Självklart så har du inget ansvar för att någon går in på din tomt och gör sig illa.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det är väldigt kul att se hur många slåss mot att man kan ha ett ansvar.
Och försöker trolla bort det med en ce märkning. Men det tar inte bort ansvaret.
Juridiskt har man ett ansvar fall det händer en olycka. Detta vad folk här tycker. Dock verkar det finnas väldigt många undantag. Dock vet jag inte när det gäller just robotklippare.
Troligtvis har man inget ansvar. Men jag är inte helt säker. Detta är oavsett vad folk tycker. Man kan ha ett ansvar. Det visar ansvaret om någon halkar.
Det finns undantag. Den gäller även objudna. Dock inte inbrottstjuven
Skippa snacket om ce märkning. Man har fortfarande ett ansvar. Det är inte ce märkningen som gör att du går fri.
Jag är medveten om att jag saknar vilken lag.
Så ni väljer själva om ni väljer att tro på det eller inte. Men skippa syrliga kommentarer om att lagrum saknas. Det är bara patetiskt.
 
Redigerat:
F
M Markarbetaren skrev:
Då ska vi se, enbart i denna tråden är dom som inte håller med dig efterblivna, folk är befriade från kapacitet att ta in information, du kallar folk för värdelösa. Du hänvisar till andra trådar där du fått inlägg borttagna pga. samma härliga ton.
Kör du samma stil privat? Du verkar vara en riktigt trevlig prick!
Ja, det gör jag. Och det ändrar fortfarande inte på det faktum att det enda du lyckats bevisa här är att du varken kan eller kan ta in samt acceptera att det finns andra som vet bättre.
 
E Eloffen skrev:
Självklart så har du inget ansvar för att någon går in på din tomt och gör sig illa.
Jo, det kan man som fastighetsägare ha.
Det hänger bl.a. på om det finns uppsåt från fastighetsägarens sida eller inte.
 
F
useless useless skrev:
Det jag menar är att alla tillverkare har liknande friskrivningar för att skydda mot krav från dumma användare. De allra flesta manualer till teknisk utrustning består till mer än 50% av varningar.

Men jag håller med om att Sigas krav på inhägnad är något i hästväg.
Klart det finns friskrivningar men som du skälv säger, långt ifrån alla kräver klass2 fängelsestandard på staketet. Mängden varningar förljer nog i stor utsträcknckning med pga olika marknader och att det är ett juridiskt helvete att hålla reda på vad som gäller juridiskt på respektive marknad. Därför är det ofta betydligt fler varningar än vad som behövs på många marknader och beroende på typ av incident, fel och marknad så kan naturligtvis ingen varning i hela världen rädda tillverkaren (rent generellt alltså, inte robotklipparspecifikt).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Självklart så har du inget ansvar för att någon går in på din tomt och gör sig illa.
Nej det är inte så självklart
 
  • Gilla
miccet
  • Laddar…
Om grannens ungar springer in på min tomt, så är det väll ett bevis på grannens oförmåga att ta hand om sina egna barn

om grannens ungar gör sig illa, är det väll föräldrarna som visar oförmåga att ta hand om dem
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Nej vi får inte bygga höga plank runt tomtgränsen, det finns något som bestämmer att man inte får ha 3 meter högt plank/mur ;)
Man behöver enligt Stiga inte ha ett 3m högt plank, det räcker med ett svårklättrat staket. Har man ett generellt problem med det (vilket jag förutsätter att en extremt övervägande majoritet har) så väljer man med fördel en tillverkare som har lite mer balls.
 
J javlaandersson skrev:
Om grannens ungar springer in på min tomt, så är det väll ett bevis på grannens oförmåga att ta hand om sina egna barn

om grannens ungar gör sig illa, är det väll föräldrarna som visar oförmåga att ta hand om dem
Visst kan jag hålla med om att grannen borde ha bättre koll på sina barn. Jag skulle aldrig låtit mitt barn springa in till grannen om jag inte visste att det var okej.
Dock fråntas man inte det juridiska ansvaret bara för grannen är en Idiot som inte klarar av att säga ifrån

Nu kommer lite tjat
Även om ja inte gillar grannen eller hans barn skulle jag tycka det vore jobbigt.
Det moraliska ansvaret.
 
