på gräsklipparnas blodtörstighet. Jag provar att lyfta poängen att grannens ungar som bryter sig in till studsmattan förmodligen är i en sån ålder att de konsumerar sociala medier med sk challenges. De kan mycket väl få för sig att det är en tävling att få gräsklipparen att köra på dem. Och eftersom det är Andras Ungar vet man ju inte hur de är uppfostrade.

Och för att spåna fritt en lördagkväll:
Att TS har studsmatta och rutchkana på sin tomt pekar väl kanske på att de har egna barn, kanske mindre än grannarna som inte blir glada av att de kommer dit. Om man går till de myndiga grannarna och säger att man av flera anledningar inte vill ha dem på sin tomt. 1. Det är inte deras tomt, 2. De skrämmer mina barn 3 de kan skada sig på studsmattan. 4. gräsklipparen kan eventuellt krocka med dem, TS vill låta den gå ifred. Om grannföräldrarna är rimliga ber de sina barn sluta. Men de kan lika gärna ge sina ungar lite för mycket bakgrund, och plötsligt är det inte studsmattehoppare utan vandaler som är inne i trädgården.

Dåligt läge. Om 5-10 är de ute och kör moped på gatan istället. Bit ihop!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Barn som av olika anledningar inte kan förstå faran med robotgräsklippare ska inte vara i andras trädgårdar utan uppsikt, det är föräldrarnas/vårdnadshavarnas ansvar att se till.

Snacka med deras föräldrar och informera om att du har en robotgräsklippare och visa dem hur man nödstoppar den. Kanske en regel att de inte får vara i din trädgård när klipparen kör, just in case.
Som förälder hade jag aldrig räknat med eller förväntat mig att mina grannar ska barnsäkra sina trädgårdar så att det funkar för just mina barn.
R Rkarlsson skrev:
De med knivar, denna på bilden är jävligt aggressiv. Var hos en kollega och hämta ved, när jag väl backat ner kommer den jäveln och attackerar mig, kör under släpet och fastnar. Sen blev han ännu jävligare och knuffade på bilen så den gungade......
Dock svårt att tro att barnfötter kommer nära knivarna om de står upp. Möjligtvis om barnet kommer in med foten vid sidan


[bild]
[bild]
Den här relativt sällsynta typen av klipprobot med fasta knivar är den enda jag kan tänka mig kan orsaka någon allvarligare skada. Absoluta merparten av klipprobotar har 3-4 små knivar på roterande platta typ tjocka rakblad som viker undan vid motstånd. Extremt långsökt att någon kan bli allvarligt skadad av dylika robotar.

Givetvis undantaget varelser typ igelkottar som rullar ihop sig till en taggboll och räknar med att detta är ett bra försvar... inte bra här, roboten går på detta hinder ungefär som det vore ett äpple och gör mos av det.

Men detta är extremfall, äpplen har ingen förmåga att rygga tillbaka vid angrepp och igelkottar förlitar sig på en orörlig strategi också. Detta gäller inte humanoider och för den delen de flesta däggdjur, skulle man mot förmodan få knivdisken mot foten så drar man sig reflexmässigt tillbaka och är det fråga om typiska robotar med knivdisk med små rakblad så kommer ev skada att vara oerhört begränsad och enkelt hanterbar via plåster och liknande.

Detta är ett icke-problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Den här relativt sällsynta typen av klipprobot med fasta knivar är den enda jag kan tänka mig kan orsaka någon allvarligare skada. Absoluta merparten av klipprobotar har 3-4 små knivar på roterande platta typ tjocka rakblad som viker undan vid motstånd. Extremt långsökt att någon kan bli allvarligt skadad av dylika robotar.

Givetvis undantaget varelser typ igelkottar som rullar ihop sig till en taggboll och räknar med att detta är ett bra försvar... inte bra här, roboten går på detta hinder ungefär som det vore ett äpple och gör mos av det.

Men detta är extremfall, äpplen har ingen förmåga att rygga tillbaka vid angrepp och igelkottar förlitar sig på en orörlig strategi också. Detta gäller inte humanoider och för den delen de flesta däggdjur, skulle man mot förmodan få knivdisken mot foten så drar man sig reflexmässigt tillbaka och är det fråga om typiska robotar med knivdisk med små rakblad så kommer ev skada att vara oerhört begränsad och enkelt hanterbar via plåster och liknande.

