Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst kan jag hålla med om att grannen borde ha bättre koll på sina barn. Jag skulle aldrig låtit mitt barn springa in till grannen om jag inte visste att det var okej.
Dock fråntas man inte det juridiska ansvaret bara för grannen är en Idiot som inte klarar av att säga ifrån

Nu kommer lite tjat
Även om ja inte gillar grannen eller hans barn skulle jag tycka det vore jobbigt.
Det moraliska ansvaret.
Det moraliska ansvaret bestämmer man själv. Alla har ju inte samma moraliska värderingar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Nu var det ju iof grannes barn vilket är lite svårare att styra när det är ute. Går ju inte att köra den på natten när barnen sover heller för då är igelkottarna ute..
därför sägs husqvanas mowers med belysning vara bättre och ljuset skrämmer iväg dom innan dom köttas
 
TRJBerg
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja det var en intressant tolkning på det jag skrev. Kanske ganska överdriven.
Du har nog en väldigt livlig fantasi.
som lyckas tolka in allt det på mitt inlägg! Sån fantasi! Har du funderat på en karriär som författare?
Inte mer fantasi än du har.
 
F
B Bob10 skrev:
Nej. Ansvarsfrågan ligger på den med gräsklipparen av naturliga skäl. Samma som med pool.
Och den med pool har inget direkt rättsligt att frukta om reglerna för pool följs, dvs inhängnad av rätt höjd med låst grind eller ett pooltak/skydd som bär vikten av en människa och är låsbart. Samma sak gäller robotklipparen.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja det var en intressant tolkning på det jag skrev. Kanske ganska överdriven.
Du har nog en väldigt livlig fantasi.
som lyckas tolka in allt det på mitt inlägg! Sån fantasi! Har du funderat på en karriär som författare?
Den var väl snarare ganska spot-on.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Radhussemlan skrev:
Snälla... De flesta villaägare har väl staket eller buskar som omgärdar sin tomt.
Är det verkligen så?:thinking:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Inte mer fantasi än du har.
jag vart imponerad av hur mycket du kunde tolka av det inlägget!
När har jag fantiserat i den här tråden?
Kul och veta när någon är så snäll å säger att jag har fantasi
 
F fsn skrev:
Den var väl snarare ganska spot-on.
Så du har också en härlig fantasi?
 
L llundberg skrev:
Det moraliska ansvaret bestämmer man själv. Alla har ju inte samma moraliska värderingar.
en del är okej med att barn skadas andra inte. Så är det förstås. Det normala i samhället är att man inte tycker om att barn skadas. Men vem har sagt att man ska vara normal?
 
E Eloffen skrev:
Självklart så har du inget ansvar för att någon går in på din tomt och gör sig illa.
Har du exempelvis en pool kan du ha det.
 
H
M Förstagångsköparen skrev:
Om grannens barn springer över på min tomt och min robotgräsklippare köttar sönder deras fötter.. Ligger ansvaret på mig då? Jag vet att det skulle göra det om jag haft en pool som barn hade drunknat i. Men är det samma sak med robotgräsklippare?
Man tycker att det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte olovandes går in på grannens tomt. Å andra sidan bryter det sig en tjuv som skadar sig så åker ägaren på det. Det är klurigt. En jurist kanske har ett svar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det normala i samhället är att man inte tycker om att barn skadas.
Jag vill inte att barn skadas men anser mig ändå ha rätt att köra min robot när jag vill oövervakad på min fastighet.

På motsvarande sätt anser jag att bilar ska få existera även om de ibland skadar barn.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
P
Man kan inte vara säker på att en domstol anser att husägaren med robotklippare alltid är oskyldig pga att ingen får vistas på ens tomt.. det är en rejäl feltolkning av verkligheten och det tydligaste beviset är väl när barn ramlat i nåns pool och det slutat illa och poolägaren får ansvar..

Så NEJ så enkelt är det inte att hemfridslagarna gör att alla får skylla sig själv om dom skadas på ens mark.. det är rena fantaiser..

Är det sen så att det är känt på gatan att ts springer runt och säger att dennes robotgräsklippare kanske är deffekt och inte stannar / vänder när den stöter på hinder är inte till ts fördel

Sen har föräldrar såklart ansvar att hålla reda på sina ungar men det ger inte ts rätt att ha en trasig robotklippare på sin tomt som har högre risk att skada någon som råkar komma för nära..

Skulle en allvarlig olycka ske med en deffekt robotklippare så är det troligen flera orsaker som orsakat olyckan och troligen är det inte kul att vara ägare till den robotklipparen som skadat någon..
börjar man lusläsa tillverkarnas manualer så är det ofta solklart att robotgräsklippare inte är helt ofarliga så det är sannolikt att man har ett visst ansvar att göra vad man kan för att undvika olyckor
 
H HEM2121 skrev:
Å andra sidan bryter det sig en tjuv som skadar sig så åker ägaren på det.
Varför tror du det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så du har också en härlig fantasi?
Nej, men jag är väldigt bra på att reda ut när nån är helt åt helvete fel på att uppfylla eller tolka ett krav eller en regel och det lyser konstant rött så fort du är inblandad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.