L llundberg skrev:
För mig är det det viktigaste.
Då är du säkert en rolig individ
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Låt oss anta att du är seriös och konsekvent när det gäller risker för barn. Då gör du i verkligheten detta:
- Du kör inte bil därför att barn löper risk att bli överkörda och bli svårt skadade eller dö.
- Du har inga knivar eller saxar i ditt hem om du har barn. Eller om du får barn som gäster låser du in alla knivar och saxar.
- Du har särskild avstängning av elen till spis, ugn eller andra värmealstrande apparater. Den avstängningen sitter där barn inte kan komma åt den. För varje användning av dessa apparater sätter du på och av elen, och har non-stop bevakning av dem när elen är på. (Att du har petskydd som är mycket svåra att ta bort i alla eluttag är givet.)
- Alla dina fönster och balkongdörrar kräver särskild nyckel för att öppnas pga risken för fall. Nyckeln är förstås på ett för barn oåtkomligt ställe.
- Om du har hus med tomt har du non-stop övervakning av alla barn pga risken att de springer ut på vägen och blir överkörda.
- Om du har barn förbjuder du dem att bada i sjöar och hav pga drunkningsrisken. Och endast tillåta badande i pooler/bassänger där det finns en ständig livvakt.
M m.
Är du också trångsynt? Poängen är att minimera risken, inte eliminera den helt, pajas.
 
TRJBerg
A Andersk123 skrev:
Är du också trångsynt? Poängen är att minimera risken, inte eliminera den helt, pajas.
Också en kvalitet på argument.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Också en kvalitet på argument.
Jag var ju tvungen att få dig att förstå poängen eftersom du inte kunde göra det på egen hand.
 
Barn som av olika anledningar inte kan förstå faran med robotgräsklippare ska inte vara i andras trädgårdar utan uppsikt, det är föräldrarnas/vårdnadshavarnas ansvar att se till.

Snacka med deras föräldrar och informera om att du har en robotgräsklippare och visa dem hur man nödstoppar den. Kanske en regel att de inte får vara i din trädgård när klipparen kör, just in case.
Som förälder hade jag aldrig räknat med eller förväntat mig att mina grannar ska barnsäkra sina trädgårdar så att det funkar för just mina barn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
[länk]
Ser inte att inbrott behandlas där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Om grannens ungar springer in på min tomt, så är det väll ett bevis på grannens oförmåga att ta hand om sina egna barn

om grannens ungar gör sig illa, är det väll föräldrarna som visar oförmåga att ta hand om dem
Gör en anonym orosanmälan om föräldrarnas bristande tillsyn :p
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Har du exempelvis en pool kan du ha det.
Inte om du föjler de aktsamhetsregler som gäller pool.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
A Andersk123 skrev:
Är du också trångsynt? Poängen är att minimera risken, inte eliminera den helt, pajas.
Poängen är att ha en balanserad och nyanserad syn på sannolikheten och konsekvensen ställd mot fördelen man får av att ta risken. Då det finns standarder att följa så kan man kanske anta att det ligger en sansad och rimlig riskbedömning bakom som har värderat sannolikhet och konsekvens på ett rimligt sätt? Statistiken efter ett 10-tal år med robotklippare talar väl för att risknivån är rimlig då det ytterst sällan rapporteras några dödsfall, allvarliga skador eller ens mindre allvarliga skador relaterade till just robotklippare. Av den anledningen så kan man tolka Bananskalarens hyteriska dravel som just hysteriskt dravel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Å andra sidan bryter det sig en tjuv som skadar sig så åker ägaren på det.
Absolut inte. En Klintbergare.

https://www.byggahus.se/forum/threa...kering-pga-grannen.477593/page-6#post-5083146

Jan Hellner har i fråga om tjuvar och andra kvalificerat obehöriga besökare anfört att något ansvar inte finns i förhållande till dem. Inbrottstjuven får inte skadestånd om han snavar i ett hål i en matta i lägenheten, där han brutit sig in, och bryter benet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...sansvar gentemot brottsling,-Gällande ordning
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tog en för laget :p:cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Fario och 7 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag tog en för laget :p:cool:
[video]
Modigt! Men det kan vara fejk news, AI-video ;)
 
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inte om du föjler de aktsamhetsregler som gäller pool.
Nej men det är ju egentligen det tråden handlar om. Vilka aktsamhetsregler finns det för robot?

Det verkar inte direkt råda samstämmighet här.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Modigt! Men det kan vara fejk news, AI-video ;)
Har långtråkigt, är ensam hemma och har tagit en öl (eller 2)
Då blir det så här.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.