Eriksgatan
Min tolkning av någras svar här:
"Om grannens ungar ständigt springer in på min tomt, så är det ett tecken på att det är sådana där grannar som redan har alldeles för många ungar så att de inte ryms hos dem. Skulle våra trädgårdsmaskiner råka "klippa" några av dem, är det bara naturens eget sätt att skapa balans."
Korrekt?
 
  • Gilla
  • Haha
miccet och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst kan jag hålla med om att grannen borde ha bättre koll på sina barn. Jag skulle aldrig låtit mitt barn springa in till grannen om jag inte visste att det var okej.
Dock fråntas man inte det juridiska ansvaret bara för grannen är en Idiot som inte klarar av att säga ifrån

Nu kommer lite tjat
Även om ja inte gillar grannen eller hans barn skulle jag tycka det vore jobbigt.
Det moraliska ansvaret.
Låt oss anta att du är seriös och konsekvent när det gäller risker för barn. Då gör du i verkligheten detta:
- Du kör inte bil därför att barn löper risk att bli överkörda och bli svårt skadade eller dö.
- Du har inga knivar eller saxar i ditt hem om du har barn. Eller om du får barn som gäster låser du in alla knivar och saxar.
- Du har särskild avstängning av elen till spis, ugn eller andra värmealstrande apparater. Den avstängningen sitter där barn inte kan komma åt den. För varje användning av dessa apparater sätter du på och av elen, och har non-stop bevakning av dem när elen är på. (Att du har petskydd som är mycket svåra att ta bort i alla eluttag är givet.)
- Alla dina fönster och balkongdörrar kräver särskild nyckel för att öppnas pga risken för fall. Nyckeln är förstås på ett för barn oåtkomligt ställe.
- Om du har hus med tomt har du non-stop övervakning av alla barn pga risken att de springer ut på vägen och blir överkörda.
- Om du har barn förbjuder du dem att bada i sjöar och hav pga drunkningsrisken. Och endast tillåta badande i pooler/bassänger där det finns en ständig livvakt.
M m.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
B Byggtips skrev:
Vet du det med säkerhet, eller är det bara en s.k killgissning
om man läser lite så kommer man att finna. Så testa!
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Låt oss anta att du är seriös och konsekvent när det gäller risker för barn. Då gör du i verkligheten detta:
- Du kör inte bil därför att barn löper risk att bli överkörda och bli svårt skadade eller dö.
- Du har inga knivar eller saxar i ditt hem om du har barn. Eller om du får barn som gäster låser du in alla knivar och saxar.
- Du har särskild avstängning av elen till spis, ugn eller andra värmealstrande apparater. Den avstängningen sitter där barn inte kan komma åt den. För varje användning av dessa apparater sätter du på och av elen, och har non-stop bevakning av dem när elen är på. (Att du har petskydd som är mycket svåra att ta bort i alla eluttag är givet.)
- Alla dina fönster och balkongdörrar kräver särskild nyckel för att öppnas pga risken för fall. Nyckeln är förstås på ett för barn oåtkomligt ställe.
- Om du har hus med tomt har du non-stop övervakning av alla barn pga risken att de springer ut på vägen och blir överkörda.
- Om du har barn förbjuder du dem att bada i sjöar och hav pga drunkningsrisken. Och endast tillåta badande i pooler/bassänger där det finns en ständig livvakt.
M m.
Tja det var en intressant tolkning på det jag skrev. Kanske ganska överdriven.
Du har nog en väldigt livlig fantasi.
som lyckas tolka in allt det på mitt inlägg! Sån fantasi! Har du funderat på en karriär som författare?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, vi kan vända på det. Ingen får vistas på din tomt utan din tillåtelse. Om du säger till grannen att du är orolig för att barnen kan skada sig på din robotgräsklippare och uttryckligen varnar dem för att gå in hos dig så borde du verkligen ha ditt på det torra.
Nej. Ansvarsfrågan ligger på den med gräsklipparen av naturliga skäl. Samma som med pool.
 
E Eloffen skrev:
Självklart så har du inget ansvar för att någon går in på din tomt och gör sig illa.
Precis! Man tycker att det borde vara hur självklart som helst men inte för alla som vi ser i denna tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.