Detta är ett icke-problem.
Ja man får ha bra långa fötter för att komma nära knivbladen iallafall på en hq.
Har igelkottar i min trädgård och de samspelar bra. Min robot kör från typ 10-18, och vid 20-21 dyker igelkottarna upp. Jag har tyvärr värre fara för de stackarna i form av Glador som bor på granntomten.

knivdisk-undersidan-husqvarna-automower-315.jpeg
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
M Förstagångsköparen skrev:
Det har jag sagt. Men deras barn springer in hos mig ändå för jag har en rolig rutschkana och en studsmatta. Samtidigt går robotgräsklipparen runt och klipper gräsmattan.
Säg till ungarna på skarpen och hota med våld om de inte lyder (men inte så att deras föräldrar hör det). Visa något vasst för barnen och ge dem en skarp blick.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
en del är okej med att barn skadas andra inte. Så är det förstås. Det normala i samhället är att man inte tycker om att barn skadas. Men vem har sagt att man ska vara normal?
Precis. Jag skiter i andra.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Inte jag heller, men min arbetskollega förlorade alla tio tårna med en vanlig motorklippare. Han snavade till framåt men det var lätt uppförsbacke så han lyckades ta emot sig mot klipparens handtag, för att istället falla bakåt och på något sätt fick han motorklipparen över fötterna. Han var drygt 30 år när detta hände och han hade foppatofflor på fötterna...
Det naturliga urvalet...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
M Förstagångsköparen skrev:
Det har jag sagt. Men deras barn springer in hos mig ändå för jag har en rolig rutschkana och en studsmatta. Samtidigt går robotgräsklipparen runt och klipper gräsmattan.
O fan du kanske har en påse med karameller oxå?
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Jag är nog ungefär lika bra på att googla som de flesta andra. Jag har fortfarande inte sett någon länk till något som beskriver faktiskt inträffade olyckor där människor skadats av robotgräsklippare.
Första träffen. https://www.expressen.se/sport/foreningsliv/jonna-15-raddade-sin-syster-fran-otack-olycka/ finns fler, inte minst om du testar att söka på engelska. Andra träffen på "olycka robotgräsklippare" https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/8OwaG@ablokal
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Barnen är det värdefullaste du har. Det är också ditt ansvar att se till att hålla dem hela och rena. Mätta och glada.
Det är ett ansvar man har både juridiskt Men framförallt moraliskt.
Det är för mig självklart att man har ett ansvar för att gräsklipparen inte får någon chans att köra över någons fötter.
Jag är tämligen säker på att du ansvarar för gräsklipparen. Annars skulle det vara tillverkarens ansvar. leta fram manualen, den, där står det säkert en del.friskrivmingar.

Det är jobbigt, men livet består av massa ansvar.
Om gräsklipparen kör över dina barns fötter så kommer det inte blöda mindre eller göra mindre ont, bara för att du hittat att någon annan skulle kunna tvingas ta ansvar. Därför är det bara att se till att gräsklipparen inte är ute när barnen är det. För det ansvaret kan bara du ta.
Det var en rejäl utläggning och som nog dom flesta vårdnadshavare är införstådda med.
Men frågeställaren syftade inte på egna barn, utan på grannens. Då är kanske inte svaret lika självklart, med tanke på den juridiska snårskogen, som vi lever i.
 
  • Gilla
Carcoza och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Inte jag heller, men min arbetskollega förlorade alla tio tårna med en vanlig motorklippare. Han snavade till framåt men det var lätt uppförsbacke så han lyckades ta emot sig mot klipparens handtag, för att istället falla bakåt och på något sätt fick han motorklipparen över fötterna. Han var drygt 30 år när detta hände och han hade foppatofflor på fötterna...
En gräsklippare med framdrivning är säkrare än en utan. Den rör sig främst framåt, även i lätt uppförsbacke.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo grannen har naturligtvis ansvar för sina barn. Men man har ett ansvar för sin egen gräsklippare.
Om man vet att gräsklipparen kör över barns fötter, då är du skyldig att förhindra det.
Om man har problem med att grannens barn springer över ens.tomt. Samt en.gräsklippare som äter barnfötter. Då ser jag ett ansvar. oavsett juridik.
Ansvar, något folk inte vill ta.
Om någon blir ihjäl körd på ett övergångsställe, vad hjälper det då att det inte gångarens fel. man kan skriva på gravstenen att man dog.med rätten på sin sida
Gräsklipparna rusar ju inte på som bilar på motorväg… Husdjuren lär sig snabbt och barn hinner lätt undan. Riktigt små barn håller man ju alltid under uppsikt som förälder. Men ett samtal med grannen och dess barn är väl bra. Om inte det fungerar kanske det är dags att sätt upp staket så måste grannens barn aktivt måste komma genom grinden för att komma åt gräsmattan?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Om grannens barn springer över på min tomt och min robotgräsklippare köttar sönder deras fötter.. Ligger ansvaret på mig då? Jag vet att det skulle göra det om jag haft en pool som barn hade drunknat i. Men är det samma sak med robotgräsklippare?
Om du inte vill ha barn som springer över din tomt så är det nog lättast att försöka få upp ett staket. Vill du inte ha staket kan du så brännässlor som avgränsning. Dom växer upp lagom tills gräsklipparen ska dra igång.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.